Gå til innhold

Å motsette seg helsehjelp og virke kranglete


aa-k-j

Anbefalte innlegg

Dette er noe jeg har lurt litt på. Hva gjør helsevesenet om en psyk pasient (myndig) sperrer journal, nekter bruk av diagnose, sender en rekke klager på noe av det samme og som truer med å slutte å be om hjelp eller f.eks nekter å be om hjelp eller ta imot mer hjelp og personen er mye psyk? Er det noe helsevesenet bryr seg om eller mener de pasienten selv må ta det ansvaret? Tenker ikke på så alvorlig diagnose som psykose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Så lenge pasienten er samtykkekompetent har ikke helsevesenet kapasitet til å behandle slike pasienter. 

Anonymkode: 34482...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle har sitt å tenke på i dag. Selv tenker jeg mest på kjøttkakene jeg skal ha til middag fra frysedisken) og vårsola på vinduet i dag. Varmer godt.  Men noen er så syke at de ikke lenger klarer å utholde selv dette og kanskje ikke klarer å fokusere stort overhodet. Nei hva skal man gjøre. Ja kanskje ta noen blodprøver og røntgen og fortelle pasienten hva han eller hun feiler og hva man kan gjøre med dette her til lands og om dette er innenfor pasientens muligheter. Om pasienten er i tvil om dette er sann og god kunnskap da kan man kanskje spørre behandlingsinstansen om det overhodet finnes noe sted i denne verden der er mulig å få en " second opinion". Pasienten selv angrer kanskje bittert mest på at vedkommende løftet av telefonrøret å ringte etter hjelp i første hånd. 

Tror hele regelverket er uegnet for pasientens del. Forhåpentlig kommer pasienten trygt hjem til seg selv om helsa nå krangler kanskje enda mer.

Så rart om pasienten ikke forstår det.😊

 

Anonymkode: c04f4...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle har sitt å tenke på i dag. Selv tenker jeg mest på kjøttkakene jeg skal ha til middag fra frysedisken) og vårsola på vinduet i dag. Varmer godt.  Men noen er så syke at de ikke lenger klarer å utholde selv dette og kanskje ikke klarer å fokusere stort overhodet. Nei hva skal man gjøre. Ja kanskje ta noen blodprøver og røntgen og fortelle pasienten hva han eller hun feiler og hva man kan gjøre med dette her til lands og om dette er innenfor pasientens muligheter. Om pasienten er i tvil om dette er sann og god kunnskap da kan man kanskje spørre behandlingsinstansen om det overhodet finnes noe sted i denne verden der er mulig å få en " second opinion". Pasienten selv angrer kanskje bittert mest på at vedkommende løftet av telefonrøret å ringte etter hjelp i første hånd. 

Tror hele regelverket er uegnet for pasientens del. Forhåpentlig kommer pasienten trygt hjem til seg selv om helsa nå krangler kanskje enda mer.

Så rart om pasienten ikke forstår det.😊

 

Anonymkode: c04f4...7a7

Kan du forklare hva du mener? 

Jeg har mistet all sans for humor.

 

men jeg kjenner meg litt igjen i innlegget, og aner ikke hva jeg skal gjøre.

Anonymkode: b5ffa...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi gjør alle sammen inkludert helsearbeiderne bare hva vi kan for at tingene skal bli bedre tror jeg. Det gjelder ikke bare her,men i alle ledd av samfunnet. Alt fra politikere til togkonduktørere og de som selger gateaviser.

Ofte ser jeg i media sykehusledelsen står frem og beklager sterkt at informasjonsflyten i deres sykehus har avstedkommet feil ut til pasienter og pårørende. Informasjonssystemene er så kompliserte at det er svært vanskelig å finne ut av hva som har feilet. Det er akkurat som man står å ser på en sildrende bekk. Det er ofte ikke så lett å forstå hvor ting har sitt utspring. Eller gripe ondet ved roten slik at ting rettes og fremtidige uønskede hendelser ikke skjer.

