Gå til innhold

Samværsordning i ferier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Til dere som har 50/50- ordning med deres ex om barna, hvilke ordninger har dere i feriene?

Vi har en uke hver, men nå har ex lyst å ha lengre samværsperioder i sommerferien, noe som egentlig passer meg dårlig siden jeg også har andre barn. Hvordan har dere løst sommerferie, påske, 17.mai og jul?

Anonymkode: bb881...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke slik ordning selv, men de jeg kjenner i din situasjon har gjerne barna 2-3 uker i strekk på sommeren. Etterhvert som barna blir større og har egne aktiviteter/ønsker blir samværet gjerne mer oppstykket.

 

Påske og jul deles gjerne, med helligdagene annenhver gang.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Har best erfaring med at ferier nedfelles helt konkret i samværsavtalen. Vi har pleid å dele sommerferien i tre + tre uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke slik ordning, men de jeg kjenner gjør som Xtras venner gjør; 2-3 uker i slengen om sommeren, og andre ferier deles på midten. Den som har starten på ferien det ene året har slutten påfølgende år. I min krets feirer ytterst få julaften sammen, mens de fleste feirer barnas bursdager sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til dere som har 50/50- ordning med deres ex om barna, hvilke ordninger har dere i feriene?

Vi har en uke hver, men nå har ex lyst å ha lengre samværsperioder i sommerferien, noe som egentlig passer meg dårlig siden jeg også har andre barn. Hvordan har dere løst sommerferie, påske, 17.mai og jul?

Anonymkode: bb881...967

Da ungene var små delte vi sommerferiene i 2+2 uker, slik at de var to uker i strekk hos hver av oss i to bolker (8 uker). Når de ble større har vi gjerne hatt 3+1 uke, da er de gjerne alene hjemme en ukes tid og elsker det.

Vinterferie - første helgen + mandag og tirsdag - så bytte på onsdag hvor de er hos den andre til påfølgende mandag.

Påske - annethvert år palmehelgen og påskehelgen, i begynnelsen byttet vi onsdag formiddag, men de siste årene har vi byttet tirsdag kveld ettersom vi helst vil dra på hytta så tidlig som mulig på onsdag.

Jul - annethvert år 23-28/12 og 28/12-2/1. Vi har praktisert det sånn at den som har ungene i påskehelga har dem i julehelga, det vil si at den som har ungene i palmehelga har dem i nyttårshelga.

Hvis du øyner at dette kan være en kilde til konflikter så få for all del dette ned i en kontrakt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bare fortsatt med annenhver uke også i sommerferien, om ikke en av oss har ønsket å ta dem med på lang ferie. Da har vi blitt enige om det fra gang til gang. 

Julehelgen annethvert år.

Vinterferie, og høstferie har vi ikke gjort noe spesielt med. Vinterferien er i lik uke og høstferien i ulik og dermed får faren ha dem i høstferien hvert år og jeg i vinterferien.   Noen år har 53 uker, sist det skjedde var i 2015. Før det, var det omvendt. Jeg hadde høstferien og faren vinterferien.  

Den 53. uka er man ofte ikke forberedt på når man er nyskilt. Det er greit å være føre var og avtale hva man gjør når man har avtalt hvem som skal ha ulik uke, og det plutselig kommer 2 av dem etter hverandre. Neste gang det skjer er i 2020, og så igjen i 2026

Påsken blir som den blir. Den som har den uka får ha barna.  Det samme med 17. mai. 

Endret av Kalevaala
La til 17. mai
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...