Gå til innhold

Jeg misliker andre mennesker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har du vært vite til overgrep på dine nærmeste som du ingen har å gå til med?

Anonymkode: a2b6a...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg spør for jeg tror det er slik at der noe man ikke tukler ustraffet med for noen mennesker. Da reagerer men med avstanstaken og forakt for disse mennesker som står bak.Om det gjelder mange mennesker ja da omfatter det lett alle.

Anonymkode: a2b6a...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.4.2018 den 20.34, Janus30 skrev:

Det er ikke uvanlig at "Aspergere" sitter hjemme og hater gud og hvermann. 

Hvor har du det ifra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

I følge deg skylles problemer alt annet enn aspergeren (hva er egentlig poenget med diagnossen da`?). Det er en grunn til at så mange av masseskyterne i USA har asperger, vel? Kan det være fordi de står utenfor samfunnet og føler seg utstøtt? Det er vel ikke uten grunn asperger kan forvekles med narsissisme, schzoid og psykopati. Det er ganske alvorlige diagnoser. Det er en grunn til at veldig veldig mange har få eller ingen venner, ikke jobber og har liten utdanning. Det er mulig du har en veldig lett utgave selv. 

Anonymkode: 0b122...68b

Poenget med en diagnose er  at det skal bli enkeltere for deg i en skolesituasjon, eller i et arbeidsmiljø for å si det kort. Noen blir trygdede pga. livs situasjonen tar for mye krefter, eller krever for mye av en. Ofte er andre plager og diagnoser inn i bildet, slik at en ikke klarer å gå i full jobb over tid. Den fysiske og den psykiske hela kan bli bedre med trygd, fordi en kan ha mer tid og ork til å gjøre noe mer lystbetont , som en ellers ikke har hatt ork til. Hvorfor tror du selv at du har fått en diagnose ?

Så poenget med diagnosen AS er at du skal få mer ut av livet, eller muligheten til en bedre hverdag. Dessverre så går det ikke alltid slik , for helse Norge er ikke kommet dit enda når det gjelder forståelse for AS diagnosen og folk som bærer den, selv om det har blitt noe bedre  md årene.  Diskriminering forkommer fortsatt bland voksne med diagnosen. 

Når det gjelder kriminelle handlinger, så er det ingen sammenheng her med en AS diagnose. Du blir ikke kriminell av å få en diagnose, like lite som du får en kniv i handa, så skulle du plutselig få lyst til å drepe mennesker rundt .Men de med diagnosen kan for eksempel involvere seg  seg inn i nedbrytende miljøer på linje med andre mennesker, der de kan utvikle hat og  gale holdninger til andre mennesker .

Det finnes også de som har vanskelig å takle sin egen diagnose på en god måte, mye fordi at omverden har gitt et skeivt bilde av diagnosen, og svært lite nyansert, eller lagt vekt på nesten bare begrensinger å negative sider, ( eller blir sett på som negative ) i stedet for å legge også  vekt på positive sider. Personligheten til alle med AS diagnose er forskjellige, og de takler diagnosen for skjellige. Selv om alle mennesker er like mye verd som mennesker, så husk at menneskene bedømmer deg ikke på hva du er, men hva du gjør. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, FGT skrev:

Poenget med en diagnose er  at det skal bli enkeltere for deg i en skolesituasjon, eller i et arbeidsmiljø for å si det kort. Noen blir trygdede pga. livs situasjonen tar for mye krefter, eller krever for mye av en. Ofte er andre plager og diagnoser inn i bildet, slik at en ikke klarer å gå i full jobb over tid. Den fysiske og den psykiske hela kan bli bedre med trygd, fordi en kan ha mer tid og ork til å gjøre noe mer lystbetont , som en ellers ikke har hatt ork til. Hvorfor tror du selv at du har fått en diagnose ?

Så poenget med diagnosen AS er at du skal få mer ut av livet, eller muligheten til en bedre hverdag. Dessverre så går det ikke alltid slik , for helse Norge er ikke kommet dit enda når det gjelder forståelse for AS diagnosen og folk som bærer den, selv om det har blitt noe bedre  md årene.  Diskriminering forkommer fortsatt bland voksne med diagnosen. 

