Gå til innhold

Er du døpt?


Worrisome Plenty

Anbefalte innlegg

Worrisome Plenty

Jeg er døpt to ganger, en gang som barn og en annen gang under ett kort religiøst svermeri som ungdom. Ingen av gangene virket. Hedning nå....

 

Kun vel 50% av barna som fødes i Norge døpes nå.... Er det demografien som forandres, eller er det tradisjoner som dør?

 

Vievann er nå bare vanlig vann i min bok. Skulle jeg mot formodning få barn noen gang, så får moren bestemme. Det er jo ikke skadelig med litt vann, men det er nå alt det er....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg er døpt, og konfirmert, men det hjalp ikke her heller. Tantebarna mine er ikke døpt, og det er fordi foreldrene mener folk skal få velge sånt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er døpt, men meldte meg ut av statskirken pga at jeg skulle bli katolikk..... Var den gangen i psykose.  Det hjalp ikke meg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Jeg er døpt og konfirmert, men meldte meg ut av kirken da de ikke står for de verdiene jeg ønsker å ha. Elste sønnen er døpt og konfirmert i kirken, men med yngste var jeg så dårlig at det ikke ble noen dåp. Han er konfimert borgerlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så gammel at det ikke var noe alternativ ikke å døpes da jeg var baby. Har hatt null betydning for livet mitt. Begge ungene mine er også døpt i kirken fordi jeg synes det er en fin seremoni - ja, jeg hykler i lange baner. :) Jeg er kirkelig konfirmert, tviler på at jeg hadde fått lov til noe annet, det var ikke mange borgerlige den gangen. Ungene mine valgte forskjellig, den ene kirkelig og den andre borgerlig.

Den andre uttalte noen år før konfirmasjonen da vi snakket om kirkelig og borgerlig at hun ville ha en hyggelig konfirmasjon. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er døpt, men ikke konfirmert og utmeldt.  Av ungene mine er to døpt, en som baby, en som ungdom og to av barnebarna mine er døpt, men ikke den ene hvor ingen av foreldrene er døpt.  Jeg var ikke i dåpen til de som er døpt, men presang fikk de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er døpt, konfirmert og registrert i kirken.  Det er barna mine også, men ikke barnebarna.  Jeg har bestemt meg for å forbli registrert i kirken.

Anonymkode: f2ffd...a2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble både døpt og konfirmert i kirken, og har meldt meg ut to ganger :P  Jeg meldte meg ut første gang som 16-åring, men oppdaget tilfeldigvis flere år senere at jeg var skrevet inn igjen av staten i forbindelse med at de la om til nytt datasystem. Meldte meg ut igjen på nytt da, og denne gangen droppet jeg å gi kirkeskatten til HEF som jeg opplever som like dogmatiske som andre trosretninger. Jr er ikke døpt og valgte å konfirmere seg borgelig, og det må jeg innrømme at jeg er glad for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er både døpt og konfirmert i kirken. Sistnevnte etter press fra foreldre, jeg ville ikke, og det var ikke noe borgerlig alternativ den gangen i ca. 1850.

I 16-års alderen meldte jeg meg ut, men meldte meg inn igjen i voksen alder da jeg skulle være fadder. Så ut igjen, men inn igjen fordi jeg skulle være forlover. I disse tilfellene stilte prestene krav om at faddere og forlovere måtte være medlem av statskirken, jeg tror ikke alle er så nøye på dette.

Etter dette har jeg blitt værende som medlem. Gudstroen er det fortsatt så som så med, men jeg liker å være i kirken, både på gudstjenester og konserter, og ser også gjerne gudstjenester på TV. Liker også salmer, og særlig bedehussanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Babette skrev:

(...) I 16-års alderen meldte jeg meg ut, men meldte meg inn igjen i voksen alder da jeg skulle være fadder. Så ut igjen, men inn igjen fordi jeg skulle være forlover. I disse tilfellene stilte prestene krav om at faddere og forlovere måtte være medlem av statskirken, jeg tror ikke alle er så nøye på dette.

