Gå til innhold

Hvorfor har kvinner så få hobbyer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg synes det virker som det er så mange jenter/damer som ikke har noen hobbyer.

På fritiden ser de gjerne på tv, shopper, trener eller sitter på cafe, men det er jo likssom ikke skikkelige hobbyer.

Jeg vil påstå at menn generelt er mer lidenskaplig opptatt av hobbyene sine enn det kvinner er. Faktisk vil jeg påstå kvinner generellt sett har få hobbyer sammenlignet med menn.

Dette ser mann på diverse forumer på nettet, det være seg forum for modelljernbaner, akvarier, frimerker, bilmekking, gitarer eller våpen, 99 % menn. Kvinnene finner man på forum hvor det diskuteres kjendiser, blogger og barn.

Min erfaring er at når gutter kommer sammen snakker de nesten alltid om hobbyer. Jenter snakker mer om sladder, studier, shopping etc.

Menn går lidenskapelig inn i hobbyen sin, bruker masse til og penger på den. 

Eller er det rett og slett slik at menn har mer tid til hobbyer enn kvinner?

Anonymkode: 3368e...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det virker som det er så mange jenter/damer som ikke har noen hobbyer.

På fritiden ser de gjerne på tv, shopper, trener eller sitter på cafe, men det er jo likssom ikke skikkelige hobbyer.

Jeg vil påstå at menn generelt er mer lidenskaplig opptatt av hobbyene sine enn det kvinner er. Faktisk vil jeg påstå kvinner generellt sett har få hobbyer sammenlignet med menn.

Dette ser mann på diverse forumer på nettet, det være seg forum for modelljernbaner, akvarier, frimerker, bilmekking, gitarer eller våpen, 99 % menn. Kvinnene finner man på forum hvor det diskuteres kjendiser, blogger og barn.

Min erfaring er at når gutter kommer sammen snakker de nesten alltid om hobbyer. Jenter snakker mer om sladder, studier, shopping etc.

Menn går lidenskapelig inn i hobbyen sin, bruker masse til og penger på den. 

Eller er det rett og slett slik at menn har mer tid til hobbyer enn kvinner?

Anonymkode: 3368e...f98

Dette skjønte jeg lite av, hvor har du synspunktene dine fra? Eget hode?

Anonymkode: 4fc1d...6f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det virker som det er så mange jenter/damer som ikke har noen hobbyer.

På fritiden ser de gjerne på tv, shopper, trener eller sitter på cafe, men det er jo liksom ikke skikkelige hobbyer.

Det var da veldig generelt.  Og menn spiller fotball og drikker øl uten å se på TV? Er ikke menns trening heller noen "skikkelig hobby"?

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette ser mann på diverse forumer på nettet, det være seg forum for modelljernbaner, akvarier, frimerker, bilmekking, gitarer eller våpen, 99 % menn. Kvinnene finner man på forum hvor det diskuteres kjendiser, blogger og barn.

Livet leves ikke på nett.  Jeg tror kvinner oftere har hobbyer som er mer sosiale. De er ikke synlige på nettsider på samme måte.  Har du sett på noen fora som handler om litteratur eller annen kultur? 

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er at når gutter kommer sammen snakker de nesten alltid om hobbyer. Jenter snakker mer om sladder, studier, shopping etc.

Jeg har tatt mannsdominert utdanning (riktignok i forrige årtusen), jobbet i en mannsdominert bransje og følgelig hørt hva gutta snakker om når det er nesten bare menn til stede.  Jeg kjenner meg ikke igjen i noen av de beskrivelsene (hva er forresten galt med å snakke om studier hvis man er student?) Jeg har nesten aldri hørt noen snakke om shopping, bortsett fra når det gjelder barneutstyr.  I en viss livsfase snakker jenter mye om barn, kan du tenke deg hvorfor?

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller er det rett og slett slik at menn har mer tid til hobbyer enn kvinner?

