Gå til innhold

Hvordan vite om en selger er pålitelig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi skal kjøpe en hytte/anneks fra en privatperson (som vi ikke kjenner fra før) til 80.000 kr. Vi kan få det straks, men vi har fått lov til at det står der i to måneder før henting pga vi må forberede grunnen der det skal stå (legge rør bl.a) og heller ikke får ordnet fraktet før da. Det har han gått med på, men han trenger pengene nå, så vi har avtalt at vi betaler mesteparten nå når vi skriver kjøpekontrakt og de siste 20 tusen når vi henter det. (Han fortalte at det var flere som var interessert i å kjøpe det hvis vi ikke ville kjøpe det).

Han virker seriøs, og vi skriver skriftlig kontrakt med alle detaljer. Men bør vi gardere oss på andre måter her? Prøvde å google ham, da fant vi at han hadde et konkursbo for få år tilbake. Ellers fant vi bare at han har hatt et firma i mange år (som han også sa til oss).

Anonymkode: 519ec...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er det noen flere som har synspunkter på dette? Jeg får  jo en skikkelig skriftlig kontrakt.

Anonymkode: 519ec...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På ‎07‎.‎04‎.‎2018 den 19.12, AnonymBruker skrev:

Vi skal kjøpe en hytte/anneks fra en privatperson (som vi ikke kjenner fra før) til 80.000 kr. Vi kan få det straks, men vi har fått lov til at det står der i to måneder før henting pga vi må forberede grunnen der det skal stå (legge rør bl.a) og heller ikke får ordnet fraktet før da. Det har han gått med på, men han trenger pengene nå, så vi har avtalt at vi betaler mesteparten nå når vi skriver kjøpekontrakt og de siste 20 tusen når vi henter det. (Han fortalte at det var flere som var interessert i å kjøpe det hvis vi ikke ville kjøpe det).

Han virker seriøs, og vi skriver skriftlig kontrakt med alle detaljer. Men bør vi gardere oss på andre måter her? Prøvde å google ham, da fant vi at han hadde et konkursbo for få år tilbake. Ellers fant vi bare at han har hatt et firma i mange år (som han også sa til oss).

Anonymkode: 519ec...0e6

Det er alltid en betydelig risiko ved å betale et såpass stort beløp på forhånd, dersom han skulle ha svak økonomi. 

Anonymkode: 09de2...6e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen flere som har synspunkter på dette? Jeg får  jo en skikkelig skriftlig kontrakt.

Anonymkode: 519ec...0e6

Jeg hadde ikke tatt sjangsen på det.

Anonymkode: 88db3...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde nok tatt sjansen, så sant jeg fikk inntrykk av at selger var til å stole på. Det er tross alt dere som ønsker å vente med å hente. Det hadde stilt seg annerledes/skurret om det var han som foreslo en slik løsning i utgangspunktet.

Anonymkode: a4cac...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 7.4.2018 den 19.12, AnonymBruker skrev:

Vi skal kjøpe en hytte/anneks fra en privatperson (som vi ikke kjenner fra før) til 80.000 kr. Vi kan få det straks, men vi har fått lov til at det står der i to måneder før henting pga vi må forberede grunnen der det skal stå (legge rør bl.a) og heller ikke får ordnet fraktet før da. Det har han gått med på, men han trenger pengene nå, så vi har avtalt at vi betaler mesteparten nå når vi skriver kjøpekontrakt og de siste 20 tusen når vi henter det. (Han fortalte at det var flere som var interessert i å kjøpe det hvis vi ikke ville kjøpe det).

Han virker seriøs, og vi skriver skriftlig kontrakt med alle detaljer. Men bør vi gardere oss på andre måter her? Prøvde å google ham, da fant vi at han hadde et konkursbo for få år tilbake. Ellers fant vi bare at han har hatt et firma i mange år (som han også sa til oss).

Anonymkode: 519ec...0e6

Det hadde jeg nok ikke våget men det kan jo selvsagt hende han er til å stole på. Beløpet er for stort til at jeg hadde våget det.

Anonymkode: 5ae1d...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan aldri regne med annet enn juks og bedrag. Det er roten i markedsliberalismen. Man kan spørre om han har forsikring slik det er når man selger leilighet. Selger tegner en forsikring slik at kjøper kan henvende seg til forsikringsselskapet dersom kjøper oppdager noe som ikke er som forespeilet ved annonsering.

Anonymkode: 12d34...df8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enkelte driver bare ren juks og bedrag derom er ingen tvil. Men man oppdager det ofte ikke før det er for sent så dessverre.

Anonymkode: 12d34...df8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...