Gå til innhold

Ap = opp i vekt?


stjernestøv

Anbefalte innlegg

stjernestøv

Legger man på seg av alle ap? Prøvde jo abilify og det la jeg ikke på meg av, men de virket ikke skikkelig og ble helt stiv. Men er det verdt å prøve igjen, kan noe ha forandret seg siden sist? Ellers har jeg alltid gått opp i vekt på ap. Bare vurderer medisiner fordi jeg vil være en god bestemor,alt jeg klarer nå er noen timer med han. Skulle gjerne vært sterkere psykisk, føler meg svak nå. Tar seroquel til natten, hvis jeg ikke sover ser jeg og hører ting. Men det vil vel ikke skje om jeg tar ap på dagen? Det er å velge mellom to onder,må bare tenke på det litt. Vurdere for og imot. Nå har jeg tatt av 17,3 kilo og vil nødig gå de opp igjen,vil jo heller fortsette nedover. Har endel kilo igjen å ta av, men jeg føler meg jo ikke bra det er helt sikkert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
6 minutter siden, stjernestøv skrev:

Legger man på seg av alle ap? Prøvde jo abilify og det la jeg ikke på meg av, men de virket ikke skikkelig og ble helt stiv. Men er det verdt å prøve igjen, kan noe ha forandret seg siden sist? Ellers har jeg alltid gått opp i vekt på ap. Bare vurderer medisiner fordi jeg vil være en god bestemor,alt jeg klarer nå er noen timer med han. Skulle gjerne vært sterkere psykisk, føler meg svak nå. Tar seroquel til natten, hvis jeg ikke sover ser jeg og hører ting. Men det vil vel ikke skje om jeg tar ap på dagen? Det er å velge mellom to onder,må bare tenke på det litt. Vurdere for og imot. Nå har jeg tatt av 17,3 kilo og vil nødig gå de opp igjen,vil jo heller fortsette nedover. Har endel kilo igjen å ta av, men jeg føler meg jo ikke bra det er helt sikkert. 

Du går vel ikke opp hvis du ikke spiser mer?

Anonymkode: 69968...5af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du går vel ikke opp hvis du ikke spiser mer?

Anonymkode: 69968...5af

Problemet er jo at jeg får ulvehunger og det er umulig for meg å motstå. Og jeg har og prøvd å gå ned i vekt når jeg tar ap, umulig det og. Vekta står bom stille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har lenge trodd at det var medisinene jeg la på meg av, men det er rett og slett fordi jeg spiser mer. Det kommer litt an på dosene du bruker, men noe voldsomt skal man nok ikke legge på seg.

Anonymkode: 70cfb...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gikk OPP over 13 kg da jeg sluttet med AP. Rett og slett for at jeg ble så ustabil. Trodde jeg skulle bli tynn, men det ble motsatt.....

Anonymkode: 25594...88e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lenge trodd at det var medisinene jeg la på meg av, men det er rett og slett fordi jeg spiser mer. Det kommer litt an på dosene du bruker, men noe voldsomt skal man nok ikke legge på seg.

Anonymkode: 70cfb...b76

Ok. Min erfaring gjennom titalls år er at jeg går opp i vekt hver gang jeg tar ap. Og ja selvfølgelig spiser jeg mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk OPP over 13 kg da jeg sluttet med AP. Rett og slett for at jeg ble så ustabil. Trodde jeg skulle bli tynn, men det ble motsatt.....

Anonymkode: 25594...88e

Ok. Det er ikke min erfaring, går alltid ned når jeg slutter på ap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Ok. Det er ikke min erfaring, går alltid ned når jeg slutter på ap. 

Jeg går også ned hvis jeg slutter med medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
7 minutter siden, emilie321 skrev:

Jeg går også ned hvis jeg slutter med medisiner.

Ja. Og det er svært vanskelig å gå ned når man er fullt medisinert. Det burde dafinnes noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi tar jo alle forskjellige ting, men jeg tenker mye som deg at alt har som regel en årsak. Uten at jeg vet noe nærmere.

Jeg tror hovedårsaken for meg for at jeg ikke klarer å komme meg denne gangen er den kraftig nedsatte almentilstanden som det oppleves fra min side i kombinasjon. at man blir jo ikke yngre med årene. Jeg føler meg kraftig sliten og maktesløs etter begge foreldre er gått bort og leter etter incitament til å stå på videre. Det hele er overveldende mye helseproblemer å ta tak i simpelthen. Det er tannstatus og det er vekt og det er ork til å bevege seg. Jeg er i så dårlig form at jeg knapt nok orker å sitte i stresslessen. Så det er på randen av så mye. Motivasjonen og det faste punktet der fremme mangler på en måte. For mye vondt og vanskelig til at det er godt for noen. Jeg tror ikke det er psykiske pasienters egen skyld i ett og alt hva som passerte i fortidas som enkelte virker å tro. Det er som i teknologialderen man utsetter i påvente av et bedre tidspunkt for å redusere kostnader ved å tenke på saken. Men problemene vokser seg bare større dessverre.

Men du har jo barnebarna og alt rundt dem som kilde til å prøve enda hardere.😊

Nå kommer våren og alt blir kanskje bedre.

