Gå til innhold

Jeg vil ta selvmord.


XbellaX

Anbefalte innlegg

Om det er Egmont som bestemmer, må jo dere gå videre til Egmont og forklare at brukerene ikke er fornøyde. Blir litt tafatt, syns jeg, å bare skrive at Egmot bestemmer. Jeg vil tro det er mulig å forklare Egmont hvordan dette forumet skiller seg fra f.eks. kvinneguiden. Jeg har selv skrevet at jeg har ønsket å dø, kjøre i fjellveggen o.s.v. her inne. Og den hjelpen jeg fikk fra andre dol-brukere da, har vært til nytte. Jeg tenker at om en venninne hadde skrevet til meg at hun ønsket å ta sitt eget liv, da hadde jeg ihvertfall ikke sendt henne en melding med nr. til legevakta, for så å bare overse henne. Det blir det samme her inne. Vi ønsker å støtter hverandre så godt vi kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forumassistent

Hei
Som forumansvarlig for alle Egmonts forum (Altså foreldreforumene BIM og DIB, Fitnessbloggen, Kvinneguiden og Doktor Online) vet jeg at forumene skiller seg drastisk fra hverandre. Ingen av dem har samme regelverk. Det er for eksempel lov til å disktuere helse på en helt annen måte her inne enn på Kvinneguiden eller foreldreforum. Dette tar vi hensyn til. Her er det for eksmpel lov å snakke om depresjon på en annen måte. 

Forumene har altså samme forumansvarlig, og samme ledelse. Men denne avgjørelsen er tatt basert på mange år med erfaring med nettopp dette forumet hos ledelsen, som har vært med på å følge forumets utvikling lenger enn meg. Når vi ta i tillegg ikke lenger har fagpersoner som kan svare og følge opp personer i en vanskelig livssituasjon, anser vi det ikke som forsvarlig at slike tråder blir stående. 

Å sammenligne det med en venninne man har et personlig forhold til blir noe annet enn et forum der ingen oprerer som privatpersoner. Vi vet ikke hva slags råd som kan komme, hvem som gir dem, eller hvordan tråden kan utvikle seg. I tillegg ønsker vi ikke at hverken brukere eller moderator skal føle ansvar for tråden og personen bak den, eller i aller verste fall, få skyldfølelse dersom det skulle gå riktig ille.

I reglene til Doktor online står det: Du kan ikke poste innlegg som inneholder konkrete selvmordstanker, selvmords- og selvskadingsmetoder og innlegg som forherliger spiseforstyrrelse. Slike tråder kan bli stengt, og vi henviser til steder man kan prate med noen som har kompetanse til å håndtere slike situasjoner. Vi anbefaler dere som ønsker å diskutere disse temaene å konakte Mental helse på 116 123, eller nettsiden sidetmedord.no. 

Selv om reglene altså er ulike på alle forumene våre, ser vi det som viktig å beskytte personer i en sårbar livskrise ved å henvise til fagfolk. En av administratorene på Kvinneguiden forklarer litt nærmere hvorfor denne regelen er som den er her, og dette er også aktuelt for Doktor Online.

Hanne Mari, forumansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nåværende praksis er svært forskjellig fra tidligere praksis på dol. Det har aldri vært akseptert om noen "truer" med selvmord, men så lenge det har vært rimelig å oppfatte en tråd som et ønske om konstruktiv hjelp, så ble tråden stående. Nå har det blitt svært lav terskel for å stenge tråder hvor det uttrykkes tanker om selvmord. Enig i at tittelen på den tråden som her dannet utgangspunkt for diskusjonen, ikke var så lovende, men dersom trådstarter ikke har lang erfaring med å ha denne typen vansker, så er det ikke gitt at vedkommende foreløpig har innsikt i hvordan slike utsagn kan virke på andre mennesker. 

Anonymkode: 258c9...ca9

Ok. Jeg syns det skal være lov å uttrykke selvmordstanker sammen med at man ønsker hjelp. Altså i den mer konstruktive retningen som har vært lov tidligere. 

Samtidig syns jeg innlegget som ble stengt var i grenseland. Moderator kunne kanskje som en mellomløsning legge inn en påminnelse om at tråden fikk fortsette på visse vilkår. Men hvis moderator er nervøs for utviklingen og innlegget er skrevet at en aktiv selvmordskandidat må de jo ha ressurser til å overvåke tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, HanneMari Egmont skrev:

Hei
Som forumansvarlig for alle Egmonts forum (Altså foreldreforumene BIM og DIB, Fitnessbloggen, Kvinneguiden og Doktor Online) vet jeg at forumene skiller seg drastisk fra hverandre. Ingen av dem har samme regelverk. Det er for eksempel lov til å disktuere helse på en helt annen måte her inne enn på Kvinneguiden eller foreldreforum. Dette tar vi hensyn til. Her er det for eksmpel lov å snakke om depresjon på en annen måte. 

