Gå til innhold

Vi har ikke fri vilje, det gjør egentlig ingenting, men greit å være klar over kanskje?


AnonymBruker

Har du fri vilje, tror du  

7 stemmer

  1. 1. Har du Fri vilje, tror du

    • Ja jeg har fri vilje
      5
    • Nei jeg tror ikke på eventyrfortellinger, er for gammel og/eller smart for slikt
      1
    • Gudene vet
      1


Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Virker som en del holder fast på troen om religion og veldig mange på troen om fri vilje, selv i 2018

Religion handler om å plante vrangforestillinger inn i hjernen til unger mens den er under utvikling, som kombinert med behov for mening i livet (hos alle mennesker) fører til en tro på en viss gud som voksen. De fleste i Norge idag er veldig lite religiøse ettersom viten om f.eks at alle har jo forskjellige religioner på hver side av kloden "merkelig" bare en av dem (maks) er jo den sanne, og hva med alle religionene gjennom tidene, hvem av dem var sann, og hvorfor er det så mange feil i Bibelen F.eks som vi finner ut etter at vitenskapen kom med fremskritt. Med litt enkel logikk begynner tvilen å stige litt frem, og foreldre bryr seg mindre om å plante vrangforestillingen videre til sine barn, som deretter blir enda mindre overbevist og det forsvinner helt. Det vil fortsatt være et lite tomrom et savn etter "mening" når en ikke har denne løgnen å leve etter, en vil jo at det skal være en mening men når bevisene stritter imot så er det vanskelig

Men, noe jeg har lagt merke til, er at det er en tilsvarende men sterkere illusjon som også finner sted, og virker som de fleste nordmenn ikke har innsett dette enda. Nemlig illusjonen om fri vilje. Denne illusjonen er mer global og vanskeligere å oppdage lureriet med, for i motsetning til religionen hvor det er foreldrene som lurer deg, så er det hjernen selv som driver med triks, da kan en ikke se på andre land f.eks for å finne ut av lureriet som en kan med religion. Heldigvis for alle dere på forumet har dere meg, et menneske med 100% logikk og 0% (omtrent) følelser grunnet genfeil, og jeg skal dele med dere noe dere kanskje ikke vet, og kanskje helst ikke vil vite... Vi har ikke fri vilje.

Wow, jammen "jeg styrer jo armene mine selv", "jammen jeg kan jo tenke abstrakt", "jammen jeg er jo så god og snill og bedre menneske enn andre", "jeg har en bevissthet og tanker jeg har innsikt i og som påvirkes av andre mennesker rundt meg", joa det stemmer sikkert det, men, hva mener du med "jeg", det stemmer at "du" er slik, men hva er "du", den "sjelen" din hva er den, snakker vi "magi" her akkurat som i religion tilfellet.....? Det er kun interaksjon mellom atomer og slikt som skjer i hjernen din. Det er ingen "sjel", det er ikke mer enn det fysiske, selv om du føler det slik grunnet de fysiske interaksjonene som finner sted i hjernen din og gir slike signaler. Alt som skjer er fysiske reaksjoner på signaler basert på gener som avgjør startoppsettet og impulser du får inn fra omverdenen som avgjør respons ut nå og delvis fremtidige responser også ved at hjernen endres for en tid eller for alltid. Dette er noe som ligner en datamaskin, som du forhåpentlig vis ikke tror har fri vilje, selv om du er på et psykiatriforum :ph34r:

Men, slapp av folkens, ja du har levd en løgn, men det spiller egentlig ingen rolle, du er jo fortsatt du fysisk sett, du vil ta dine valg basert på det som skjer rundt deg, og leve ditt liv. det er du som er i førersetet, bare ikke den "du" "du" tror du er

For samfunnet som helhet gjør ikke dette noe egentlig ting blir vel akkurat som før, kanskje er det mulig å bedre samfunnet når en får mer kunnskap om at når alt kommer til alt handler det om å gjøre valg som er til samfunnets fordel mer attraktive og valg som er til samfunnets ulempe mindre attraktive. Du kan påvirke hvilket alternativ som høres best ut og derfor blir valgt av individet. Det er mye det en gjør idag gjennom hele denne "sjel" og "fri vilje" myten, gjør dette ellers vil vi se ned på deg og straffe deg for du har brukt viljen din galt, ja det virker det ingen vil bli sett ned på eller bli utstøtt fra samfunnet, så da er en mye mer sannsynlig til å gjøre det samfunnet foretrekker at en gjør. Det er vel egentlig bare et spørsmål om hvor lang en vil dra det, om en vil ha et totalitært samfunn etc

Vet ikke helt hva annet det er å si, de fleste av dere vil sikkert ikke tro meg engang, men 50 år frem i tid har nok teknologien forbedret seg slik at flere i "bermen" vil innse dette. Det er umulig å motbevise fantasier som "gud" eller "sjel/fri vilje", og jeg skal derfor ikke forsøke det, men jo mer kunnskap vi får jo mer idiotisk vil eventyrfortellinger virke. Religion er eventyret ALLE i 2018 "bør" innse at er tull, fri vilje er nok et mer overbevisende eventyr som det vil være vanskeligere for mange av dere å kvitte dere med, men jeg har nå delt informasjonen med dere så er det opp til "dere" ;) om dere vil tro på dette eller ei

Lykke til !

