Gå til innhold

Hvorfor i alle dager ble tråden "Kan noen hjelpe meg med dette? Sobril og imovane i kombinasjon" stengt?


gråstein

Anbefalte innlegg

"Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. ".

Dette begynner å bli direkte latterlig. TS kunne neppe fått svar fra en mer kompetent "bruker".

Hva slags molbo-admins her det som får lov til å herje her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tråden blir stengt da man ikke kan vite hvem som svarer, hvilken kunnskap de har, og viktigst av alt at de ikke har noen kunnskap til brukeren og dermed ikke vet noe om hvordan personen reagerer på medisinene. Noen reagere ikke i heletatt på medisiner og trenger en mye større dose enn antatt, og noen er overfølsome og blir slått ut i dagesvis av langt under anbefalt dose.

I tillegg er dette nevnt i reglene våres:

Det er heller ikke tillatt å diskutere medisinbruk og dosering av medikamenter. 

Ann Christin, admin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ann Christin skrev:

Tråden blir stengt da man ikke kan vite hvem som svarer, hvilken kunnskap de har

Come on...

Alle vi faste brukerne vet utmerket godt hvem som svarte i den tråden. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Ann Christin skrev:

Tråden blir stengt da man ikke kan vite hvem som svarer, hvilken kunnskap de har, og viktigst av alt at de ikke har noen kunnskap til brukeren og dermed ikke vet noe om hvordan personen reagerer på medisinene. Noen reagere ikke i heletatt på medisiner og trenger en mye større dose enn antatt, og noen er overfølsome og blir slått ut i dagesvis av langt under anbefalt dose.

I tillegg er dette nevnt i reglene våres:

Det er heller ikke tillatt å diskutere medisinbruk og dosering av medikamenter. 

Ann Christin, admin

Du svarer jo nettopp selv på at du bruker Tramadol omtrent på daglig basis... - Som også kan forstås som en slags anbefaling og ufarliggjøring av medisinen...

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, cilie skrev:

Du svarer jo nettopp selv på at du bruker Tramadol omtrent på daglig basis... 

Det er lov å spørre om bivirkninger og nevne medisiner man selv går på, men diskutering rundt medisinbruk og doseringer er det som ikke er lov. Skulle vi luket ut alle som sa hvilke medisiner de går på og hvilke erfaringer andre har med medisiner hadde man fjernet halve forumets innhold.

Ann Christin, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Ann Christin skrev:

Det er heller ikke tillatt å diskutere medisinbruk og dosering av medikamenter. 

Ann Christin, admin

Den setningen er villedende. 

7 timer siden, Ann Christin skrev:

Det er lov å spørre om bivirkninger og nevne medisiner man selv går på, men diskutering rundt medisinbruk og doseringer er det som ikke er lov. 

Så å komme med en anbefaling om “å prøve 10 mg Surmontil for søvn” er ikke lov, men å si “at det brukes hver dag for søvn” er lov? 

Jeg kan ikke huske at det har vært i nærheten av slik streng moderering her inne tidligere, og jeg synes det knebler for mange tråder. 

Om noen anbefaler noen her inne antall mg av en medisin, så skal dette fortsatt klareres og skrives ut hos legen. De fleste har dessuten et god innøvd filter til hva som leses på et nettforum. Har man ikke det, kan jo det meste som svares her bli feil om det ukritisk følges. 

Jeg håper Egmont kan stoppe nåværende, progrerende form for moderering. Forumet ødelegges av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, cilie skrev:

Den setningen er villedende. 

Så å komme med en anbefaling om “å prøve 10 mg Surmontil for søvn” er ikke lov, men å si “at det brukes hver dag for søvn” er lov? 

Jeg kan ikke huske at det har vært i nærheten av slik streng moderering her inne tidligere, og jeg synes det knebler for mange tråder. 

Om noen anbefaler noen her inne antall mg av en medisin, så skal dette fortsatt klareres og skrives ut hos legen. De fleste har dessuten et god innøvd filter til hva som leses på et nettforum. Har man ikke det, kan jo det meste som svares her bli feil om det ukritisk følges. 

Jeg håper Egmont kan stoppe nåværende, progrerende form for moderering. Forumet ødelegges av det. 

 

8 timer siden, gråstein skrev:

Come on...

Alle vi faste brukerne vet utmerket godt hvem som svarte i den tråden. :rolleyes:

De har nok bestemt seg for å legge ned psykiatriforumet - det gjøres bare sakte og sikkert... vi har jo sett hvordan utviklingen til dol har vært etter diverse endringer som er blitt gjort av forumet også.. det har gått bare en vei, dessverre. 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cilie skrev:

Jeg håper Egmont kan stoppe nåværende, progrerende form for moderering. Forumet ødelegges av det. 

