Gå til innhold

Kul/øm i brystet - sammenheng med mensen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. 

Vet du er gynekolog men kanskje du vet noe om bryst og kuler og ømhet og? 

Først: kvinne. 37 år. Ingen barn. Bruker ikke prevensjon. Lungeemboli som 23 åring trolig grunnet bare 3uker på P-pillen. Stadig økende mensensmerter og blødninger. Mensensmerter starter stadig tidligere. Opptil 1-2 uker FØR med tatt. Påvist myomer med god effekt av Esmya som nå ikke kan taes mer. Gynekolog har anbefalt spiral. Er overgrepsutsatt som barn så tungt å forholde seg til alt. Gynekolog har foreslått å prøve å få spiral i narkose for blødninger og smerte. Skal dit snart for samtale. 

Har spiseforstyrrelse/anoreksi. Litt lav i vekt, men er kommet seg. Nå bmi ca 17. Går i behandling. Mensen har tross lavere bmi nesten alltid vært regelmessig. 

Aktuelt: siste ca to uker stadig økende ømhet i venstre bryst. Det er tydelig blitt større enn det andre. Har i utgangspunktet små bryster. Kjent etter kul og kjenner jo noe men usikker på om det defineres som kul eller kjertel eller hva. Andre brystet bittelitt ømt men ikke i nærheten av det andre. Aldri hatt det i forbindelse med mensen før. Men det kan kanskje komme likevel? Kan se en tydeligere blodåre på det vonde forstørrede brystet. Har lite lyst til å bli tatt på av noen og håper du har noen tanker? Bare å se det an noen sykluser? Tenker mensen kommer om en ukes tid. Den har rotet seg mye etter Esmya. Nå kan jeg spotte 1-2 uker i forkant. 

Beklager at jeg ikke bare lar legen undersøke det med det første. Har med historien min å gjøre. Men skal ta mot til meg om du mener det trengs? 

 

Anonymkode: f0c58...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis det plutselig oppstår synlige forandringer i et bryst, så bør det undersøkes nærmere. Det kan være både godartede og ondartede forhold. Det er ikke for å skremme deg, men for at det tas alvorlig og at du får bestilt time ganske fort og ikke venter på at menstruasjonen er overstått. Ikke noe man 'ser an'. Fastlegen vil undersøke deg og påvises suspekte forandringer, da blir det enten henvisning til mammografi eller til en 'brystklinikk' hvor de også kan ta vevsprøver.

Det med behandling for muskelknuter kommer i andre rekken. Vennlig hilsen Mette

PS du kan gjerne gi tilbakemelding om funn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...