Gå til innhold

Kupton: Kan de bruke tvang?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan det brukes tvang mot meg hvis jeg ikke vil ta medisinene mine? 

Det avhenger kanskje av diagnosen? Jeg har BAL, og er for tiden i depressiv fase med suicidale tendenser. 

 

Anonymkode: 4dc76...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forutsetning for tvangsbehandling med medisiner over tid, er at du er på Tvungent psykisk helsevern. Forutsetningen for dette igjen er at du har en alvorlig sinnslidelse (i praksis en psykosediagnose). I tillegg til dette skal du ha vært observert i minst 72 timer, det skal ha vært gjort mange forsøk på å få deg til å ta medisiner frivillig, og det skal begrunnes hvorfor medisiner er helt nødvendig. I tillegg skal din samtykkekompetanse vurderes - "Vet du egentlig/er du i stand til å forstå konsekvensene av å ikke ta medisiner?"

Så kan en jo spørre seg hvorfor du ikke ønsker en endring når du er depressiv med suicidale tendenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sånne situasjoner tror jeg oppstår når de som skal hjelpe trenger mere hjelp selv enn de som skal hjelpes.Kanskje du kan finne andre instanser som har faglig bedre kompetanse enn det du nå mottar? Enkelte leger er virkelig sjeldne og kan ha kommet lenger i behandling i din lidelse. Men jeg vet ikke hvem man kan henvende seg til for å spørre om der er muligheter for noe bedre. Kanskje ta kontakt med en advokat for å prøve å forsikre seg om at man får sine selvfølgelige rettigheter i den fortvilte situasjon man nå er i. Jeg kan bare ønske lykke til og god bedring.😊

Anonymkode: ba5ee...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånne situasjoner tror jeg oppstår når de som skal hjelpe trenger mere hjelp selv enn de som skal hjelpes.Kanskje du kan finne andre instanser som har faglig bedre kompetanse enn det du nå mottar? Enkelte leger er virkelig sjeldne og kan ha kommet lenger i behandling i din lidelse. Men jeg vet ikke hvem man kan henvende seg til for å spørre om der er muligheter for noe bedre. Kanskje ta kontakt med en advokat for å prøve å forsikre seg om at man får sine selvfølgelige rettigheter i den fortvilte situasjon man nå er i. Jeg kan bare ønske lykke til og god bedring.😊

Anonymkode: ba5ee...b6f

Nei, jeg har et fantastisk flott støtteapparat rundt meg i det norske helsevesen, hvor alle gjør sitt beste for å hjelpe meg. 

Årsaken til problemene mine ligger i meg selv, og ikke hos dem.

Anonymkode: 4dc76...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, kupton skrev:

Forutsetning for tvangsbehandling med medisiner over tid, er at du er på Tvungent psykisk helsevern. Forutsetningen for dette igjen er at du har en alvorlig sinnslidelse (i praksis en psykosediagnose). I tillegg til dette skal du ha vært observert i minst 72 timer, det skal ha vært gjort mange forsøk på å få deg til å ta medisiner frivillig, og det skal begrunnes hvorfor medisiner er helt nødvendig. I tillegg skal din samtykkekompetanse vurderes - "Vet du egentlig/er du i stand til å forstå konsekvensene av å ikke ta medisiner?"

Så kan en jo spørre seg hvorfor du ikke ønsker en endring når du er depressiv med suicidale tendenser.

Takk for oppklarende og utfyllende svar! Jeg ble klokere, men vil ikke si noe om årsaken til det siste spørsmålet. 

Anonymkode: 4dc76...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...