Men at vi alle bare vil det beste ja derom er jeg ikke i tvil. Skal man tro politikerene så vil vi i fremtida stå lenger i arbeidslivet enn vi kanskje lever og har penger til. Vi må se fremover. Sykehuset og legene kan ha erfaring og noe positivt å tilby også må vi jo tro. Ingen velger frivillig et så tungt yrke uten at mye ligger bak av motivasjon og kanskje erfaring fra eget liv eller som pårørende til kanskje barn og unge.

Vi gjør alle bare vårt beste tror jeg. Håper du oppnår bedre og respektfullt behandling der du er. Hvis ikke finnes det kanskje en kontrollkomisjon som kan kontaktes. Kanskje du ikke er kommet på rett avdeling engang på grunn av misforståelser eller annet.Ønsker bare god bedring og god dag😊

Anonymkode: c04f4...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 timer siden, HanneMari Egmont skrev:

Tråden er ryddet for støtende innlegg.

Hanne Mari, forumansvarlig

Så tråden er ryddet for støtende innlegg... Hva med svaret fra anbr42 over her? Det er ikke tatt bort.

Anonymkode: b1a84...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumassistent
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så tråden er ryddet for støtende innlegg... Hva med svaret fra anbr42 over her? Det er ikke tatt bort.

Anonymkode: b1a84...8f8

Beklager, det gikk litt fort, så jeg så ikke det innlegget. Det er fjernet nå.

Hanne Mari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
På 11.4.2018 den 21.00, aa-k-j skrev:

Dette er noe jeg har lurt litt på. Hva gjør helsevesenet om en psyk pasient (myndig) sperrer journal, nekter bruk av diagnose, sender en rekke klager på noe av det samme og som truer med å slutte å be om hjelp eller f.eks nekter å be om hjelp eller ta imot mer hjelp og personen er mye psyk? Er det noe helsevesenet bryr seg om eller mener de pasienten selv må ta det ansvaret? Tenker ikke på så alvorlig diagnose som psykose. 

Kan man sperre journal? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 11.4.2018 den 22.00, aa-k-j skrev:

Dette er noe jeg har lurt litt på. Hva gjør helsevesenet om en psyk pasient (myndig) sperrer journal, nekter bruk av diagnose, sender en rekke klager på noe av det samme og som truer med å slutte å be om hjelp eller f.eks nekter å be om hjelp eller ta imot mer hjelp og personen er mye psyk? Er det noe helsevesenet bryr seg om eller mener de pasienten selv må ta det ansvaret? Tenker ikke på så alvorlig diagnose som psykose. 

Hvor lurer du på dette? Har du tenkt til å gjøre selv?

Og for å svare deg nei helsevesenet kan ikke gjøre noen ting. Hva med å ta ansvar for egen behandling og ikke leke sånn oppmerksomhetssyk borderline unge?

Anonymkode: 87b5c...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor lurer du på dette? Har du tenkt til å gjøre selv?

Og for å svare deg nei helsevesenet kan ikke gjøre noen ting. Hva med å ta ansvar for egen behandling og ikke leke sånn oppmerksomhetssyk borderline unge?

Anonymkode: 87b5c...840

Hvorfor rakke sånn ned? Hvorfor ikke svare ordentlig hvis du skal svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, emilie321 skrev:

Hvorfor rakke sånn ned? Hvorfor ikke svare ordentlig hvis du skal svare.

Fordi jeg kjeder meg?

Og jeg liker ikke at folk som ikke ønsker hjelp opptar plass for dem som faktisk ønsker hjelp

Anonymkode: 87b5c...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg kjeder meg?

Og jeg liker ikke at folk som ikke ønsker hjelp opptar plass for dem som faktisk ønsker hjelp

Anonymkode: 87b5c...840

Av og til kan det vel kanskje være en del av sykdomsbildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, emilie321 skrev:

Av og til kan det vel kanskje være en del av sykdomsbildet?

