Gå til innhold

Hvorfor har kvinner så få hobbyer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Akvarium er vel ikke en hobby før man er oppe i en ganske stor mengde akvarier. Ett-to holder ikke, da må man opp i 5-6, minst.

Anonymkode: 78fe0...15f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har ikke intrykk av at kvinner har færre hobbyer her jeg kommer fra. Men vet ikke hvordan det er på landsbasis. Men i småbarnsperioden er det mange som setter hobbyer på vent. Småbarnstellet faller mest naturlig for kvinner vanligvis, også husstell og logistikk mht alle i familien. Hvis de da er i full jobb i tillegg er det lite overskudd i hodet til hobbyer. Mulig mange har tid til å sitte på kafe men hobbyer krever innlevelse og fokus. Noe småbarnsmødre kan slite litt med...men de mest vanlige hobbyer jeg ser hos kvinner er ulike former for håndarbeid, interiør, trening, veldedighet, friluftsliv feks surfing, ski.  Og  dyr. Spesielt hund og hest(veldig vanlig her) det sosiale er ofte viktig, at fler driver med det samme. "smale" "nerdete" hobbyer ser jeg mindre hos kvinner. Da tenker jeg feks på frimerker og andre samlinger og små nisjer er mer uvanlig hos kvinner og kvinner skifter gjerne hobbyer gjennom livet. Tipper det er fordi menn fra naturens side har sterk evne til ensidig fokus mens kvinner har mer evne til overblikk over flere ting, hvis du skjønner hva jeg mener, bare mine tanker, interessant tema😊

Anonymkode: f1197...211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg driver foresten selv med musikk, hund, hest og lærer meg ulike språk, er også interessert i mote og interiør. før tegnet jeg mye. Da jeg hadde små barn strikket og sydde jeg. Vi kvinner har mange faser i livet. For min del byttes både vennekrets og hobbyer relativt ofte. Dette ser jeg går igjen hos andre kvinner jeg møter. Men har også både hobbyer og venner som alltid har vært der.

Anonymkode: f1197...211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å kverulere på nett og bruke tid på favoritt-tena som «menn er/gjør sånn mens kvinner er/gjør sånn», underforstått at det menn gjør er best uansett hva andre sier er også en hobby noen (menn) har ;):P Legge den til listen sammen med mannehobbiene «samle frimerker» og «holde akvarium» kanskje? :P 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det såå vanskelig å forstå at kvinner og menn er forskjellige? Og at det ikke burde være noe man bruker til sammenligning eller konkurranse om hvem som er best. Heller skulle det være noe som utfyller hverandre og noe man respekterer. Det viktigste er vel ikke om man driver med hobby eller ikke men at man gjør noe som gir energi og glede. 

Anonymkode: 86ca3...7eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det såå vanskelig å forstå at kvinner og menn er forskjellige? Og at det ikke burde være noe man bruker til sammenligning eller konkurranse om hvem som er best.

Nei, men diskusjonen burde foregå med et sakligere eller i hvert fall mer åpent utgangspunkt enn en påstand om at kvinner sitter på kafé, foran TVen eller shopper når de har fri, mens menn har skikkelige hobbyer.  Med en slik start vil diskusjonen dreie seg om premissene (som virker helt feil på mange kvinner), ikke om å finne årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
23 minutter siden, laban skrev:

Nei, men diskusjonen burde foregå med et sakligere eller i hvert fall mer åpent utgangspunkt enn en påstand om at kvinner sitter på kafé, foran TVen eller shopper når de har fri, mens menn har skikkelige hobbyer.  Med en slik start vil diskusjonen dreie seg om premissene (som virker helt feil på mange kvinner), ikke om å finne årsaken.

Prøver å forstå hvorfor jeg fikk en slik respons på det jeg skrev ?. Sa jeg noe som motstrider det du sier her?.  Mener du at det dreier seg mer om å definere hva som er hobby ? Nå henger jeg ikke helt med. 

Anonymkode: 86ca3...7eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøver å forstå hvorfor jeg fikk en slik respons på det jeg skrev ? Sa jeg noe som motstrider det du sier her?  Mener du at det dreier seg mer om å definere hva som er hobby ? Nå henger jeg ikke helt med. 

Anonymkode: 86ca3...7eb

Så vidt jeg kan forstå, er du ikke trådstarter?  Jeg prøvde å begrunne hvorfor denne tråden ble som den ble - fordi utgangspunktet var noe som de færreste kjenner seg igjen i.  Jeg trodde det du mente i innlegget ditt, var at vi nekter for at kvinner og menn er forskjellige og prøver å begrunne hvorfor det han definerer som kvinners hobbyer, er like gode som menns. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, russian skrev:

Kan ikke du Ts, holde dette kvinner vs menn pisspreiket til kg? MÅ det spres utover andre forum?? 