Når det gjelder kriminelle handlinger, så er det ingen sammenheng her med en AS diagnose. Du blir ikke kriminell av å få en diagnose, like lite som du får en kniv i handa, så skulle du plutselig få lyst til å drepe mennesker rundt .Men de med diagnosen kan for eksempel involvere seg  seg inn i nedbrytende miljøer på linje med andre mennesker, der de kan utvikle hat og  gale holdninger til andre mennesker . Om det er noen som kan føle seg utenfor samfunnet å føle seg utstøtt, ja det kan jo være noen av dem også, men mange trives i eget selskap og har ikke så mye sosialt behov. Dermed føler de seg heller ikke så ensomme som mange tror.  Disse menneskene har mange ting som de kan ha god selskap med , som for eksempel hunder. Kanskje du burde skaffe deg et kjæledyr, hvis du ikke har ?

Det finnes også de som har vanskelig å takle sin egen diagnose på en god måte, mye fordi at omverden har gitt et skeivt bilde av diagnosen, og svært lite nyansert, eller lagt vekt på nesten bare begrensinger å negative sider, ( eller blir sett på som negative ) i stedet for å legge også  vekt på positive sider. Personligheten til alle med AS diagnose er forskjellige, og de takler diagnosen for skjellige. Selv om alle mennesker er like mye verd som mennesker, så husk at menneskene bedømmer deg ikke på hva du er, men hva du gjør. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎06‎.‎04‎.‎2018 den 22.10, AnonymBruker skrev:

 Det er mulig du har en veldig lett utgave selv. 

Anonymkode: 0b122...68b

Vet ikke helt hva du mener med en veldig lett utgave ? Tenker du som å ha en form for nedstemthet eller depresjon, som enten er lett eller moderat eller tung ? Vel jeg ser slik på det som  på mange andre diagnoser, for enten har du for eksempel diabetes, eller så har du det ikke. Så enten har du en Asperger hjerne, eller så har du det ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
11 minutter siden, FGT skrev:

Vet ikke helt hva du mener med en veldig lett utgave ? Tenker du som å ha en form for nedstemthet eller depresjon, som enten er lett eller moderat eller tung ? Vel jeg ser slik på det som  på mange andre diagnoser, for enten har du for eksempel diabetes, eller så har du det ikke. Så enten har du en Asperger hjerne, eller så har du det ikke. 

Det er en spekterdiagnose, det er veldig stor forskjell på hvordan man er rammet.

Direkte sitat fra Autismeforeningen: Det er store individuelle forskjeller hos personer i autismespekteret. Forekomst og alvorsgrad av de ulike symptomene og vanskene varierer fra person til person.

Anonymkode: 0b122...68b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, FGT skrev:

Poenget med en diagnose er  at det skal bli enkeltere for deg i en skolesituasjon, eller i et arbeidsmiljø for å si det kort. Noen blir trygdede pga. livs situasjonen tar for mye krefter, eller krever for mye av en. Ofte er andre plager og diagnoser inn i bildet, slik at en ikke klarer å gå i full jobb over tid. Den fysiske og den psykiske hela kan bli bedre med trygd, fordi en kan ha mer tid og ork til å gjøre noe mer lystbetont , som en ellers ikke har hatt ork til.

Ingen får utføretrygd i våre dager fordi man da får mer tid til å gjøre noe lystbetont som man ellers ikke hadde ork til. Mulig det var slik før, men ikke nå lenger.

10 timer siden, FGT skrev:

Hvorfor tror du selv at du har fått en diagnose ?

Fordi jeg ble alvorlig psyk av å jobbe. Da ble det utredning. Så ble det diagnose. Så ble det uføre. Og det var det. Nå er det bare å vente på slutten.

10 timer siden, FGT skrev:

Så poenget med diagnosen AS er at du skal få mer ut av livet, eller muligheten til en bedre hverdag. Dessverre så går det ikke alltid slik , for helse Norge er ikke kommet dit enda når det gjelder forståelse for AS diagnosen og folk som bærer den, selv om det har blitt noe bedre  md årene.  Diskriminering forkommer fortsatt bland voksne med diagnosen. 

Eneste poenget med diagnosen var i forhold til nav. Ellers har diagnosen ikke hatt noen betydning på noen som helst måte.