Det kan jo tenkes at dette, i hvert fall mens man har barn som ikke kan være alene hjemme, er en prioriteringssak.  Jeg tror nok det fortsatt faller litt lettere for menn å sette seg ned med en hobby hjemme hos seg selv, mens huset flyter av oppgaver som burde vært gjort.  Selv har jeg kjempet for å beholde en hobby som gjorde at jeg slapp ut av hjemmet én fast kveld i uka, også da vi hadde småbarn.   

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette skjønte jeg lite av, hvor har du synspunktene dine fra? Eget hode?

Anonymkode: 4fc1d...6f1

Nei, RL.

Anonymkode: 3368e...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, laban skrev:

Det var da veldig generelt.  Og menn spiller fotball og drikker øl uten å se på TV? Er ikke menns trening heller noen "skikkelig hobby"?

Livet leves ikke på nett.  Jeg tror kvinner oftere har hobbyer som er mer sosiale. De er ikke synlige på nettsider på samme måte.  Har du sett på noen fora som handler om litteratur eller annen kultur? 

Det er ingen hobby. En fritidsinteresse, men ikke hobby, som er noe en holder på med.

Anonymkode: 3368e...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
  • Hm, alle damene (ikke mange) jeg har vært kjæreste med har hatt hobbyer. Så jeg kjenner meg ikke igjen i TS sin virkelighetsoppfatning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen hobby. En fritidsinteresse, men ikke hobby, som er noe en holder på med.

Anonymkode: 3368e...f98

Jeg ser ikke den store forskjellen på akvarium og lesing.  Jeg skrev det om litteratur fordi det virket som du tok utgangspunkt i nettsider.  Det trenger ikke bety at man bare leser en bok iblant, det finnes både nettfora, klubber / lesesirkler og festivaler om litteratur.  Dessuten skrev jeg også "annen kultur" - som sang, musikk, dans - for ikke å snakke om håndarbeid, som det også finnes nettsider om i massevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, laban skrev:

Jeg ser ikke den store forskjellen på akvarium og lesing.  

Det er masse tung jobbing å holde akvarium.

Anonymkode: 3368e...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det virker som det er så mange jenter/damer som ikke har noen hobbyer.

På fritiden ser de gjerne på tv, shopper, trener eller sitter på cafe, men det er jo likssom ikke skikkelige hobbyer.

Jeg vil påstå at menn generelt er mer lidenskaplig opptatt av hobbyene sine enn det kvinner er. Faktisk vil jeg påstå kvinner generellt sett har få hobbyer sammenlignet med menn.

Dette ser mann på diverse forumer på nettet, det være seg forum for modelljernbaner, akvarier, frimerker, bilmekking, gitarer eller våpen, 99 % menn. Kvinnene finner man på forum hvor det diskuteres kjendiser, blogger og barn.

Min erfaring er at når gutter kommer sammen snakker de nesten alltid om hobbyer. Jenter snakker mer om sladder, studier, shopping etc.

Menn går lidenskapelig inn i hobbyen sin, bruker masse til og penger på den. 

Eller er det rett og slett slik at menn har mer tid til hobbyer enn kvinner?

Anonymkode: 3368e...f98

Jeg har masse hobbyer jeg og sist jeg sjekket var jeg i alle fall kvinne. :) Har mer inntrykk av at det er omvendt, at kvinner har massevis av interesser mens menn holder seg til øl og fotball foran tv'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er masse tung jobbing å holde akvarium.

Anonymkode: 3368e...f98

Poenget mitt er at veldig mange av disse aktivitetene kan være både en fritidsinteresse som kommer og går og en hobby som man "holder på med", ifølge din definisjon.  Det er ikke alle med akvarium eller en frimerkesamling som steller med dette støtt heller.  Men dropp den litteraturen hvis det er et poeng - det er fortsatt mye kultur og håndarbeid med kvinnedominans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen hobby. En fritidsinteresse, men ikke hobby, som er noe en holder på med.

Anonymkode: 3368e...f98

Kan du definere hva du mener med en hobby da? Hvorfor er ikke lesing en hobby - det er jo noe man bruker tid på? Det er jo ikke noe annerledes enn frimerkesamling hvor man også sitter stille og ser på det man har samlet, katalogiserer og sorterer og slikt, det er ikke noe mer fysiskt det enn å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Lillemus skrev:

Kan du definere hva du mener med en hobby da? Hvorfor er ikke lesing en hobby - det er jo noe man bruker tid på? Det er jo ikke noe annerledes enn frimerkesamling hvor man også sitter stille og ser på det man har samlet, katalogiserer og sorterer og slikt, det er ikke noe mer fysiskt det enn å lese.