Det er jo spesielt i seg selv. At her er det lov å diskutere helse og enkelte diagnoser på en helt annen måte enn KG eller foreldreforum. Det er en ganske ekstrem form for makt denne ledelsen har til å bestemme hva som er "ok" å snakke om og hva som ikke er det, og ikke minst avgjøre "hvor" det er greit å snakke. 

 

2 timer siden, HanneMari Egmont skrev:

Forumene har altså samme forumansvarlig, og samme ledelse. Men denne avgjørelsen er tatt basert på mange år med erfaring med nettopp dette forumet hos ledelsen, som har vært med på å følge forumets utvikling lenger enn meg.

Vi er flere brukere som har vært på dette forumet i 18/20 år+ , vi har ikke kun sittet på sidelinjen og observert, vi har aktivt vært en del av denne utviklingen.

I løpet av disse årene har jeg til gode å se innlegg som oppmuntrer til selvmord, eller som legger ut om hvilke metoder som er best. Jeg har opplevd det når det kommer til spiseforstyrrelser, rus og annen destruktiv adferd, men ikke på selvmord. De destruktive svarene har raskt blitt korrigert av både tidligere admin og andre brukere. 

 

DOL har på mange måter vært unikt i disse årene fordi takhøyden for ulike emner har vært stor. Forumet har vært heldig med å ha hatt en solid fagperson i en årrekke. Takket være vedkommende og de signalene han sendte ble selvmordstanker gjort mer ufarlig å snakke om -og for mange dermed noe mer håndterbart og skummelt å skulle forholde seg til. Den rolige og avdramatiserende adferden til NHD gjorde at man lettere kunne gripe fatt i det som lå bak, hva selvmordstankene var et uttrykk for. -Men i stedet for å fortsette dette flotte arbeidet blir selvmord igjen gjort til en kamp om tabu, skam og hemmeligholdelse. 

 

 

2 timer siden, HanneMari Egmont skrev:

Når vi ta i tillegg ikke lenger har fagpersoner som kan svare og følge opp personer i en vanskelig livssituasjon, anser vi det ikke som forsvarlig at slike tråder blir stående. 

Jeg synes du overdriver betydningen av en fagperson på forumet. Denne fagpersonen er ikke en privat behandler med et spesielt ansvar for å følge opp brukerne, noe som forøvrig ble tydelig informert om den gang det var en fagperson her. Ansvaret har hver enkelt menneske selv. 

Å tro at man må være fagperson for å snakke med et menneske som strever med livet er et tankegods som ikke hører hjemme i dagens samfunn. At man kan oppmuntre vedkommende til å søke hjelp, -se det er noe annet, men man trenger ikke være terapeut for å kunne strekke ut en hånd til et menneske som sitter på kanten av livet. 

 

2 timer siden, HanneMari Egmont skrev:

Selv om reglene altså er ulike på alle forumene våre, ser vi det som viktig å beskytte personer i en sårbar livskrise ved å henvise til fagfolk. En av administratorene på Kvinneguiden forklarer litt nærmere hvorfor denne regelen er som den er her, og dette er også aktuelt for Doktor Online.

Hanne Mari, forumansvarlig

Det fremstår fortsatt for meg som om det er dere selv dere ønsker å beskytte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumassistent

Hvis du ser på linken forklarer det dette litt mer i detalj. Vi ønsker som sagt ikke å tabulegge det, men vi vil heller ikke utsette de som er i livskrise for ufaglærte svar eller de som snakker med personen for ansvarsfølelsen det et å begi seg ut på diskusjoner med personer som har det svært vanskelig.

Vi tillater å snakke om å være i krise, men ikke konkrete selvmordstanker. Vi ønsker også mer kontroll og oversikt over slike ting enn det har vært tidligere. Selvsagt kan ikke en fagperson være den eneste som er i stand til å stille opp, men personen vil likevel ha utdanning innen hvordan man skal takle situasjonen, og vil ikke la egne følelser bli dratt med inn i diskusjonen eller i dagliglivet.

Å strekke ut en hånd er det fullt forståelig at man ønsker å gjøre, og det er klart det kan komme mange gode samtaler ut av å snakke om de vanskelige tingene, det kan være til god hjelp. Men risikoen er likevel til stede for at det kan forverre situasjonen.

