Gå til innhold

Cyster


benedictes

Anbefalte innlegg

Hei! 

Var hos gynekolog i september grunnet uregelmessig mens. Veldig sjelden mens. Ca. 2 ganger i året og en ukes tid. Fikk konstantert at jeg hadde cyster på den ene eggstokken. En uke seinere begynte cystene å gjøre vondt. Siden har de gjort vondt. 

 

Gikk til lege og fikk konstanter at det var fra cystene på eggstokkene smertene kom. Hun ville sende meg tilbake til gyn for undersøkelse siden jeg da hadde hatt vondt i 4mnd. Og hatt mensen i 2mnd. Nå har jeg hatt mensen i 4mnd og begynner å bli lei. Har ventet med gyn timen til jeg slutter å blø. Altså ikke vært det enda. 

Nå føles det ut som den andre eggstokken gjør vondt også. Forresten bruker ikke prev. Ikke brukt på snart 2 år. 

Lurer på om noen andre har opplev det samme eller har noen råd! 😀 på forhånd takk! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er veldig vanskelig å gi svar når jeg ikke vet hvor gammel du er, om du ønsker å bli gravid, om du har andre symptomer enn smerter. Hva er din høyde og vekt? Vet du hvor store cystene er?  Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 24 år. Plan er å bli gravid etter hvert. Ingen hast. Gjerne litt vondt nederst i ryggen. Har fått noe hårvekst på magen etter prevensjonslutt. Jeg er 163 høy og veier 70kg. Gynekologen skriver i journalen at edometriet er 4mm og høyre ovarium er multicystisk. Står også at jeg har en "blokkering" av normal ovarial funksjon. 

 

Takk Mette 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Etter beskrivelsen er det mye som tyder på at du har tilstanden PCOS (poly cystisk ovarie syndrom) hvor det er hormonforstyrrelser, spesielt manglende eggløsning og tendens til øket produksjon av mannlige hormoner som igjen kan øke hårveksten. På eggstokkene forekommer ofte mange små cyster under 1 cm, multicystiske eggstokker. Egentlig er det ikke cyster, men follikler eller ‘eggsekker’. Manglende eggløsning fører til at det ikke produseres progesteron som er avgjørende for normal menstruasjonssyklus. Det kan i stedet bli stopp i blødningene eller langvarige småblødninger som du opplever.

Det er det som legen mener med ‘blokkering av normal eggstokk funksjon’ (ovarial betyr relasjon til eggstokk). altså en hormonforstyrrelse

De små ‘cyster’ på eggstokk er med stor sannsynlighet ikke årsak til smertene i underlivet. Her må være en annen forklaring.

Er det tatt hormonanalyser av deg? Hvis det ikke er gjort, bør disse prøvene tas (gjerne hos fastlegen): østradiol, FSH, LH, prolaktin, TSH, testosteron, androstendion og SHBG. Det kan være fint å ha svar med til gynekologen

Du skal ikke vente på å komme til gynekolog til blødningene har stoppet opp. Gynekologer er vant til å undersøke kvinner som blør, og de kan foreskrive legemidler som regulerer blødning.

Lett overvekt kan øke risiko for å PCOS, så noen kg vekttap (5 kg ?) kan være tilstrekkelig ‘behandling’.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Takk for svar. Hormon prøver er tatt, men de ser fine ut. Da lengen undersøkte ved eggstokken var det der det gjorde vondt.  

Gynekologen sa jeg ikke fikk ta noe prevensjon hvertfall, siden jeg ved tidlig alder (ca. 14år litt før) hadde store blødninger og begynte på prevensjon(p-piller) som regulerende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Kan du få svar på hormonprøvene? Selv om de ser fine ut, kan kombinasjonen bety noe. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...