Gå til innhold

Kan man ikke oppleve medisiner svært forskjellig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er veldig følsom for den medisinen (AD) jeg tar. Når jeg snakker med psykiater om dette blir hun litt irritert og mener jeg kjenner for mye etter. Jeg tror ikke jeg vil diskutere dette mer med henne. Men hvordan kan hun vite hvordan jeg opplever det og hvordan kan hun si at det bare er noe jeg innbiller meg?. Jeg kjenner da min egen kropp. Jeg føler meg litt maktesløs når noen på en måte tar fra meg min egen opplevelse og vurdering av meg selv. Tror faktisk at vi opplever dette med medisiner svært ulikt.  

Anonymkode: 8aaa0...d61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke et enten/eller her. Ja, medisiner virker helt klart ulikt på ulike mennesker.

Men det er også mange som kjenner alt for godt etter og som tolker ethvert ubehag som en mulig farlig bivirkning, eller at de rett og slett ikke aksepterer ubehag. For disse er det lite håp om fremgang uansett type behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, kupton skrev:

Det er ikke et enten/eller her. Ja, medisiner virker helt klart ulikt på ulike mennesker.

Men det er også mange som kjenner alt for godt etter og som tolker ethvert ubehag som en mulig farlig bivirkning, eller at de rett og slett ikke aksepterer ubehag. For disse er det lite håp om fremgang uansett type behandling.

Tenker du da at jeg er en av de?. Da vil jo aldri man bli hørt ang bivirkninger . Da vil man alltid bli regnet som en som overdriver og ikke tåler ubehag. Hvordan kan man skille dette?. Jeg er feks svimmel og kvalm av medisinen . Vet det er ufarlig og ja det er ubehagelig. Men får vel tåle det da?. Jeg føler at jeg har mer angst av medisinen . Sikkert bare noe jeg innbiller meg ?. Jeg slutter å være med folk etter at jeg begynnte med medisinen fordi jeg roter med ord og er kognitivt utenfor. Jeg har INGEN sexlyst. Jeg øker jevnt og trutt i vekt. Jeg engasjerer meg mindre i ungene  mine fordi jeg er så flat følelsesmessig. Jeg har akseptert dette i flere år fordi jeg skal være en lydig og grei pasient.

Anonymkode: 8aaa0...d61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker du da at jeg er en av de?. Da vil jo aldri man bli hørt ang bivirkninger . Da vil man alltid bli regnet som en som overdriver og ikke tåler ubehag. Hvordan kan man skille dette?. Jeg er feks svimmel og kvalm av medisinen . Vet det er ufarlig og ja det er ubehagelig. Men får vel tåle det da?. Jeg føler at jeg har mer angst av medisinen . Sikkert bare noe jeg innbiller meg ?. Jeg slutter å være med folk etter at jeg begynnte med medisinen fordi jeg roter med ord og er kognitivt utenfor. Jeg har INGEN sexlyst. Jeg øker jevnt og trutt i vekt. Jeg engasjerer meg mindre i ungene  mine fordi jeg er så flat følelsesmessig. Jeg har akseptert dette i flere år fordi jeg skal være en lydig og grei pasient.

Anonymkode: 8aaa0...d61

Uff nei, det er ikke ønskelig at man skal ha det slik. 

Det ér ulikt hvordan vi reagerer på medisiner, både med bivirkning og virkning. Vi er alle ulike.

Det du føler, føler du uansett.. 

Tenker du har det vondt nå, og da er det ekstra sårbart at du ikke blir hørt av behandleren din. 

En psykolog har ikke alltid så mye kunnskap om medisiner, da må det psykiater eller lege til. Er det noen du kan spørre ang medisinene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS: Jeg kjenner deg ikke og har ingen forutsetning for å mene noe om deg. Jeg uttalte meg generelt.

Jeg synes du beskriver typiske bivirkninger på SSRI. Det finnes det god råd for, men det får jeg ikke lov til å skrive om her.