Er ikke TS men..

Mener De at det ikke er forskjeller mellom menn og kvinner som gruppe hva gjelder f.eks fritidsbruk? Synes det er feil å kalle dette "pisspreik" selv om en eventuelt er uenige i forskjellene så er vel alle enig i at  det er forskjeller i hva vi som grupper prioriterer og gjennom å diskutere med hverandre finner en mer ut av hva forskjellene våre ligger i.

Mulig du ikke har fått det med deg, men våre forskjeller er vår styrke, vi utfyller hverandre (no pun intended) og dette gjør at vi er så suksessfulle. Om alle var like ville hele evolusjonen stanset faktisk og du ville vært en ape, evt om den stanset enda før ville du ikke eksistert i det hele tatt det ville ikke vært noe liv på kloden, det er forskjellene mellom alle individene som gjør at vi evner bevege oss fremover og har utviklet alle egenskapene du er så glad for at du har idag. Du trenger ikke frykte forskjeller, vi er her sammen, og sammen bringer vi verden videre, det er ingenting å tjene på å late som at alle er like, det er en fordel at vi er forskjellige, diversitet er bra, som mainstream media sier konstant, la alle få bruke sine styrker og forskjeller på en positiv måte for hele menneskeheten å dra nytte av, hva er du så redd for?

Lykke til

Anonymkode: 4648c...fe7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, laban skrev:

Nei, men diskusjonen burde foregå med et sakligere eller i hvert fall mer åpent utgangspunkt enn en påstand om at kvinner sitter på kafé, foran TVen eller shopper når de har fri, mens menn har skikkelige hobbyer.  Med en slik start vil diskusjonen dreie seg om premissene (som virker helt feil på mange kvinner), ikke om å finne årsaken.

Men du er enig i at det er forskjell på hobbyene, type hobbyer, kvinner og menn har?

Det er ikke mange kvinner som driver på men modellfly. Det er ikke mange menn som strikker. For eksempel.

Anonymkode: 3368e...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, russian skrev:

Kan ikke du Ts, holde dette kvinner vs menn pisspreiket til kg? MÅ det spres utover andre forum?? 

Jeg er ikke på kvinneguiden.

Ellers, takk for ditt verdifulle bidrag til debatten.

Lykke til, og vel hjem.

Anonymkode: 3368e...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du er enig i at det er forskjell på hobbyene, type hobbyer, kvinner og menn har?

Jeg er enig i at det finnes mange hobbyer der de fleste (men ikke alle) er enten menn eller kvinner.  Jeg har selv en hobby som skriker etter flere menn.  Men det er noe helt annet enn det trådstarter påstår - at kvinner har få hobbyer, og at de i stedet ser TV, shopper og sitter på kafé.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, laban skrev:

Jeg er enig i at det finnes mange hobbyer der de fleste (men ikke alle) er enten menn eller kvinner.  Jeg har selv en hobby som skriker etter flere menn.  Men det er noe helt annet enn det trådstarter påstår - at kvinner har få hobbyer, og at de i stedet ser TV, shopper og sitter på kafé.   

Denne er interessant.

http://www.cisionwire.dk/burson-marsteller-a-s/r/maend-vil-sejle---og-kvinder-passe-born-i-pensionsalderen,c9128205

En undersøkelse viser at pensjonister ikke nødvendigvis er helt enige om hva de ønsker å bruke tid og penger på. Mens pensjonerte menn gjerne vil dyrke hobbyer og interesser, er kvinnene opptatt av barnebarna.

Mens 45 prosent av mennene oppgir at deres pensjonisttid og -penger skal brukes på hobbyer som bil og båt, er tallet under 30 for kvinnene.

Anonymkode: 3368e...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En undersøkelse viser at pensjonister ikke nødvendigvis er helt enige om hva de ønsker å bruke tid og penger på. Mens pensjonerte menn gjerne vil dyrke hobbyer og interesser, er kvinnene opptatt av barnebarna.

Det er ikke så rart at flere menn enn kvinner svarer "hobbyer og interesser", når de har satt "fx bil og båt" som forklaring på hva de mener med det alternativet. Jeg tror ikke det trengs noe forskning for å finne ut at kvinner som snart skal gå av med pensjon, har større forventninger til å bruke tid på barn og barnebarn enn på bil og båt.      

Valget "opplevelser" står uten eksempler, selv om de har "reiser" som eget alternativ. Så her kan det bli litt tilfeldig fordeling. Jeg forstår ikke hvorfor de har gitt eksempler på akkurat "hobbyer og interesser", ingen andre - og i hvert fall ikke hvorfor de har valgt "bil og båt". 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...