Gå til innhold

Smerter i underlivet, hva kan det være?


Reil

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en 24 år gammel jente som har vært plaget med underlivssmerter av og på i 1,5-2 mnd. Smertene kom en dag etter etter jeg hadde gått med en svært stram bukse (vet ikke om dette er årsaken til plagene, men nevner det likevel). Smertene  er skjærende, og er rett under klitoris, på en måte under urinrøret hvor de indre kjønnsleppene «starter/møtes». Det er kun på akkurat dette punktet smerten sitter, men det er veldig vondt dersom undertøy eller litt stramme klær kommer mellom kjønnsleppene. Det gjør også vondt å få vibrator direkte på dette punktet. Den høyre kjønnsleppen kan hovne litt opp av og til og bli litt rød når smertene er verst. Smertene kommer kun ved «gnissing» fra klærne eller litt hard direkte berøring, men det gjør da ekstremt vondt, og kan vare i flere timer eller dager. Har ikke kløe, ikke vondt i/rundt skjeden eller andre symptomer. Samleie o.l. gjør ikke vondt. Har vært hos legen to ganger, har gjennomført to canesten-kurer etter oppfordring fra legen, selv om jeg har hatt sopp-prøve inne til dyrking som viste at det ikke var sopp, ikke bakterier eller virus i underlivet. Har og testet for uvi og det var ikke dette. Kan ikke se noe sår eller annet som indikerer herpes. Er livredd for at dette skal være vestibulitt ettersom jeg har forstått dette er vanskelig å behandle. Samtidig stemmer ikke symptomene/plasseringen av smertene helt med vestibulitt som jeg har lest om.

Vet du hva dette kan være, og eventuelt hva som kan gjøre for å bedre plagene? Jeg kommer til å oppsøke gynekolog i nærmeste fremtid, men vil gjerne ha svar på hva du tror det kan være. Bør jeg prøve en tredje soppkur selvom prøvene viser at det ikke er sopp, selvom kurene ikke hjalp? Bør jeg prøve et annet soppbehandling-merke, eller finnes det en reseptfri salve jeg heller kan kjøpe som kan bedøve området til det går over?

Vennlig hilsen bekymret jente 24.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Etter din beskrivelse lyder det som det er et begrenset område som gir ubehag, men det er ikke observert forandring. Litt rart.

Vulvodyni/vestibulitt er smerter i hele ytre kjønnsorgan (ofte konstant)/ved skjedeinngangen (som regel bare ved berøring som samleie). Det stemmer ikke med dine symptomer. Jeg synes ikke du skal prøve ny soppkur når det ikke har vært påvist sopp. Et gammel middel mot kløe er Eurax, men ikke bruk det, hvis det ikke lindrer.

Jeg håper gynekologen kan finne forklaring.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...