Det kommer jo ikke til å skje så lenge admin tydeligvis ikke klarer å gå til Egmont og fortelle hvordan brukerene opplever forumet. Så lenge Egmont ikke får beskje, vil de jo heller ikke komme til å gjøre noe med det. Admin syns visst det er mye greiere å bare skylde på Egmont, enn å ta opp saken med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Ann Christin skrev:

Det er lov å spørre om bivirkninger og nevne medisiner man selv går på, men diskutering rundt medisinbruk og doseringer er det som ikke er lov.

Hm - jeg vet ingenting om medisiner og deltar aldri i slike tråder, men det må være vanskelig å skille det lovlige "spørsmål om" (og da nødvendigvis også "svar på") fra det ulovlige "diskutering rundt". En diskusjon som foregår skriftlig, er ofte til forveksling lik spørsmål og svar om samme tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Trine skrev:

Det kommer jo ikke til å skje så lenge admin tydeligvis ikke klarer å gå til Egmont og fortelle hvordan brukerene opplever forumet. Så lenge Egmont ikke får beskje, vil de jo heller ikke komme til å gjøre noe med det. Admin syns visst det er mye greiere å bare skylde på Egmont, enn å ta opp saken med dem.

@HanneMari Egmont er ansatt som forumansvarlig hos Egmont. Så Egmont får med seg hvordan brukerne opplever forumet uten at beskjedene kommer fra meg. Å drive et forum uten at noen fra firmaet som eier det er representert ville fungert særdeles dårlig.

11 timer siden, laban skrev:

Hm - jeg vet ingenting om medisiner og deltar aldri i slike tråder, men det må være vanskelig å skille det lovlige "spørsmål om" (og da nødvendigvis også "svar på") fra det ulovlige "diskutering rundt". En diskusjon som foregår skriftlig, er ofte til forveksling lik spørsmål og svar om samme tema.

Jeg forstår skillet kan være vanskelig og forstå så jeg kan prøve og forklare bedre og skal se om jeg også får satt det inn i regleverket. Det er ikke lov å komme med doseringstips, hvilke medisiner man skal ta eller hvordan man skal ta de. Om en person spør om hvordan de tar oxynorm eller zyprexa kan man ikke svare og si at du kan ta så og så mye så og så ofte da man ikke kjenner personen. Noen reagerer kraftigere enn andre på medisiner, noen reagere ikke i heletatt, noen kan få en allergisk reaksjon, og man kan risikere alvorlige bivirkninger eller i verstefall død fordi man verken vet hvem som svarer eller hvem som spør.

Men det er lov å si at jeg tar den og den medisinen for det og det, og det er lov å spørre om bivirkninger og erfaringer med medisin. Så om noen spør om erfaringer med sovemedisin kan man fint si at jeg bruker Zopiclone, men syntes den gjør meg fyllesjuk. Eller om noen spør om smertestillende pga operasjon kan de si de bruker ketorax for den har jeg best virkning med.

Ann Christin, admin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumassistent

Ann Christin har summert det opp veldig bra her. Vi skal se om vi får det inn i reglene slik at det blir tydeligere.

Jeg er som hun nevner Egmonts representant, og innom forumet daglig. Jeg har vært med på en gjennomgang av regelverket med Klikk.no sin ledelse etter at fagpersonene forsvant. Fagpersoner som ikke skriver på oppdrag fra oss kan ikke svare i forumet, da vi må behandle alle likt, og under regelen "vi vet ikke om  hva slags kompetanse som ligger bak svarene". Hvis vi skal moderere utfra at "alle" vet hvem "noen" er blir det veldig vanskelig å overholde. Minner også om at dette er et åpent forum på nettet, der det aller meste av trafikken kommer fra Google. Folk som bruker Google til å komme inn hit vet ikke hvem brukerene på forumet er, og er dermed heller ikke i stand til å vite hvilke svar man kan stole på og hvilke man ikke bør stole på.

Hanne Mari, forumansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, HanneMari Egmont skrev:

Ann Christin har summert det opp veldig bra her. Vi skal se om vi får det inn i reglene slik at det blir tydeligere.

Jeg er som hun nevner Egmonts representant, og innom forumet daglig. Jeg har vært med på en gjennomgang av regelverket med Klikk.no sin ledelse etter at fagpersonene forsvant. Fagpersoner som ikke skriver på oppdrag fra oss kan ikke svare i forumet, da vi må behandle alle likt

Nei, det må dere strengt tatt ikke, det går an å bruke skjønn og sunn fornuft. Men fortsett gjerne prosjektet med å ødelegge forumet.

Lykke til.

Anonymkode: 11f02...8d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...