Gå til innhold

Spiral og grusomme smerter i ettertid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg tok hormonspiralen Kyleena i dag kl. 15. Tok 1g paracet og 800mg ibux før timen. Opplevde enorm smerte ved insetting og knep beina sammen. Gynekologen fikk sjekket at den lå riktig i etterkant. Jeg hadde så sterke smerter at jeg måtte bli liggende for ikke å svime av. 

Smertene avtok og jeg kom meg hjem. Så tok det én time og jeg ble overveldet av smerte igjen...lå og vred meg og kaldsvetta med non stop rielignende smerter i 45 min. Avtok igjen etter 400mg ibux og 500mg paracet.. Nå er det murrende smerter bare.

Er dette normalt eller kan den ha gjort noen skader ved insetting? Har menstruasjon når jeg fikk satt den inn og har ikke født barn. 

Når bør jeg evt kontakte lege??

Anonymkode: 4f222...bdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Helt normalt at enkelte opplever dette. Det bare unngås å opplyses om fra leger. Søk på nettet så finner du nok historier om smerte ved spiral innsetting. Har du bakovervendt livmor i tillegg, så kan det også utløse ekstra smerter. Lette prevensjonsmetoder er ikke smertefrie.

Anonymkode: 1e8d8...b03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er noen få som har store smerter ved innsetting av spiral, spesielt de som ikke har født. Du har fått sjekket at spiralen sitter på plass, så da er det 'bare' å se det an. Jeg vil tro at du i morgen allerede har det mye bedre. Nå har du meget sikker prevensjon i 5 år, kan vente mindre blødning og kanskje mindre menstruasjonssmerter også.

Jeg håper at du blir fornøyd.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei! Håper det går bra med deg? Tanken slår meg når jeg leser, at det virker ikke som alle som vil ha spiral, forstår hva de går til. Hva det går ut på?!? Ikke spør nok til leger/gynekolog. Å at det ikke blir informert nok fra leger/gynekologer. Når enkelte får "sjokk/panikk over smerter" etter innsetting. Det det blir fokusert på mye er at det er en prevensjon som holder lenge. 3-5 år. Lykke til med spiral.

Anonymkode: 5b880...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...