Generelt igjen: Det er særlig når en "ikke tåler" de fleste medisiner at leger kan tenke at en kjenner for godt etter eller ikke aksepterer ubehag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker du da at jeg er en av de?. Da vil jo aldri man bli hørt ang bivirkninger . Da vil man alltid bli regnet som en som overdriver og ikke tåler ubehag. Hvordan kan man skille dette?. Jeg er feks svimmel og kvalm av medisinen . Vet det er ufarlig og ja det er ubehagelig. Men får vel tåle det da?. Jeg føler at jeg har mer angst av medisinen . Sikkert bare noe jeg innbiller meg ?. Jeg slutter å være med folk etter at jeg begynnte med medisinen fordi jeg roter med ord og er kognitivt utenfor. Jeg har INGEN sexlyst. Jeg øker jevnt og trutt i vekt. Jeg engasjerer meg mindre i ungene  mine fordi jeg er så flat følelsesmessig. Jeg har akseptert dette i flere år fordi jeg skal være en lydig og grei pasient.

Anonymkode: 8aaa0...d61

Det høres ut som om dette kanskje ikke er den rette medisinen for deg. Har du noen gode virkninger av medisinen? har du prøvd mange andre liknende medisiner? Kanskje du skulle prøve ut brintellix. Den har ingen påvirkning på sexlysten, og virker på flere reseptorer enn de andre ssri. Selv har jeg lite bivirkninger av den, men noen kan bli noe kvalm i starten på den vet jeg, men ofte går det over. jeg er i hvert fall fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, tilstede skrev:

Det høres ut som om dette kanskje ikke er den rette medisinen for deg. Har du noen gode virkninger av medisinen? har du prøvd mange andre liknende medisiner? Kanskje du skulle prøve ut brintellix. Den har ingen påvirkning på sexlysten, og virker på flere reseptorer enn de andre ssri. Selv har jeg lite bivirkninger av den, men noen kan bli noe kvalm i starten på den vet jeg, men ofte går det over. jeg er i hvert fall fornøyd.

Beklager, det var en glipp. Jeg kan ikke gi deg råd direkte her da det er i mot reglene. Men jeg kan si at jeg selv går på denne medisinen og er fornøyd med den. Før gikk jeg på cipralex, men hadde lite virkning, og en del bivirkninger, og byttet derfor til brintellix. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, kupton skrev:

Til TS: Jeg kjenner deg ikke og har ingen forutsetning for å mene noe om deg. Jeg uttalte meg generelt.

Jeg synes du beskriver typiske bivirkninger på SSRI. Det finnes det god råd for, men det får jeg ikke lov til å skrive om her.

Generelt igjen: Det er særlig når en "ikke tåler" de fleste medisiner at leger kan tenke at en kjenner for godt etter eller ikke aksepterer ubehag.

Jeg er nysgjerrig på hvilke gode råd det finnes mot bivirkninger?

Er det lov å spørre om du kan gi litt generelle eksempler? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, kupton skrev:

Til TS: Jeg kjenner deg ikke og har ingen forutsetning for å mene noe om deg. Jeg uttalte meg generelt.

Jeg synes du beskriver typiske bivirkninger på SSRI. Det finnes det god råd for, men det får jeg ikke lov til å skrive om her.

Generelt igjen: Det er særlig når en "ikke tåler" de fleste medisiner at leger kan tenke at en kjenner for godt etter eller ikke aksepterer ubehag.

Jeg har bevisst ikke lest om bivirkninger og prøvd å tenke positivt og vente på den « gode» effekten. Men etter å ha prøvd noen år burde det være lov å stille spørsmålstegn uten å bli stemplet som en som kjenner for godt etter. Da blir det generalisering. Jeg har reagert med mye ubehag på flere medisiner men levd med det. Etter en stund vet man ikke lenger hva som er psykdom og hva som er bivirkninger.Når jeg da prøver å ta en saklig diskusjon om medisiner med behandleren min og ikke blir hørt mister jeg bare motet. Begynner å klandre meg selv og tenke at det som du sier er lite håp om fremgang for slike som meg. 

