Gå til innhold

Svie i underlivet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. 

Jeg har etter forrige mens hatt svak svie/brennende(?) følelse i underlivet sammen med kløe i perioder. Jeg har problemer med å tro at dette er sopp da jeg går på en lang kur diflucan, hvor jeg skal ta en pille etter hver mens i fire uker. Tok en pille rett etter endt mens, ca. 4 dager siden. Har en pille igjen av kuren. Går på denne kuren grunnet en kraftig soppinfeksjon jeg ikke ble kvitt i januar. Jeg har normal utflod. Sårheten er hovedsakelig i slimhinnen mellom skjedeåpningen og klitoris. Det er ikke vond å berøre/trykke på området, har kun en diffus svie/brenning som kommer med jevne mellomrom i løpet av dagen. Av og til kan jeg kjenne små "stikk" i underlivet. Dette er ikke vondt, men ubehagelig. Bruker multi-gyn actigel for å forebygge sopp, og denne lindrer litt av ubehaget. Kan noen tenke seg hva dette kan være? 

Kan legge til at jeg er 19 år og jomfru. 

Anonymkode: 5b47a...82f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kan det være sopp likevel? Slik at jeg kan ta den siste pillen med diflucan allerede nå, i stedet for å vente til etter neste mens?

Anonymkode: 5b47a...82f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vanskelig å svare på, ville hørt m lege.men d kan være lurt å dusje uten såpe og oftere,nedentil altså om man svir..

Anonymkode: 4cfe6...aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanskelig å svare på, ville hørt m lege.men d kan være lurt å dusje uten såpe og oftere,nedentil altså om man svir..

Anonymkode: 4cfe6...aeb

Dusjer en gang om dagen og har kuttet ut alt av intimsåper da jeg har lest at dette kan irritere nedentil. Bruker kun bomullstruser og sover uten truse om natta for å lufte ... dette er så plagsomt!!!

Anonymkode: 5b47a...82f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Er det påvist sopp hos deg eller er du behandlet pga symptomer? Noen hudlidelser (som eksem eller lichen) kan gi kroniske smerte. Tilstanden vulvodyni kan også gi kroniske smerter og kan oppstå etter langvarig bruk av soppmidler. Du har hatt plager siden januar? Jeg synes du skal snakke med din fastlege om henvisning til gynekolog, evt hudlege. Det kan være lurt å kutte ut intimsåper etc. og i stedet bare bruke babyolje og/eller en handdusj for vask av ytre kjønnsorgan.

Jeg har ingen erfaring med multigyn-actigel, men det jeg kan se brukes den for å forebygge tilstanden bakteriell vaginose (illeluktende utflod)

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk påvist sopp etter en gynekologisk undersøkelse, men det ble ikke tatt noen prøver. Legen sa det var typiske symptomer på sopp med tykk klumpete utflod, irriterte indre kjønnslepper med tynn sprukken hud og tendens til lett hevelse. Jeg fikk diflucan som jeg skulle ta en gang i uken i to uker,  og deretter i 2 mnd etter hver mens. Etter de to ukene ble jeg fri for symptomer, og har vært helt bra i litt over 4 uker nå før jeg igjen fikk symptomer nå etter endt mens. Jeg har i løpet av natten i dag også fått denne klumpete utfloden. 

Jeg har aldri brukt lokale midler mot sopp, kun diflucan. Fikk dette av legen da jeg hadde så såre slimhinner. 

Jeg var hos en lege på studenthelsestasjonen da jeg ikke har fastlege i byen jeg studerer. Det er derfor vanskelig å få time hos fastlegen min. 

Anonymkode: 5b47a...82f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Takk for svar! Kan jeg ta en ny diflucan nå, selv om jeg tok en for snart en uke siden?

Anonymkode: 5b47a...82f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker

Jeg snakket med legen jeg hadde fått resepten hos, og tok en ny diflucan 5 april. Symptomene forsvant raskt og har nå vært borte siden da.. I går begynte det å komme tilbake med klumpete utflod og kløe og sårhet ved skjedeåpningen og i overgangen mellom indre og ytre kjønnslepper.. Hvorfor får jeg dette så ofte? Og selv etter en relativt lang kur på Diflucan.. Det er vanskelig å få time hos fastlege da jeg studerer i en annen by og ikke skal hjem på 2 med grunnet eksamen. Kan lege på studenthelsestasjonen ta prøver for å forsikre seg om at dette er sopp? Hva annet kan denne utfloden skyldes? Har lest om vestibulitt, men jeg har ikke smerter ved berøring, så vet ikke om det passer til beskrivelsen, og gir vestibulitt klumpete utflod?

 

Anonymkode: 5b47a...82f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Vestibulitt gir ikke utflod. Lege på studenthelsestasjonen har sannsynligvis god erfaring med utflod og smerter. Ta kontakt. Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...