Anonymkode: c8609...a5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja vi har alle fri vilje tror jeg. Den frie vilje gjør at vi av og til klarer å trosse naturen i oss og kanskje snu en håpløs situasjon til noe bedre eller håp om noe bedre. Allikevel tror jeg ikke lenger så mye på å planlegge en haug med ting i detalj for framtida blir ofte så mye annerledes enn man engang så for seg både i sine mørkeste og i sine lyseste stunder. Men deppa kan man bli når man ser media . Det virker som arbeidsplasser går tapt hvor man snur og vender seg i dag. Virksomheter går over ende og planer legges på is i påvente av bedre dager. Men vår vilje kan holde oss gående fremdeles.😊

Anonymkode: a2563...c0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det eneste man kan være sikker på i livet. Det er at noen tjener seg søkkrike.

Anonymkode: a2563...c0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja vi har alle fri vilje tror jeg. Den frie vilje gjør at vi av og til klarer å trosse naturen i oss og kanskje snu en håpløs situasjon til noe bedre eller håp om noe bedre. 😊

Anonymkode: a2563...c0f

Er ikke så galt å tro ting, kan nok gi folk mening og retning med tilværelsen. Men er nok lett å bli "brukt" som et verktøy av eliten som fant opp hva enn det er en tror på. For å dra samfunnet fremover er nok fakta viktigst på gruppenivå ihvertfall. Kanskje må vi lage en moderne "tros-system" designet for de moderne fremskritt vi har gjort. Kristendom og Islam det er så sinnsykt primitivt, kanskje vi kan finne opp bedre "religioner", som er mer faktabaserte men likevel gir noe mening, eller, illusjon av mening :P , nei ikke vet jeg er vanskelige saker, jeg er bare en psykiatripasient tror disse viktige sakene får noen andre finne ut av jeg bare slenger ut ideer så kan folk ta tak i dem om de vil :P

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg orket ikke lese alt, men hvordan defineres «fri vilje»?

Anonymkode: 81d40...ac4

Fri vilje legger forskjellige folk forskjellige ting i, samme med religionen, en forsøker åle seg unna når en innser at oops dette stemmer jo ikke la meg omdefinere begrepet så jeg kan fortsatt være innafor :P. For kristne mener at jorda er flat eller at gud skapte mennesker og at de ikke utviklet seg fra aper etc, men de ønsker å kalle seg kristne likevel de bare omdefinerer begrepet hele tiden for å være "innafor"

Men poenget var/er/skal værre at det er en slags "sjel" eller noe slikt utenom de fysiske tingene i hjernen, som du styrer selv, ikke bare automatiske responser på input basert på hjernens fysiske tilstand. Det er noe "mer" enn fysiske lover i spill hvor en respons er ganske ferdigbestemt. 

16 timer siden, gråstein skrev:

 

Skal høre på den en annen gang hørte på litt, du har masse lange videoer i det siste så tar litt tid å komme gjennom alt hehe :Pmen fra det jeg hørte virker han ha gode poenger, nesten så han kopierte meg på en måte selv om jeg aldri har hørt han snakke, men mener du mye av det samme som meg, er du inne på riktig/faktiske/logiske spor som regel, så tror nok han har mye fornuftig å komme med

Det var vel en vis mann som sa det en gang, når tilfeldige folk bruker vitenskap og fornuft og nærmer seg hverandres standpunkter fra hver sin kant, da er en på riktig spor, Når folk synser og kommer med usaklige teorier spres en rundt i alle slags dimensjoner og får ingen konsensus. Noe slikt, vel :P 

Anonymkode: c8609...a5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Worrisome Plenty

Vi har grader av fri vilje. Men vi kan ikke VELGE feks å tro på Jesus, eller Muhammed som guds profet, eller på gud i det hele tatt. Tro er ikke et valg. En person som er heldig og har god helse og gode evner, og vokser opp i ett iland, kan komme et stykke med viljen sin. Men man kan også bli født i en flyktningeleir i Afrika, og sulte. Hvor er valgene da?

 

Nei, vilje er ikke altid nok. Og dessuten så kan psyken virkelig gi deg lite drivkraft, og det er ikke bare "å ta seg sammen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

Vi har grader av fri vilje.

Hva mener du med det, hva er det du har fri vilje til, hvor kommer den fra? Hva legger du i det? Vi har en bevissthet ja, og vi velger ting hele tiden, men er valget fritt, fritt i forhold til hva ?

Anonymkode: c8609...a5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså, hva avgjør om du velger alternativ 1 eller alternativ 2, f.eks, om du har 2 valg en gang i livet. Var det fritt?

Anonymkode: c8609...a5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi eksisterer en supercomputer, og er små dataprogrammer/bots. Vi er programmert til å tro vi er virkelige, og at vi lever i en virkelig verden. Da er fri vilje en illusjon, vi gjør det vi er programmert til å gjøre.

Det er ihvertfall langt mer sannsynlig enn at vi er skapt i den kristne guds bilde.

Så sånn er det.

Men hvem vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...