10 timer siden, FGT skrev:

Når det gjelder kriminelle handlinger, så er det ingen sammenheng her med en AS diagnose. Du blir ikke kriminell av å få en diagnose, like lite som du får en kniv i handa, så skulle du plutselig få lyst til å drepe mennesker rundt .Men de med diagnosen kan for eksempel involvere seg  seg inn i nedbrytende miljøer på linje med andre mennesker, der de kan utvikle hat og  gale holdninger til andre mennesker .

Nei, men aspergere har mange ganger større risiko til å øve vold i følge tall fra usa. Pga alle problemene aspergeren skaperr..

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1359178914000305

Highlights

Among all the 239 eligible killers, 28.03% (N = 67) had definite, highly probable or possible ASD.

10 timer siden, FGT skrev:

 

 

Anonymkode: 0b122...68b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er lett å bli helt " vingeklippet" i dag i møte med forskjellige behandlere. Prøv å finne hvilke muligheter du ennå har og hva du egentlig ønsker av kontakt med andre.Kanskje du ikke er en person som trenger å kjenne hele verden. I min alder er så veldig mange av dem jeg kjente falt fra eller har helt andre typer liv enn meg selv. Men det er godt også å slippe å være i omsorgsrollen som jeg tror mange er hele livet til ende. Tror også mange bruker ordet like om personer de alt annet enn liker. Kanskje du bare er mere ærlig enn de fleste.

Anonymkode: a2b6a...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.4.2018 den 15.39, FGT skrev:

Så lenge en skylder på en eller annen diagnose, så bli en sittende fast .

Noen ganger er det faktisk diagnosen sin skyld at man gjør som man gjør eller tenker som man tenker. Hadde det ikke vært sånn, hadde det ikke vært noe behov for diagnoser heller.

17 timer siden, FGT skrev:

Poenget med en diagnose er  at det skal bli enkeltere for deg i en skolesituasjon, eller i et arbeidsmiljø for å si det kort.

 

9 timer siden, FGT skrev:

Vel jeg ser slik på det som  på mange andre diagnoser, for enten har du for eksempel diabetes, eller så har du det ikke. Så enten har du en Asperger hjerne, eller så har du det ikke

Jeg syns det er skremmende hvordan holdninger du har til diagnosen, samtidig som jeg vet at du uttaler deg mye offentlig om asperger. Du sprer litt for mye feilinformasjon, syns jeg. Og du er ikke god nok til å presisere at det du skriver kun er din oppfatning, og ikke noe andre aspergere deler med deg. Du snakker jo om diagnosen som kun noen lette personlighetstrekk. Det er i grunn et lite hån til oss som har diagnosen og vet at det er så veldig mye mer enn lette personlighetstrekk. Det er uendelig mange andre grunner til å få diagnosen enn kun skole- og arbeidssituasjon. Jeg hadde f.eks ikke fått riktig oppfølging fra kommunen uten rett diagnose.

Og enda mer skremt ble jeg nå, da du ikke engang vet at autisme er et spekter. Hvordan kan du uttale deg så mye om diagnosen og samtidig ha et så ekstremt snevert bilde av den? Alle er ikke som deg, og samme hvor mye du forsøker å legge skylden over på andre diagnoser, har Asperger en rekke symptomer som påvirker en i livet, om man sitter hjemme alene eller omgås andre mennesker. At jeg f.eks ikke har fungerende filtre, og derfor tar inn alt av inntrykk, skyldes asperger. Det er da altså asperger som gjør at jeg må begrense min tid sammen med andre mennesker, dersom jeg vil unngå å bli dårlig.

Og med det sagt, diabetes kommer også i ulik alvorlighetsgrad, akkurat som asperger. For noen er det nok å spise regelmessig og sunt for å holde diabetesen under kontroll, mens andre må ha insulininjeksjoner og stadig kontrollere blodsukkeret. For noen med asperger er litt tilrettelegging nok, mens for andre er det ikke mulig å få tilrettelagt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

"Og med det sagt, diabetes kommer også i ulik alvorlighetsgrad, akkurat som asperger. For noen er det nok å spise regelmessig og sunt for å holde diabetesen under kontroll, mens andre må ha insulininjeksjoner og stadig kontrollere blodsukkeret. For noen med asperger er litt tilrettelegging nok, mens for andre er det ikke mulig å få tilrettelagt nok.l"