Anonymkode: 8aaa0...d61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, usikker skrev:

Jeg er nysgjerrig på hvilke gode råd det finnes mot bivirkninger?

Er det lov å spørre om du kan gi litt generelle eksempler? 

TS beskriver bivirkninger en ikke sjelden ser med SSRI. Depresjonssymptomene kan ha forsvunnet, men sexproblemene er der, redusert ordfinning forekommer, følelsesmessig flathet er ikke sjelden.

De to vanligste måtene å takle dette på er enten å skifte til Brintellix, eller å kombinere Wellbutrin og SSRI. Hvilken av disse en velger må vurderes av lege og pasient i samarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kupton. Du høres ut som en litt utbrent psykiater? . 

Anonymkode: 8aaa0...d61

Hvorfor svarer du en som gir deg sin støtte slik?

Anonymkode: 1ecda...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, kupton skrev:

Til TS: Jeg kjenner deg ikke og har ingen forutsetning for å mene noe om deg. Jeg uttalte meg generelt.

Jeg synes du beskriver typiske bivirkninger på SSRI. Det finnes det god råd for, men det får jeg ikke lov til å skrive om her.

Hvorfor får ikke du lov til å skrive det her?

Anonymkode: 85d5f...e3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor svarer du en som gir deg sin støtte slik?

Anonymkode: 1ecda...ba4

Tror du ikke helt forstår kommunikasjonen her og hvem som svarer på hva. Reagerer bare på det første svarer til Kupton. Kjenner en del frustrerte helsearbeidere , de reagerer gjerne med å svare slik. 

Anonymkode: 8aaa0...d61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle kan reagere forskjellige. Jeg har blant annet blitt undersøkt for et gen som gjør at medisiner brytes ned på en annen måte.

Anonymkode: 0ff2a...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kupton. Du høres ut som en litt utbrent psykiater? . 

Anonymkode: 8aaa0...d61

Hva er det for et frekt svar?🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kupton. Du høres ut som en litt utbrent psykiater? . 

Anonymkode: 8aaa0...d61

Gå ta deg en bolle.

Anonymkode: 85d5f...e3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du ikke helt forstår kommunikasjonen her og hvem som svarer på hva. Reagerer bare på det første svarer til Kupton. Kjenner en del frustrerte helsearbeidere , de reagerer gjerne med å svare slik. 

Anonymkode: 8aaa0...d61

Tror du heller må gå litt i deg selv her.. 

Anonymkode: 1ecda...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jo det tror jeg uten at jeg er lege men kun har erfaring med den medisinen jeg har fått forskrevet av lege selv av lege i mitt liv.

Men jeg tror det er slik at å forstå hva en bestemt situasjon eller sykdom forstår man først fullt ut når det gjelder en selv tror jeg. Man forstår først når man selv er alvorlig syk eller er blitt utsatt for noe feks simpel kriminalitet eller annet hvordan det er. For ingen har vi levet før.

En annen sak er at det å bli syk er så passiviserende og man blir satt så utenfor alt og mister alt insitament til aktivitet og krefter.

Anonymkode: 5f204...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Vi er svært forskjellige i forhold til medisiner. Jeg skulle da tro at en måling av virkestoff i blodet kunne gi en pekepinn på hvordan du ligger an i forhold til risiko for bivirkninger. Eller den gentesten en snakker om lengre oppe. Selv er jeg gentestet i forhold til smertestillende, fordi fastlegen (og jeg) stusset over at Paralgin Forte ikke funker på meg. Det viste seg da at jeg hadde avvik på hvordan jeg omsetter enkelte stoffer.

Jeg synes det er litt rart at psykiateren din ikke er åpen for å prøve alternativer til SSRI når du har skolebok-bivirkninger av de. Vurdere å få second opinion fra en annen psykiater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...