Gå til innhold

Panikkangst - frisk på 4 dager.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Korte utdrag hentet fra artikkelen: 

https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/L0e7XJ/I-seks-ar-har-panikkangsten-til-Maja-27-bestemt-hverdagen-hennes-Etter-fire-dagers-behandling-har-hun-fatt-kontrollen-tilbake

 

I seks år har panikkangsten til Maja (27) bestemt hverdagen hennes. Etter fire dagers behandling har hun fått kontrollen tilbake.

En unik, norsk behandlingsmetode har gitt Maja Torjussen (27) håp om en ny hverdag.

 

KRISTIANSAND: Tenk deg at hver gang du drikker kaffe, så blir du kvalm. Hvis en venn spør om dere skal spise lunsj på en kafé, uroer du deg flere dager i forveien og sannsynligvis avlyser du. Fordi du blir kvalm. Hvem vil vel kaste opp på en kafé? Blant masse mennesker?

 

Angsten gjorde henne isolert, deprimert og suicidal

Det hele startet for seks år siden, da Maja studerte i England. Angsten for å oppholde seg på offentlige steder hvor det var andre mennesker begynte å vokse fram, og resulterte i hyppige panikkanfall i form av kvalme.

– Logikken bak behandlingen skulle jeg ønske var tilgjengelig før. Jeg har fått veldig merkelige forklaringer på hva angst er. Jeg trengte å vite hvorfor kroppen min oppførte seg sånn som den gjorde.

 

Eksponeres for angsten fra morgen til kveld

I år ble DPS en sertifisert klinikk for firedagers intensivbehandling for mennesker med panikkangst og agorafobi. Behandlingen er utviklet av to psykologer i Bergen, og var i utgangspunktet laget for mennesker med tvangslidelser. I 2015 vant de prisen årets nyvinning i norsk psykologi for behandlingsmetoden.

To av de fire behandlingsdagene er teori, med innledning og oppsummering. De to andre dagene innebærer intensiveksponering fra morgen til kveld for å finne situasjonene og tankene som trigger angsten, og lærer seg å takle angsten på en ny måte.

 

– Det viktigste jeg har lært er at det ikke er farlig med angst

Fædrelandsvennen møter Maja på ny noen dager etter intensivbehandlingen er gjennomført. Det er en lettet og motivert kvinne vi møter. Hun beskriver de to dagene med eksponering som «helt for jævlig», men veldig lærerikt.

 

 

Har du tro på det? At det kan gjøre livet ditt bedre?

– Ja, nå er jeg nesten litt euforisk. Jeg føler mestring i så stor grad som jeg aldri har gjort før. Jeg har alltid tenkt at angsten har blitt «status quo». At den skulle bestemme, og at jeg må leve livet ut ifra den. Men nå er det et dramatisk skifte hvor det plutselig er helt motsatt, og det er veldig befriende, smiler hun, og legger til:

– Men det høres helt banalt ut. Dette startet i 2012, så har jeg vært der i fire dager og er blitt bedre.

 

Anonymkode: e0b7a...438

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nå fikk jeg endelig noe å le av. 

Høres like dumt ut som at ME-pasienter blir "friske" av et weekend-seminar... LOL

Anonymkode: 25912...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Først: super for henne dersom hun har opplevd bedring. 

Jeg kan ikke forstå hvordan det event skulle hjelpe meg... 

Jeg er jo redd for alt.

Eneste stedet jeg er trygg og kan slappe av er når jeg sover... 

Anonymkode: 9f93d...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...