Diabetes deles inn i to typer. Ikke mer og mindre alvorlig angrepet. Type 1 er en autoimmun sykdom der kroppens eget immunforsvar tar knekken på insulinproduserende celler i bukspyttkjertelen. Man MÅ da få insulin utenifra for å kunne leve. Type 2 skyldes arvelige forhold og/eller uheldig livsstil. Man mister ikke evnen til å produsere insulin, men man responderer ikke så godt på det som produseres eller det produseres for lite. Hvordan man best holder type 2 i sjakk er indivduelt og ikke nødvendigvis diktert fra starten av. Så dia1 og dia2 er i grunnen to ulike sykdommer som begge affiserer omsetningen av karbohydrater.

(sorry at jeg kommer med denne, bare liker ikke misoppfatninger) Hilsen type 1 dia :)

gråstein liker dette
 
Like
  •  
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

"Og med det sagt, diabetes kommer også i ulik alvorlighetsgrad, akkurat som asperger. For noen er det nok å spise regelmessig og sunt for å holde diabetesen under kontroll, mens andre må ha insulininjeksjoner og stadig kontrollere blodsukkeret. For noen med asperger er litt tilrettelegging nok, mens for andre er det ikke mulig å få tilrettelagt nok.l"

Diabetes deles inn i to typer. Ikke mer og mindre alvorlig angrepet. Type 1 er en autoimmun sykdom der kroppens eget immunforsvar tar knekken på insulinproduserende celler i bukspyttkjertelen. Man MÅ da få insulin utenifra for å kunne leve. Type 2 skyldes arvelige forhold og/eller uheldig livsstil. Man mister ikke evnen til å produsere insulin, men man responderer ikke så godt på det som produseres eller det produseres for lite. Hvordan man best holder type 2 i sjakk er indivduelt og ikke nødvendigvis diktert fra starten av. Så dia1 og dia2 er i grunnen to ulike sykdommer som begge affiserer omsetningen av karbohydrater.

(sorry at jeg kommer med denne, bare liker ikke misoppfatninger) Hilsen type 1 dia :)

gråstein liker dette
 
Like
  •  

Ja, sorry. Burde presisert type 2 diabetikere. Der er det for noen nok å legge om kostholdet, noen får antidiabetika og noen må tilføre kroppen insulin. Det antas også at det er mange som har diabetes type 2 uten engang å vite det. Altså, diabetes type 2 har ulik alvorlighetsgrad, alt ettersom hvor nedsatt produksjonen av insulin, eller responsen på insulin er. Jeg mener ikke å si at diabetes er en spektersykdom, men at man heller ikke kan si at diabetes er likt for alle, slik jeg fikk et inntrykk av at FGT mener. Joda, enten har man diabetes, eller så har man det ikke. Og enten har man asperger, eller så har man det ikke. Men ingen av sykdommene utarter seg likt på alle. Ja, jeg vet, asperger er ikke en sykdom, men et syndrom. Men da hadde setningen blitt så forbanna lang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mina1
På 5.4.2018 den 15.47, AnonymBruker skrev:

Vil nesten si jeg hater alle. Det må sies at jeg ikke lar det gå utover noen. Jeg er snill som et lam på utsiden, men inni meg tenker jeg mye dritt og stygge tanker om stort sett alle jeg møter, både i RL og på nettet. Jeg syntes folk rett og slett er noen stupide, ignorante og ekle krypt. Hvorfor er det slik?

Anonymkode: 0b122...68b

Er der ganske mye selv når  det gjelder tanken på kjærlighetsliv med noen. Jeg tror dårlig om alt sånn. Men er også litt der når det gjelder mennesker generellt. Kan henge sammen med opplevelser i livet å gjøre. Men jeg forsøker å tenke positivt om mennesker rundt meg og mange har jeg positive tanker om. Men jeg vet at folk kan lett snu og at jeg må være klar over at man ikke alltid vet hvor man har folk. 

