Gå til innhold

Er det noen lærere her som kan svare på dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Lurer på om det er noen sammenheng mellom skoleflinkhet og det å være slank/være i god form og være dyktig i idrett?

Anonymkode: d722d...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på om det er noen sammenheng mellom skoleflinkhet og det å være slank/være i god form og være dyktig i idrett?

Anonymkode: d722d...e79

Jeg er ikke lærer, men mener å huske fra egne skoledager at det ofte var de samme som var skoleflinke og som også var gode i gym. Andre igjen gjorde det veldig godt i gym, men ikke så bra i teoretiske fag og omvendt. De som er veldig gode i gym var slanke / normalvektige, det er vel i grunnen ikke så rart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ingen her kan generalisere et svar på spm ditt. Det fins nok mange skoleflinke som er dyktige i idrett - vi har flere toppidrettsutøvere som studerer tunge studier ved siden av karrierene - men det fins også det motsatte. De som trener på et høyt nivå er kanskje ofte strukturerte og disiplinerte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er en sammenheng mellom skole prestasjon og fysisk form ja

Og det er en sammenheng mellom fysisk form og idrettsprestasjoner

Dermed blir det en sammenheng mellom skoleprestasjoner og fysisk form og idrettsprestasjoner

Så er det viktig å ikke gå i fella, den typiske (dere har kanskje ikke lært om det enda, jeg lærte det aldri på skolen heller så kanskje du aldri vil lære det heller, men) for eksmepel, det er en sammenheng mellom hvor mye is befolkningen spiser og hvor mange mennesker som blir angrepet av Hai hver måned. Det er en sammenheng men det betyr selvsagt ikke at haien angriper mennesker fordi den misliker at vi spiser is, eller om vi slutter å spise is betyr ikke det at haiangrep vil slutte å forekomme. Dette handler om "correlation does not imply causation" det er noe du kan lese om senere for det er nyttig å lære om, det er kanskje en sammenheng men er det årsaken, spesielt politikere misbruker dette heftig, jeg gjorde X og Y skjedde. Ok, men var X årsaken til at Y skjedde, det sier de aldri noe om de bare tar æren, det får meg til å spy, men folket svelger det rått, fordi folk kan lite om slikt, dessuten er det ofte vanskelig å vite sikkert i mange tilfeller hva som faktisk var årsaken til at noe skjedde

Men, on topic, et kjapt google søk gir meg indikasjoner om at det både er en sammenheng, og at en økning i trening vil øke prestasjonene litt på skolefronten også. Men det er mitt inntrykk etter 1 minutter med å lese første treff på google, jeg er ingen ekspert på området. med mindre forskningsartikkelen jeg leste var fake news, det er viktig med kildekritikk men dette samsvarer med ting jeg har lest før så orker ikke "fact Check-e", men det er viktig med kildekritikk det håper jeg dere lærer

Hvis du ikke tok den, haien spiser ikke mennesker fordi vi spiser is, vi spiser mer is på sommeren, og bader mer på sommeren, dermed er det "sommeren" som er "synderen" for haiangrepene, selv om vi fant en "sammenheng" mellom is-spising og haiangrep. Så pass på ikke gå i fella, ikke bli en del av Bermen. 

PS. Ikke tro på alt forskningsartikler sier heller, selv om det angivelig er "peer reviewed" og ditt og datt er det mange feller en kan gå i med vilje eller uvilje, de er bare mennesker de også.

Lykke til

Anonymkode: 767b6...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok innser at et moment må frem også, at det er noen tendenser på GRUPPENIVÅ betyr lite for enkeltindivider. Er et snitt litt høyere betyr det ikke at alle er litt høyere det er bare snittverdien mange feite er smarte mange tynne er stokk (no pun intended) dumme. Pass på å ikke bruke generaliseringer på gruppenivå, som fasit for enkeltindivider, det er en stor tabbe nesten alle gjør, Vær varsom, vær smart, du er fremtiden vår, det er opp til deg !

Lykke til !

Anonymkode: 767b6...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...