Gå til innhold

Er det noen som vet noe om faktisk botid på fast sykehjemsplass?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min mor var i slutten av lang tids sykdom og diverse korttidsopphold i fast sykehjemsplass 2-3uker før hun dessverre gikk bort for oss. Senere fikk vi vite at første måned med tilstått fast sykehjemsplass betaler pasienten ingenting for. Den første måneden er etter reglene en slags " karantenetid" før det trekkes automatisk i personens pensjon. Problematikk omkring verge kom også opp da noen vi hadde truffet på vår vei i systemet hadde begjært om dette. Jeg kontaktet som eneste barn advokat når jeg fikk høre om dette da jeg følte jeg gjorde alt som i noens makt kunne gjøres for henne i situasjonen. Hun døde dessverre før det kom så langt som til rettsak.  Jeg har som nærmeste pårørende ikke særlig godt å si om systemet som skal ivareta syke og gamle. 

Men hva jeg lurer på hvor lenge folk lever etter å ha fått et vedtak om fast sykehjemsplass. Det har i lang tid stått masse fine lovord om systemet i lokalavisa med intervjuer av de " ansvarlige" om at der var ingen ventelister osv osv. Men aldri har det stått et samt ord i den avisa uansett.

Anonymkode: 67d18...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er litt usikker på hva du spør om. Har man fått fast sykehjemsplass, kan man bo der til man dør. Det stemmer at de har lov til å trekke nesten hele pensjonen, det er fordi man får dekket alt som trengs på sykehjemmet, bortsett fra evt. klær. De har ikke lov til å røre formuen. Reglene for første måned avhenger av om man kommer fra kortidsopphold eller hjemmefra. Så er det litt egne regler hvis man har en ektefelle som fortsatt bor i boligen man flytter ut av.

Grunnen til at de tar opp spørsmålet om verge, er at pasientens økonomi må håndteres av enten familien eller sykehjemmet, og den avgjørelsen må dokumenteres skriftlig. Mange vil jo motta regninger i løpet av tiden de bor på sykehjem, særlig hvis de eier bolig, hytte eller andre støre ting.

Her står det mye om det økonomiske på en enkel måte, og det er relativt nytt:  https://seniornorge.org/2017/betaling-for-en-plass-pa-sykehjem/

Det finnes sikkert et gjennomsnittstall på hvor lenge folk lever etter å ha fått plass på sykehjem, men det vil jo være ganske misvisende. Flytter man dit mens man er i 60-årene eller enda yngre, fordi man har hatt slag, blitt skadet i en ulykke eller måttet amputere armer eller bein, kan man leve i årevis. En pleietrengende, syk person i 80- eller 90-årene vil sjelden ha lang botid. Særlig ikke i storbyene der det er mange i sistnevnte situasjon og man prøver med hjemmebasert bistand så lenge det går og litt til.

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor lene bor de på den faste plassen før de dør?

Jeg våkner ennå om natten i mareritt hvor jeg ser mine mors sammenklistrede øyne. Sykepleieren sa hun hadde smittet seg selv ved å ta seg til øynene. Sykepleierene gjorde stort peng av å dryppe henne i øynene når jeg var til stede og ignorerte alle mine ønsker om en spesialist.  Jeg har ikke mye gode inntrykk nei. Hun mistet siste livsgnist når hun mistet synet og spiste vistnok ingenting etter dette. Men hva gjør man overfor mennesker med makt.?

Anonymkode: 67d18...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun mistet siste livsgnist når hun mistet synet og spiste vistnok ingenting etter dette. Men hva gjør man overfor mennesker med makt?

Det trenger ikke bare ha vært øyekatarren som var årsak til dette. Ved demens / kognitiv svikt kan man oppleve at man ser lite eller ingenting, fordi hjernen slutter å tolke synsinntrykkene selv om øynene fungerer til en viss grad. Det er heller ikke uvanlig at gamle, dårlige pasienter slutter å spise. Det har sykehjemsansatte erfaring med. Du må ikke bebreide deg selv, det er slett ikke sikkert hun ville ønsket at den fasen hun var i på sykehjemmet, skulle forlenges. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I linken ser det ut til at kort tidsopphold og langtidsopphold er sammenlagt. Det er for lang vei til langtidsplass og det er der mye vansker oppstår tror jeg. Det er kun et lite utvalg som når så langt. Jeg tviler ellers på tallene. Jeg tror de rommer også dem som er ut og inn. Når det gjelder fast langtidsplass tror jeg Max tid er 4 eller 5 måneder.  Nå tipper jeg men jeg fikk flere års inntrykk og undersøkelser på nett og venterom og brosjyrer.

(Å dikte er ellers noe så få av oss kan så dessverre for mange av oss.)

Anonymkode: 67d18...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

I linken ser det ut til at kort tidsopphold og langtidsopphold er sammenlagt.

Hvis du går inn på grunnlagsdokumentet (men det krever .pdf-leser), står det i innledningen at "dette gjelder personer med vedtak om langtidsplass". 

https://helsedirektoratet.no/Documents/Statistikk og analyse/Samdata/Filer til WEB_Dundas/2017 Analysenotater/2017-02 Botid i sykehjem og varighet av tjenester til hjemmeboende.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for link. Jeg vil se nærmere på dette dokumentet. Uansett ,institusjonalisering på den måten vi opplevet er ikke tingen for noen etter vår mening.

Men hver dag finner man ut noe nytt og lærer noe nytt om virkeligheten synes jeg. Der finnes kanskje også noen brukerundersøkelser med høy validitet rent lokalt.

Anonymkode: 67d18...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var fint å lese at situasjonen ute i distriktene på dette området kanskje er litt bedre enn i de sentrale områder av landet. Det var positivt for oftest er det jo motsatt som er tilfelle. Ingen tusen takk for at du fant frem gode linker. Ha en fin dag videre.😊

Anonymkode: 67d18...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Der finnes kanskje også noen brukerundersøkelser med høy validitet rent lokalt.

Søk på brukerundersøkelser sykehjem og kommunenavnet, f.eks. brukerundersøkelser sykehjem Oslo, så finner du dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lite om hvor mange som mangler eget rom.

Anonymkode: 67d18...d56

Det skal egentlig være unntaket at noen må dele rom ufrivillig hvis de har langtidsplass, men i mange kommuner har det gått sakte å få til dette. Sykehjemmene får tilskudd for å bygge om til enkeltrom, og beboere på dobbeltrom får redusert egenandel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...