Familien har jeg alltid troen på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Trine skrev:

Ja, sorry. Burde presisert type 2 diabetikere. Der er det for noen nok å legge om kostholdet, noen får antidiabetika og noen må tilføre kroppen insulin. Det antas også at det er mange som har diabetes type 2 uten engang å vite det. Altså, diabetes type 2 har ulik alvorlighetsgrad, alt ettersom hvor nedsatt produksjonen av insulin, eller responsen på insulin er. Jeg mener ikke å si at diabetes er en spektersykdom, men at man heller ikke kan si at diabetes er likt for alle, slik jeg fikk et inntrykk av at FGT mener. Joda, enten har man diabetes, eller så har man det ikke. Og enten har man asperger, eller så har man det ikke. Men ingen av sykdommene utarter seg likt på alle. Ja, jeg vet, asperger er ikke en sykdom, men et syndrom. Men da hadde setningen blitt så forbanna lang ;)

Poenget med diabetes var nevnt som et eksempel på en diagnose, og  folk berøres  forskjellig med den diagnosen, og  selvfølgelig. :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Trine skrev:

Noen ganger er det faktisk diagnosen sin skyld at man gjør som man gjør eller tenker som man tenker. Hadde det ikke vært sånn, hadde det ikke vært noe behov for diagnoser heller.

 

Jeg syns det er skremmende hvordan holdninger du har til diagnosen, samtidig som jeg vet at du uttaler deg mye offentlig om asperger. Du sprer litt for mye feilinformasjon, syns jeg. Og du er ikke god nok til å presisere at det du skriver kun er din oppfatning, og ikke noe andre aspergere deler med deg. Du snakker jo om diagnosen som kun noen lette personlighetstrekk. Det er i grunn et lite hån til oss som har diagnosen og vet at det er så veldig mye mer enn lette personlighetstrekk. Det er uendelig mange andre grunner til å få diagnosen enn kun skole- og arbeidssituasjon. Jeg hadde f.eks ikke fått riktig oppfølging fra kommunen uten rett diagnose.

Og enda mer skremt ble jeg nå, da du ikke engang vet at autisme er et spekter. Hvordan kan du uttale deg så mye om diagnosen og samtidig ha et så ekstremt snevert bilde av den? Alle er ikke som deg, og samme hvor mye du forsøker å legge skylden over på andre diagnoser, har Asperger en rekke symptomer som påvirker en i livet, om man sitter hjemme alene eller omgås andre mennesker. At jeg f.eks ikke har fungerende filtre, og derfor tar inn alt av inntrykk, skyldes asperger. Det er da altså asperger som gjør at jeg må begrense min tid sammen med andre mennesker, dersom jeg vil unngå å bli dårlig.

Og med det sagt, diabetes kommer også i ulik alvorlighetsgrad, akkurat som asperger. For noen er det nok å spise regelmessig og sunt for å holde diabetesen under kontroll, mens andre må ha insulininjeksjoner og stadig kontrollere blodsukkeret. For noen med asperger er litt tilrettelegging nok, mens for andre er det ikke mulig å få tilrettelagt nok.

Men du har jo lært å takle dette med årene. Da du var yngre så var situasjonen nok helt annerledes, som du også har gitt utrykk for. Jeg har også inntrykk av at du også kan tenke positivt , og være aktiv, noe  som hjelper deg. Samme er det vel med meg. Jeg har aldri sagt at en skal ignorere sin diagnose, men prøve å tilpasse seg den , og ikke minst akseptere den som en begrensing,  da ut fra hva som kan være utfordringen for den enkelte. Ja jeg snakker mye ut fra meg selv, og det burde jeg vel gjort mer av. , Jeg har slitt i snart i 40 år, ja hele mitt voksenliv til nå. I tillegg AS er det mest "Dysymi" som var vært det dominerende i mitt liv. Så dette er ikke bare en oppfatting jeg har, men en alvorlig påkjenning på mitt følelsesliv med kone og barn og barnebarn. En kamp for å tenke positivt og ha en rett innstilling, noe som har vært med på å ikke falle i sammen , for å si det slik

 

Endret av FGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en spekterdiagnose, det er veldig stor forskjell på hvordan man er rammet.

Direkte sitat fra Autismeforeningen: Det er store individuelle forskjeller hos personer i autismespekteret. Forekomst og alvorsgrad av de ulike symptomene og vanskene varierer fra person til person.