En frimerkesamliging katalogiserer man, sorterer, organiserer, vasker, tørker og presser, ordner, styrer og reorganiserer, selger og kjøper, handler, lager lister og holder på.

Det blir ikke det samme som å sitte i en stol å lese eller se på tv.

Anonymkode: 3368e...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En frimerkesamliging katalogiserer man, sorterer, organiserer, vasker, tørker og presser, ordner, styrer og reorganiserer, selger og kjøper, handler, lager lister og holder på.

Det blir ikke det samme som å sitte i en stol å lese eller se på tv.

Anonymkode: 3368e...f98

Vel - man kan være aktiv på sider som bokelskere.no hvor man kan dele bokfavoritter (og dårlige bøker) med andre, sette opp kategorier over bøker man har lest, skrive bokomtaler og gi bøkene terningkast. Blir ikke så helt ulikt det?

Men du svarte ikke på hvordan du definerer en hobby?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, RL.

Anonymkode: 3368e...f98

Morsomt at du generaliserer så bombastisk ut i fra "de du kjenner i RL" :-) 

Anonymkode: 4fc1d...6f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Morsomt at du generaliserer så bombastisk ut i fra "de du kjenner i RL" :-) 

Anonymkode: 4fc1d...6f1

Ikke bare de jeg kjenner.

Anonymkode: 3368e...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mina1

Jeg føler at hobbyene mine stjeler mye tid og energi. Jeg har hobby i trening , langdistanse /halvmaratonløping, tur i fjell-mark og skog, fotografering, liker å reise men det blir for sjelden fordi det er dyr men jeg ser på hvor jeg kan kutte i kostnader osv for å planlegge noe å se frem til, liker å se dokumentarer, interesserer meg  for historie, kulturer, musikk, film, og kunne hatt flere interesser, men jeg føler at de hobbyer som jeg har stjeler nok av tid. Hva synes du,trådstarter? Har jeg for lite hobbyer? 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg føler at hobbyene mine stjeler mye tid og energi. Jeg har hobby i trening , langdistanse /halvmaratonløping, tur i fjell-mark og skog, fotografering, liker å reise men det blir for sjelden fordi det er dyr men jeg ser på hvor jeg kan kutte i kostnader osv for å planlegge noe å se frem til, liker å se dokumentarer, interesserer meg  for historie, kulturer, musikk, film, og kunne hatt flere interesser, men jeg føler at de hobbyer som jeg har stjeler nok av tid. Hva synes du,trådstarter? Har jeg for lite hobbyer? 

Det høres adekvat ut.

Anonymkode: 3368e...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mina1
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres adekvat ut.

Anonymkode: 3368e...f98

Det er bra nok for meg. Jeg mener at jeg er en spennende dame med masse interessante hobbyer. Mener også at jeg er en utrolig innholdsrik person. Så jeg tror ikke akkurat at jeg er en slags "grå mus" i interessefeltene og kreativiteten min :) .Høres ut som om jeg skryter nå, men det er min bedømming av meg selv. Men jeg ser på facebooksidene til mange damer at eneste interesser de har kan være shopping, og helt enkle ting. Synes mine interessefelt på likertrykk på facebook skiller seg litt ut fra mengden. Men det fins også sportye kreative sjeler :D . Dette gjelder egentlig begge kjønn. Fins folk med få interesser av begge kjønn. Men det kan være mange årsaker at noen velger å ta livet litt med ro. Sykdom,...? eller andre plager? Mulig..vet ikke. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Kanskje fordi de ikke trenger mer å tenke på enn de alt har. 

For egen del så føler jeg ofte at jeg har så mye å tenke på med hobbies og interesser og også teoretiske ideer så jeg føler meg aldri ensom. Innimellom blir det for mye også på grunn av det økonomiske og da må jeg " skjære til beinet" og velge bort noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...