Anonymkode: bc1c0...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi tar jo alle forskjellige ting, men jeg tenker mye som deg at alt har som regel en årsak. Uten at jeg vet noe nærmere.

Jeg tror hovedårsaken for meg for at jeg ikke klarer å komme meg denne gangen er den kraftig nedsatte almentilstanden som det oppleves fra min side i kombinasjon. at man blir jo ikke yngre med årene. Jeg føler meg kraftig sliten og maktesløs etter begge foreldre er gått bort og leter etter incitament til å stå på videre. Det hele er overveldende mye helseproblemer å ta tak i simpelthen. Det er tannstatus og det er vekt og det er ork til å bevege seg. Jeg er i så dårlig form at jeg knapt nok orker å sitte i stresslessen. Så det er på randen av så mye. Motivasjonen og det faste punktet der fremme mangler på en måte. For mye vondt og vanskelig til at det er godt for noen. Jeg tror ikke det er psykiske pasienters egen skyld i ett og alt hva som passerte i fortidas som enkelte virker å tro. Det er som i teknologialderen man utsetter i påvente av et bedre tidspunkt for å redusere kostnader ved å tenke på saken. Men problemene vokser seg bare større dessverre.

Men du har jo barnebarna og alt rundt dem som kilde til å prøve enda hardere.😊

Nå kommer våren og alt blir kanskje bedre.

Anonymkode: bc1c0...ec9

Ja livet er en utfordring har jeg merket, prøver å fokusere på her og nå selv om fortiden noen ganger innhenter meg og slår meg i bakken. Det er trist du strever sånn og at alt er et ork,man må bare gjøre så godt man kan. Det prøver jeg på,men føler meg så svak. Ville klare mye mer enn dette,det er en motivasjon med barnebarnet...det er sikkert. Men klarer bare å strekke meg så langt som strikken holder, og det plager meg. Vil gjerne klare mer. Ja kanskje våren hjelper på,vi får håpe på det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Fikk anbefalt disse:geodon,depixol,vraylar og aripiprazole. Har de de i Norge? Men aripriprazol er vel det samme som abilify?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
5 minutter siden, elina777 skrev:

Prøvd cisordinol?

Ja har prøvd det, det verste med det var vel restless legs. Og la på meg og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en spiser mer enn en trenger - inntar flere kalorier enn en bruker - vil en legge på seg. Dette gjelder enten en bruker AP eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
9 minutter siden, kupton skrev:

Hvis en spiser mer enn en trenger - inntar flere kalorier enn en bruker - vil en legge på seg. Dette gjelder enten en bruker AP eller ikke.

Det stemmer! Men hvem kan stå imot ulvehunger? Ikke jeg, de kan prøve de som vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Jeg har ikke gått opp på Seroquel (quetiapin). Jeg tar mesteparten av dosen min i form av en depottablett pr dag + noe ekstra med vanlige tabletter på kvelden for å få sove. Skal sies at dette er det eneste ap jeg har erfaring med å bruke over tid. Så vidt prøvd Zyprexa som behovsmedisin. Ble ikke veldig sulten på de heller, men jeg fikk problemer med å regulere diabetesen min så de var ikke riktige for meg.

Dette med ulvehunger høres slitsomt ut - jeg vet ikke om det f.eks. kan hjelpe å drikke godt med vann? Bytte ut kaloririke varer med mer kalorifattige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man føler seg så liten og maktesløs som bare en brikke i et system. Ringer å får vite en ting. Kort tid etter så undersøker jeg mere og dette var feil.

Vi er alle for godtroende tror jeg. Det virker som den siste rest av seriøsitet har forlatt oss totalt. Den eldre garde er ikke lette å forstå det vet jeg ,men når man ringer en del av byråkratene og andre i hjelpesystemet må man av og til undres hvem som er yngre og hvem som er eldre. De underligste av holdninger er ute å går. Virkelig mye som iallefall jeg trodde for lengst var utgått på dato av menneskesyn og holdninger.

Men på seg selv kjenner man andre. Måtte opp i natt å spise noe. Nydelige blåbær med melk og sukker. Der ser man.😊

Anonymkode: bc1c0...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man må også prøve å forstå seg selv bedre tror jeg. Ingen lever jo løsrevet fra verden i dag, både det nære som hva som skjer i sin storfamilie og alt i verden de fleste av oss opplever gjennom media. Jeg mener ikke at vi alle er et produkt av våre omgivelser men jeg tror verden i dag spiller inn på hver enkelt av oss på godt og vondt hele tiden. Jeg mener ingen er upåvirkelige. Alt kommer ikke "innenfra" av psykis mistillpasning eller psykisk lidelse tror jeg. Og en av resultatene kan jo være vektøkning eller en reaksjonsmåte for individet. Men selvsagt medisinene øker spiriten har jeg hørt enkelte fagfolk si.

Anonymkode: bc1c0...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sier til meg selv st det er jo bare å kutte ned på matinntaket. "Våg og vinn" som det heter i ordtaket. Også kan man jo skaffe seg bunad som alle andre liksom.

Anonymkode: bc1c0...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...