Ja det skjønner jeg. Men jeg er så lei av at alle med borderline skal drive å true med å nekte å komme til behandling igjen når de åpenbart kun ønsker å få få oppmerksomhet og at de skal bli påtvunget hjelp isteden. 

Hva med å vokse litt opp? Skal du sperre journalen din på trass? Det er jo patetisk. Når er en myndig så må en faktisk selv ta ansvar for sitt eget liv og helse. Og for all del ikke ta plassen til noen andre viss du ikke er klar for å ta imot hjelpen du får!

Anonymkode: 87b5c...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok at "forståelsespolitikken" noen ganger blir dratt litt for langt. Litt oftere burde en satt ned foten for å fremtvinge at den voksne pasienten tar ansvar for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På ‎11‎.‎04‎.‎2018 den 21.00, aa-k-j skrev:

Dette er noe jeg har lurt litt på. Hva gjør helsevesenet om en psyk pasient (myndig) sperrer journal, nekter bruk av diagnose, sender en rekke klager på noe av det samme og som truer med å slutte å be om hjelp eller f.eks nekter å be om hjelp eller ta imot mer hjelp og personen er mye psyk? Er det noe helsevesenet bryr seg om eller mener de pasienten selv må ta det ansvaret? Tenker ikke på så alvorlig diagnose som psykose. 

Helsevesenet vil nok i en slik situasjon se at det ikke nytter å "løpe etter" pasienten, pasienten må selv bidra til at behandling skal fungere. Når det ikke er snakk om alvorlig psykisk lidelse, så vil man ofte anse det som hensiktsmessig å la pasienten ta ansvaret for seg selv inntil vedkommende evt. blir motivert for endring og ber om behandling igjen. 

Livet er slik at man selv er nødt å gjøre et minimum for å få et ok liv.

Anonymkode: 6c69c...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja det skjønner jeg. Men jeg er så lei av at alle med borderline skal drive å true med å nekte å komme til behandling igjen når de åpenbart kun ønsker å få få oppmerksomhet og at de skal bli påtvunget hjelp isteden. 

Hva med å vokse litt opp? Skal du sperre journalen din på trass? Det er jo patetisk. Når er en myndig så må en faktisk selv ta ansvar for sitt eget liv og helse. Og for all del ikke ta plassen til noen andre viss du ikke er klar for å ta imot hjelpen du får!

Anonymkode: 87b5c...840

Er jo enig i det du skriver her, fikk nok litt piggene ute da jeg opplevde det du skrev som veldig nedlatende.

Sperre journalen ?  Har aldri tenkt tanken at det går an en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må le litt av noen av svara her...jeg liker ikke oppmerksomhet og sperring av journal ble et resultat av gjentatte utleveringer av opplysninger på tross av at jeg tydelig motsatte meg det og resulterte i "behandling" som gjorde meg sykere noe jeg helst vil unngå skal skje igjen. Og motsette meg helsehjelp? Ja litt gjør jeg vel det, men det er fordi jeg er blitt for utrygg på de som så langt har gitt meg "hjelp". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, aa-k-j skrev:

Må le litt av noen av svara her...jeg liker ikke oppmerksomhet og sperring av journal ble et resultat av gjentatte utleveringer av opplysninger på tross av at jeg tydelig motsatte meg det og resulterte i "behandling" som gjorde meg sykere noe jeg helst vil unngå skal skje igjen. Og motsette meg helsehjelp? Ja litt gjør jeg vel det, men det er fordi jeg er blitt for utrygg på de som så langt har gitt meg "hjelp". 

Hvordan kan noen hjelpe en pasient godt nok hvis de ikke kan se i journalen? Da må de jo nesten begynne med blanke ark hver gang. Trodde ikke det gikk an jeg, å sperre journalen.

Nå er jeg for åpenhet jeg da og har derfor gitt de som er rundt meg lov til å prate sammen. Også at fastlegen kan prate fritt med datteren min. Tror det på sikt kan hjelpe meg.

Synes det er leit at du har de erfaringene med behandlere. Håper du kan finne en du greier å stole på så du kan få den hjelpen du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...