Rart (og ganske så frekt) av vedkommende prest. Jeg oppdaget at staten hadde meldt meg inn fordi jeg ringte kirken for å spørre om jeg kunne være fadder uten at jeg stod i statskirken, og det ville gått helt fint sa han. Det var imidlertid han som gjorde meg klar ovwer at jeg var innmeldt av staten, og jeg meldte meg ut der og da, før dåpen jeg var fadder i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

50 minutter siden, Kayia skrev:

Rart (og ganske så frekt) av vedkommende prest. Jeg oppdaget at staten hadde meldt meg inn fordi jeg ringte kirken for å spørre om jeg kunne være fadder uten at jeg stod i statskirken, og det ville gått helt fint sa han. Det var imidlertid han som gjorde meg klar ovwer at jeg var innmeldt av staten, og jeg meldte meg ut der og da, før dåpen jeg var fadder i. 

Nei, det er ikke frekt, det er helt i tråd med kirkens bestemmelser, her siterer jeg det som står om dette på kirken.no:

"Som faddere kan det bare velges personer som er medlemmer i Den norske kirke, eller andre kristne som ikke forkaster barnedåpen. Det er presten som ser til at valget av faddere svarer til disse forutsetningene. "

At mange prester praktiserer dette nokså liberalt, kan så være, men de er i sin fulle rett. Det var for øvrig to forskjellige prester i hver sin landsdel i mitt tilfelle, altså den ene i forbindelse med dåp og den andre ved vielse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg er døpt som liten og konfirmerte meg som ung. Tenker ikke likt om dette i dag. Har meldt meg ut og inn pr brevpost med dokumentasjon så mange ganger over så mange år at med hånden på hjertet er jeg ikke helt sikker på hva som rr status pr nå. Innmeldt eller Utmeldt. Har med sykdommen min å gjøre og at jeg er veldig usikker etter de forskjellige signalene som kommer gjennom media om det vil bli ganske dyrt pr år å tilhøre et kirkesamfunn og jeg må spare inn på alt mer og mer for jeg har få muligheter til å øke pensjonen min. Det har gått så mye politikk også i det relgiøse liv her i landet. Tror det er derfor mange føler at framtida må bli mye annerledes. Alle tenker heldigvis ikke likt om alt i dag heller. Økt demokrati er bra. Men staten har ikke penger til alt. Sier seg selv. Det viktigste er å faktisk tro. Alt det andre er jo bare staffasje.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker
På 20.4.2018 den 0.46, Dorthe skrev:

Jeg er døpt, men ikke konfirmert og utmeldt.  Av ungene mine er to døpt, en som baby, en som ungdom og to av barnebarna mine er døpt, men ikke den ene hvor ingen av foreldrene er døpt.  Jeg var ikke i dåpen til de som er døpt, men presang fikk de.

Jeg forstår ikke hvorfor du ikke var i dåpen til barnabarna, men valgte å sende presang.  Er du imot barnedåp og takket nei?

Anonymkode: f2ffd...a2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Helligdager som de diskuterer mange steder nå synes jeg absolutt har innhold selv om man ikke følger kirkeåret og besøker kirke. Husker en slektning i min barndom som hver søndag fulgte gudstjenesten hjemme i sin stue og jeg vil si med mye innhold og opplevelse.

Kampen for å kjempe frem fridager til religionsutøvelse falt vel mye sammen med arbeiderbevegelsen sin fremvekst og krav om anstendige liv og innhold i livet utover å eksistere mer på hånd til munn eksistens. Relgion var vel det som senere ga grobunn for kunnskapsutvikling og kunst og kultur. Langsomt og med mange retninger og " tilbakefall".

Å miste disse gyldne dagene ville være siste skanse og for overflod av dem  er det ikke. De står der å markerer at livet bør ikke være bare jobbing men inneholde noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...