Gå til innhold

Burde jeg være ærlig eller lyve til psykiateren?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Neste samtale jeg har med psykiateren min vil være en 3 måneders vurdering der han skal vurdere om jeg fortsatt skal være underlagt tvang. Jeg er redd for at om jeg forteller hva jeg egentlig tenker og føler så vil det være uaktuelt for han å oppheve tvangsvedtaket. Jeg har egentlig alt å tape på å være ærlig, men om han er så god på å lese følelser som jeg tror så vil han vel raskt skjønne at jeg lyver. Er det verdt det å prøve å lyve?

Anonymkode: 2439d...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
7 minutter siden, kupton skrev:

Hvis en lyver for helsepersonell, kan de ikke hjelpe. Så enkelt er det faktisk.

Jeg ønsker ikke lenger hjelp, jeg har gitt opp.

Anonymkode: 2439d...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker ikke lenger hjelp, jeg har gitt opp.

Anonymkode: 2439d...11c

Det er vel kanskje også derfor du trenger hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man bør være ærlig så langt ens egen kunnskap rekker på en måte synes jeg. Løse teorier om sammenhenger i ens liv eller helt øyeblikksbestemte følelser bør man kanskje ikke fremheve som det viktigste. Men derimot prøve å falle til ro i at alt kan skje. Hvem som helst kan bli syke i dag også "sånn" syke. Jeg mener at man ikke bør bebreide seg selv så mye for at man har havnet i denne situasjon men prøve å arbeide positivt for en bedring av situasjonen. Kanskje naturlig da å vektlegge de positive følelser man nå har. Kanskje har man mere glede av hverdagslige trivialiteter som å se TV eller høre et radioprogram og diskutere musikkinnslag med andre tilstedeværende. Eller man kan ha lagt på seg en kilo om man trenger det. Eller at man gledes ved små nesten umerkelige vårtegn som krokus i bedene på utsiden. Jeg mener ikke at man skal unnlate å også se de triste tingene men du høres ut som person med mye fremtid foran deg. Hva ser du for deg utover triste ting?

Hvem vet kanskje psykiateren selv plutselig må hjelpe til med noe akutt for en annen pasient og du må få en time senere. Alt kan skje. Kanskje vi burde legge mer i skjebnens hender og ikke alltid vektlegge det værste hende kan?

Anonymkode: 97719...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Om du i det hele tatt skal være på tvang videre kommer jo ann på om du oppfyller kravene eller ikke . Oppfyller du ikke kravene så trenger du ikke en gang å lyve. Her er kravene fritt etter mitt hode ,vil du ha dem ordrett finner du dem på nett.

De nye nye reglene om samtykkekompetansefra høsten 2017 , går  ut på om du forstår den informasjonen du får ,at du evner å tenke rundt den og gjøre deg opp en mening. 

Kan du dette så er du samtykkekompetent og kan ikke holdes på tvang med unntak av , vis det er fare for ditt eget  liv eller andres liv og helse. Legg merke til at ved forsømmelse av egen helse kan en ikke lenger holdes på tvang.

De nye samtykke reglene gjør at psykiateren må tolke seg frem til om du forstår den informasjonen du får, forstår du og evner å gjøre et valg ut fra informasjonen du får så er du samtykkekompetent. Du trenger ikke å være enige i den behandling psykiaterne foreslår for å være samtykkekompetent. 

Om du bør lyve for å komme av tvang ?   Jeg hadde heller lest meg opp på diagnosen og på behandling og medisiner. Så du skaffer deg  samtykkekompetanse. 

 

Anonymkode: 00ef6...8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du vil kun gjøre det verre for deg selv ved å lyve

Anonymkode: 4114a...21f

På hvilken måte vil jeg gjøre det verre for meg selv?

Anonymkode: 2439d...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man bør være ærlig så langt ens egen kunnskap rekker på en måte synes jeg. Løse teorier om sammenhenger i ens liv eller helt øyeblikksbestemte følelser bør man kanskje ikke fremheve som det viktigste. Men derimot prøve å falle til ro i at alt kan skje. Hvem som helst kan bli syke i dag også "sånn" syke. Jeg mener at man ikke bør bebreide seg selv så mye for at man har havnet i denne situasjon men prøve å arbeide positivt for en bedring av situasjonen. Kanskje naturlig da å vektlegge de positive følelser man nå har. Kanskje har man mere glede av hverdagslige trivialiteter som å se TV eller høre et radioprogram og diskutere musikkinnslag med andre tilstedeværende. Eller man kan ha lagt på seg en kilo om man trenger det. Eller at man gledes ved små nesten umerkelige vårtegn som krokus i bedene på utsiden. Jeg mener ikke at man skal unnlate å også se de triste tingene men du høres ut som person med mye fremtid foran deg. Hva ser du for deg utover triste ting?

Hvem vet kanskje psykiateren selv plutselig må hjelpe til med noe akutt for en annen pasient og du må få en time senere. Alt kan skje. Kanskje vi burde legge mer i skjebnens hender og ikke alltid vektlegge det værste hende kan?

Anonymkode: 97719...3b4

Jeg vet ikke helt hva jeg ser for meg utover negative konsekvenser. Om jeg får time senere enn planlagt så må jeg uansett igjennom vurderingssamtalen, men du har vel rett i at man ikke burde vektlegge det værste som kan skje. 

Anonymkode: 2439d...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du i det hele tatt skal være på tvang videre kommer jo ann på om du oppfyller kravene eller ikke . Oppfyller du ikke kravene så trenger du ikke en gang å lyve. Her er kravene fritt etter mitt hode ,vil du ha dem ordrett finner du dem på nett.

De nye nye reglene om samtykkekompetansefra høsten 2017 , går  ut på om du forstår den informasjonen du får ,at du evner å tenke rundt den og gjøre deg opp en mening. 

Kan du dette så er du samtykkekompetent og kan ikke holdes på tvang med unntak av , vis det er fare for ditt eget  liv eller andres liv og helse. Legg merke til at ved forsømmelse av egen helse kan en ikke lenger holdes på tvang.

De nye samtykke reglene gjør at psykiateren må tolke seg frem til om du forstår den informasjonen du får, forstår du og evner å gjøre et valg ut fra informasjonen du får så er du samtykkekompetent. Du trenger ikke å være enige i den behandling psykiaterne foreslår for å være samtykkekompetent. 

Om du bør lyve for å komme av tvang ?   Jeg hadde heller lest meg opp på diagnosen og på behandling og medisiner. Så du skaffer deg  samtykkekompetanse. 

 

Anonymkode: 00ef6...8cc

Jeg er ikke enig i diagnosen og derfor mener psykiateren at jeg ikke har samtykkekompetanse. Jeg fungerer nå godt uten medisiner og det har egentlig bare styrket meningen min om at jeg ikke har denne diagnosen som han har satt. Jeg tror ikke psykiateren vil tro på meg om jeg plutselig har endret menig og satt meg inn i behandling og medisiner og ønsker dette. Jeg tror også at det jeg opplever nå som gjør det uutholdelig kommer fra noe annet enn diagnosen. 

Anonymkode: 2439d...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...