Gå til innhold

Lichen sclerosis og fødsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.
Jeg er gravid i uke 34, så det er ikke lenge igjen til termin. Det har ikke slått meg enda at jeg må opplyse om at jeg har lichen sclerosis til jordmor på kontroller. 

Jeg fikk diagnosen tidlig i svangerskapet, så jeg har ikke hatt den lenge, og jeg er ikke så veldig plaget av symptomer (heldigvis), men jeg aner jo ikke om dette er noe som likevel må tas hensyn til ved fødsel. Det må jo noen som kan dette ta en avgjørelse på. Gynekologen jeg var hos som stilte diagnosen sa at jeg skulle smøre med en krem jeg har fått ved symptomer også komme tilbake til han etter babyen var født for oppfølging og se utviklingen. Men han nevnte ikke noe om fødsel eller noe sånt. Men jeg var jo bare 10 uker på vei når jeg var der, så det var ikke noe jeg tenkte på i det hele tatt heller. 

Kan rifter, revning eller lignende være en ekstra risiko for meg, og kan evt revning gjøre at tilheling blir mer komplisert eller gi meg langvarige plager pga lichen? Jeg tenker på det gynekologen sa om at kjønnsleppene kan få sammenvoksninger osv.

Jeg skal ikke til jordmor før om en drøy uke og da er det bare 4 uker igjen til termin. Bør jeg ringe før kontrollen for å få hjulene i gang siden det er så kort tid igjen til termin, eller holder det å vente til svangerskapskontrollen? Eller må jeg kontakte fødestedet/sykehuset ang dette direkte? Jeg tenker for en vurdering av om keisersnitt bør vurderes i stedenfor vaginal fødsel. 

Jeg er 35 år gammel.

Anonymkode: f65df...290

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dermovat har jeg og. Bekymringen min i fht den salven er at huden blir så veldig tynn og skjør av den. Jeg har lichen planus med utbrudd oralt og i underlivet (og hele kroppen) og har lagt den salven på hylla. Utslettene blir ikke bedre av den og huden blir som sagt tynn, såpass att en enkel berøring er nok til at jeg begynner å blø. Jeg tenker at du må se an hvordan den virker på deg og hvis den ikke virker bra så ville jeg spurt jordmor og det heller er bedre å stoppe bruken noen uker før fødsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Ved lichen planus kan det oppstå sammenvoksinger i skjeden. De kan briste under en fødsel. Jeg synes først du skal få en vurdering hos din fastlege eller jordmor, gjerne litt fort. De vurderer om du skal henvises til fødeavdelingen. Man vil ikke utføre 'elektivt' keisersnitt før uke 37, så du har noen uker å gå på.

Lykke til med nedkomsten.

Vennlig hilsen Mette

PS gi gjerne tilbakemelding om hva man bestemte mht forløsning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar. Jeg får ringe jordmor på mandag å høre hva hun tenker. 

Skal prøve å huske å gi deg tilbakemelding :) 

Anonymkode: f65df...290

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Hei.  

Jeg ble henvist til sykehuset for en sjekk og vurdering. Fødselen startet dagen før jeg hadde time på sykehuset, så jeg ble sendt opp til en lege for vurdering under fødsel. Hun mente at siden jeg hadde såpass lite symptomer og at jeg ikke hadde sammenvoksninger fra før skulle en vaginal fødsel være greit. 

Fødselen gikk fint, jordmor klippet et snitt for å forebygge dypere rift og pga hovenhet pga lichen og det ser ut til å heles helt fint hos meg nå 10 dager etter fødsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...