Jeg har derfor fått beskjed om at vi skulle stramme inn på disse reglene, og at forumet ikke er rette arena for et såpass alvorlig tema som kan få fatale konsekvenser. Vi har også et ansvar for å beskytte moderatorer og brukere uten faglig kompetanse.

Hanne Mari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 minutter siden, HanneMari Egmont skrev:

Hvis du ser på linken forklarer det dette litt mer i detalj. Vi ønsker som sagt ikke å tabulegge det, men vi vil heller ikke utsette de som er i livskrise for ufaglærte svar eller de som snakker med personen for ansvarsfølelsen det et å begi seg ut på diskusjoner med personer som har det svært vanskelig.

Vi tillater å snakke om å være i krise, men ikke konkrete selvmordstanker. Vi ønsker også mer kontroll og oversikt over slike ting enn det har vært tidligere. Selvsagt kan ikke en fagperson være den eneste som er i stand til å stille opp, men personen vil likevel ha utdanning innen hvordan man skal takle situasjonen, og vil ikke la egne følelser bli dratt med inn i diskusjonen eller i dagliglivet.

Å strekke ut en hånd er det fullt forståelig at man ønsker å gjøre, og det er klart det kan komme mange gode samtaler ut av å snakke om de vanskelige tingene, det kan være til god hjelp. Men risikoen er likevel til stede for at det kan forverre situasjonen.

Jeg har derfor fått beskjed om at vi skulle stramme inn på disse reglene, og at forumet ikke er rette arena for et såpass alvorlig tema som kan få fatale konsekvenser. Vi har også et ansvar for å beskytte moderatorer og brukere uten faglig kompetanse.

Hanne Mari

Det er sannsynligvis mye farligere å utestenge folk med slike tanker. Jeg tror dere er mest opptatt av å beskytte dere selv.

Anonymkode: d1f2e...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, HanneMari Egmont skrev:

Hvis du ser på linken forklarer det dette litt mer i detalj. Vi ønsker som sagt ikke å tabulegge det, men vi vil heller ikke utsette de som er i livskrise for ufaglærte svar eller de som snakker med personen for ansvarsfølelsen det et å begi seg ut på diskusjoner med personer som har det svært vanskelig.

Vi tillater å snakke om å være i krise, men ikke konkrete selvmordstanker. Vi ønsker også mer kontroll og oversikt over slike ting enn det har vært tidligere. Selvsagt kan ikke en fagperson være den eneste som er i stand til å stille opp, men personen vil likevel ha utdanning innen hvordan man skal takle situasjonen, og vil ikke la egne følelser bli dratt med inn i diskusjonen eller i dagliglivet.

Å strekke ut en hånd er det fullt forståelig at man ønsker å gjøre, og det er klart det kan komme mange gode samtaler ut av å snakke om de vanskelige tingene, det kan være til god hjelp. Men risikoen er likevel til stede for at det kan forverre situasjonen.

Jeg har derfor fått beskjed om at vi skulle stramme inn på disse reglene, og at forumet ikke er rette arena for et såpass alvorlig tema som kan få fatale konsekvenser. Vi har også et ansvar for å beskytte moderatorer og brukere uten faglig kompetanse.

Hanne Mari

Jeg syns det trengs en utdyping av hva som er lov og ikke når det gjelder å skrive om selvmordstanker. Hvor går grensen. 

Er det greit å si "Jeg sliter med selvmordstanker og ønsker hjelp" f.eks uten at tråden blir stengt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er sannsynligvis mye farligere å utestenge folk med slike tanker. Jeg tror dere er mest opptatt av å beskytte dere selv.

Anonymkode: d1f2e...541

En ting er i hvertfall sikkert synes jeg: det de driver med er selvmord av eget forum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, MxxM skrev:

En ting er i hvertfall sikkert synes jeg: det de driver med er selvmord av eget forum. 

Godt sagt!

Anonymkode: 258c9...ca9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumassistent
18 timer siden, cathlin skrev:

Jeg syns det trengs en utdyping av hva som er lov og ikke når det gjelder å skrive om selvmordstanker. Hvor går grensen. 

Er det greit å si "Jeg sliter med selvmordstanker og ønsker hjelp" f.eks uten at tråden blir stengt? 

Henvendelser der folk lurer på hvor de kan få hjelp kan bli stående, men trådene vil vurderes i hvert enkelt tilfelle.

Årsaken til at vi er strenge er som sagt at mennesker som skriver at de tenker på å ta sitt eget liv er i en så vanskelig situasjon at de bør søke hjelp. Et anonymt forum vil ikke kunne gi tilstrekkelig trygghet eller oppfølging for en person i en så alvorlig livskrise.