Anonymkode: 0b122...68b

Ja jeg skjønner hva du mener, men jeg ser ikke AS som en sykdom , men en tilstand, slik den også er blitt fremstilt i hovedkriteriene. Men at det kan slå ut forskjellig  på de med diagnosen, og at den kan ha mange uttrykksmåter, som en psykolog sa til meg, rett etter jeg fikk min diagnose. Men holdning og innstillingen er svært viktig  i uansett diagnoser og sykdommer for å få det bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine skrev : " Og enda mer skremt ble jeg nå, da du ikke engang vet at autisme er et spekter. Hvordan kan du uttale deg så mye om diagnosen og samtidig ha et så ekstremt snevert bilde av den?"

 

Selvfølgelig vet jeg at Autisme er et spekter , men ikke alle er enige ar AS burde gå under Autisme spekter forstyrrelse. Tror det blir også vanskelig å få en slik diagnose nå for flere, siden at kravene er mye høyere for å få en slik diagnose. Men jeg ser fortsatt at de utredes for AS.

Kanskje  det blir litt galt når jeg ikke bruke autisme men AS som en selvstendig diagnose. Mitt mål er ikke ha noe snevert syn på AS diagnosen, hvert om, det er derfor jeg har skrevet såpass mye som jeg har gjort. Jeg vil formidle et mer nyansert bilde av disse menneskene . Men  hvis jeg skulle skrive under betegnelsen " Autismespekterdiagnse" så  måtte det blitt svært lite jeg kunne ha skrevet. En annen ting er at da jeg fikk diagnosen AS, så var det ikke det samme som autisme, men senere , så  har Autisme spekteret blitt utvidet til også å gjelde AS. 

Har merket meg at en bruker også dette "filteret " som en kjenner godt til dem med ADHD ,ADD  men jeg har ikke merket til de problemene , selv om jeg selvfølgelig  kan gå å gruble over ting som er sagt eller gjort en stund . Tror at problemet til ADD, ADHD kan være større  hos noen,  en AS som sådan. Men som sagt dette er bare observasjoner, men ikke fra hvem som helt men kona, som jeg har vært gift med i snart 38 år. 

Endret av FGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, FGT skrev:

Trine skrev : " Og enda mer skremt ble jeg nå, da du ikke engang vet at autisme er et spekter. Hvordan kan du uttale deg så mye om diagnosen og samtidig ha et så ekstremt snevert bilde av den?"

 

Selvfølgelig vet jeg at Autisme er et spekter , men ikke alle er enige ar AS burde gå under Autisme spekter forstyrrelse. Tror det blir også vanskelig å få en slik diagnose nå for flere, siden at kravene er mye høyere for å få en slik diagnose. Men jeg ser fortsatt at de utredes for AS.

Kanskje  det blir litt galt når jeg ikke bruke autisme men AS som en selvstendig diagnose. Mitt mål er ikke ha noe snevert syn på AS diagnosen, hvert om, det er derfor jeg har skrevet såpass mye som jeg har gjort. Jeg vil formidle et mer nyansert bilde av disse menneskene . Men  hvis jeg skulle skrive under betegnelsen " Autismespekterdiagnse" så  måtte det blitt svært lite jeg kunne ha skrevet. En annen ting er at da jeg fikk diagnosen AS, så var det ikke det samme som autisme, men senere , så  har Autisme spekteret blitt utvidet til også å gjelde AS. 

Har merket meg at en bruker også dette "filteret " som en kjenner godt til dem med ADHD ,ADD  men jeg har ikke merket til de problemene , selv om jeg selvfølgelig  kan gå å gruble over ting som er sagt eller gjort en stund . Tror at problemet til ADD, ADHD kan være større  hos noen,  en AS som sådan. Men som sagt dette er bare observasjoner, men ikke fra hvem som helst, men kona, som jeg har vært gift med i snart 38 år. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine :  Jeg har hele tiden snakket ut fra en Asperger diagnose, slik jeg fikk inntrykk av at trådstarteren her hadde. Hvis han gitt klart inntrykk av at han hadde autisme, hadde jeg  kanskje ikke utalt meg i det heletatt. :-)

 

Endret av FGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en spekterdiagnose, det er veldig stor forskjell på hvordan man er rammet.

Direkte sitat fra Autismeforeningen: Det er store individuelle forskjeller hos personer i autismespekteret. Forekomst og alvorsgrad av de ulike symptomene og vanskene varierer fra person til person.

Anonymkode: 0b122...68b

Ja det stemmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...