Dette vet vi av erfaring og kommer derfor ikke til å endre føringene for hva som tillates omtalt i forum. Henvendelser om selvmord besvares av moderatorer som henviser til riktig instans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.4.2018 den 11.31, HanneMari Egmont skrev:

Henvendelser der folk lurer på hvor de kan få hjelp kan bli stående, men trådene vil vurderes i hvert enkelt tilfelle.

Årsaken til at vi er strenge er som sagt at mennesker som skriver at de tenker på å ta sitt eget liv er i en så vanskelig situasjon at de bør søke hjelp. Et anonymt forum vil ikke kunne gi tilstrekkelig trygghet eller oppfølging for en person i en så alvorlig livskrise.

Dette vet vi av erfaring og kommer derfor ikke til å endre føringene for hva som tillates omtalt i forum. Henvendelser om selvmord besvares av moderatorer som henviser til riktig instans.

La oss kalle en spade for en spade:

Jeg mener (tror) årsaken til at det har forekommet innstramminger er at det er funnet hensiktsmessig å lage et mer enhetlig system på tvers av plattformene til Egmont. Dette kan i første omgang anses hensiktsmessig. Dessverre vil det være selvmord for dette forumet.

På Kvinneguiden er det meget enkelt. Enhver tråd som går litt dypere i medisin enn trådene på seksualforumet, blir oversvømt med hysteriske kommentarer om at «dette må du snakke med legen om». Det gjør dessverre at forumet blir lite brukbart til annet enn tomprat om disse temaene. Jeg tror enhver kognitivt oppegående person vet at han kan spørre fastlegen sin.

Styrken med dette forumet er nettopp at man kan få bedre svar. At man kan få verdifulle innspill som man i neste omgang evt kan diskutere med legen sin. Det er denne muligheten dere «dreper» med modereringen deres nå, og det er omtrent likelydende med å legge ned forumet eller fusjonere det med Kvinneguiden. 

Medisindiskusjoner er helt ufarlige. Det er leger, ikke brukere av Doktoronline, som skriver ut medisiner. De svar Nils Håvard Dahl kom med her tidligere, var i kraft av hans kompetanse som lege. Andre brukere skrev ikke da, og skriver ikke nå, konkrete doseanbefalinger av reseptpliktige medisiner. OM det skulle skje, så kan vel heller disse svarene slettes, enn hele tråden? 

Når det gjelder selvmord, så har dette vært et ikke-tema. Jeg har siden 2013 aldri sett noen diskutere metoder for selvmord her inne. Det eneste jeg har sett, er støtte og hjelp. Som er langt mer kompetent enn den man får på de stedene dere linker til når dere stenger tråder. Risikoen er langt høyere for selvmord når disse brukerne får enda en dør slengt i trynet av dere, enn hvis tråden ble stående åpen for støtte og hjelp.

Men la oss for all del være mest mulig politisk korrekt. Da kan dere jo kanskje unngå å bli «tatt» for noe, og jeg antar det er her frykten ligger....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎04‎.‎04‎.‎2018 den 13.07, Ann Christin skrev:

Såfremt det ikke er en fagperson som kan svare brukerne her på forumet velger vi å legge oss på en streng linje når det gjelder selvmordstråder, men vi vurderer alvorlighetsgrad fra gang til gang. Det kan være mye god hjelp fra brukerne her inne, det er ikke det, men om man er i en slik sårbar situasjon er ikke veien lang for at et negativt innlegg også kan bikke det den andre veien.

Jeg vet av egen erfaring hvor lite som skal til. Slike tråder har i en lengre periode blitt stengt med samme meldingen, fordi vi mener det er uforsvarlig å ha slike tråder stående åpne så lenge det ikke er en psykiater eller psykolog her som kan følge opp. 

Vi har nå kun én admin og én forumansvarlig, og har ikke anledning til å følge opp slike tråder på den måten som er nødvendig.

Når det gjelder tråder om andre symptomer slik nevnt i innlegget over, har jeg ikke sett disse mens jeg har vært her inne. Men om det dukker opp lignende legges det inn en standard melding om å ta kontakt med lege, da svarene her inne ikke her kvalitetssikret.

Og mtp at vi har kompetente brukere har inne: Det er det ingen tvil om, men om man er moderator skal man i minst mulig grad delta som egen person, og man skal rydde etter forumets regler og kunne svare som en autoritær person i tråder. Det er nok veldig få her inne som ville valgt dette over å delta som en egen bruker.

Avgjørelsen er tatt av ledelsen i Klikk.no på bakgrunn av reglene vi også har på de andre forumene våre. 

Ann Christin, admin

Virker som du sliter litt med å følge opp dine egne regler jmf medisinske råd i tråden om livskvalitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mina1

Jeg forstår godt at en slik tråd blir stengt. Men mener at dersom noen skriver en tråd om at de vil ta selvmord så bør det kontaktes hjelp til vedkommende. Det er trist at noen har slike tanker. Og har man slike tanker så trenger man hjelp av folk som er profosjonelle til å håndtere det. Det kan komme litt av noen svar inne på et forum, så derfor er det ikke plassen for debatter om alt slags på et forum. Jeg har blitt mer forsiktig med forum selv. Vet at er man sårbar så blir man ikke bedre av å skrive på forumer om det i alle tilfeller. 

Jeg kan selv innrømme.. eller noe mange vet: jeg har skrevet mange tråder som jeg ikke burde skrive, men skrev dem i ren frustrasjon i vanskelige situasjoner, men det er ikke særlig smart fordi kommentarene på trådene kan gjøre en langt mer ulykkelig og verre. Det gjorde det med meg, og jeg føler meg langt bedre når jeg prater med en venninne og andre nære om problemene istedet for å ta det opp på forum. For på forum kan det komme altslag kommentarer som kan gjøre en forverret tiltross for at det kommer noen veldig bra også. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er helt greit at slike tråder blir stengt. Det sitter mange «hobby» psykologer, “hobby» leger og medmennsker her inne som sikkert i eget hode mener de er kvalifiserte til å hjelpe og i noen tilfeller vil de sikkert kunne gjøre det. Men risikoen man løper ved å la forumet være et sted som tillater slike tråder og tråder med medisinråd har jeg full forståelse for at krever mer enn de ovennevnte, altså fagfolk. Har man ikke det tilgjengelig er det eneste ansvarlige faktisk å stenge/slette slike tråder i mitt hode.

Anonymkode: 45d16...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er helt greit at slike tråder blir stengt. Det sitter mange «hobby» psykologer, “hobby» leger og medmennsker her inne som sikkert i eget hode mener de er kvalifiserte til å hjelpe og i noen tilfeller vil de sikkert kunne gjøre det. Men risikoen man løper ved å la forumet være et sted som tillater slike tråder og tråder med medisinråd har jeg full forståelse for at krever mer enn de ovennevnte, altså fagfolk. Har man ikke det tilgjengelig er det eneste ansvarlige faktisk å stenge/slette slike tråder i mitt hode.

Anonymkode: 45d16...c89

For å få medisiner, må en lege skrive de ut... Om man går ut i fra at noen få mangler sunt , filtrerende nettvett, så er det på vel så mange andre arenaer det kan gå gærent om det ukritisk følges råd fra et nettsted. - Det være seg samlivsråd, arbeidslivsspørsmål osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er helt greit at slike tråder blir stengt. Det sitter mange «hobby» psykologer, “hobby» leger og medmennsker her inne som sikkert i eget hode mener de er kvalifiserte til å hjelpe og i noen tilfeller vil de sikkert kunne gjøre det. Men risikoen man løper ved å la forumet være et sted som tillater slike tråder og tråder med medisinråd har jeg full forståelse for at krever mer enn de ovennevnte, altså fagfolk. Har man ikke det tilgjengelig er det eneste ansvarlige faktisk å stenge/slette slike tråder i mitt hode.

Anonymkode: 45d16...c89

Jeg har vært her i mange år og aldri sett noen komme med «farlige» råd hverken i selvmordstråder eller medisintråder.

Admins ødelegger forumet slik de holder på.

Anonymkode: d1f2e...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært her i mange år og aldri sett noen komme med «farlige» råd hverken i selvmordstråder eller medisintråder.

Admins ødelegger forumet slik de holder på.

Anonymkode: d1f2e...541

Mens jeg mener de håndterer det på eneste riktige måte.

Anonymkode: 45d16...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mens jeg mener de håndterer det på eneste riktige måte.

Anonymkode: 45d16...c89

Du må være ny her.

Anonymkode: d1f2e...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 minutter siden, cilie skrev:

For å få medisiner, må en lege skrive de ut... Om man går ut i fra at noen få mangler sunt , filtrerende nettvett, så er det på vel så mange andre arenaer det kan gå gærent om det ukritisk følges råd fra et nettsted. - Det være seg samlivsråd, arbeidslivsspørsmål osv. 

Det er din fulle rett å mene det. Jeg mener forumet håndterer tråder som dette på den riktige måten.

Anonymkode: 45d16...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...