Gå til innhold

To SA på rad. Graviditet utenfor livnor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har balt mye med å få tilbake mensen etter 7 år på pillen. Ønsker barn sterkt. Er 25 år. Gikk hele fire mnd før jeg fikk EL etter pillen. Ved første El ble jeg «gravid» men endte i blødning like etter positiv test. Neste EL kom to måneder senere. Samme som sist - fikk positiv test men endte i blødning like etter positiv test. To måneder etter forrige EL har jeg nå fått eggløsning igjen, og vi prøver på ny. Er redd for hva som vil skje nå. Er redd disse to tidlige «spontanabortene» har endt slik grunnet graviditet utenfor livmor? Hadde klamydia i tre år uten å vite om det..

-kan det være en sjans for at det var graviditet utenfor livmor som gjorde at det endte i spontanabort, til tross for at jeg vet at det er helt vanlig at mange befruktede egg går til grunne?

-En uke siden eggløsning, så venter en uke til før jeg tester. Om den er positiv, burde jeg da få sjekket ut at embryoet ligger der det skal?

-Om det heller ikke fester seg skikkelig nå, etter gang nummer tre, bør jeg få undersøkt om det er skade på egglederene?

 

hilsen jente på 25..

Anonymkode: 04c94...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog
  • Jeg kan ikke se at det er noen grunn til å tro at det skal være graviditet utenfor livmoren. Det vil gi svak blødning og smerter. Det kan ganske visst bli ‘spontanabort’ i en graviditet utenfor livmor, men som sagt er det ingen grunn til å tro dette.

  • Det er dessverre slik at kanskje så mye som halvparten av alle graviditeter avsluttes som abort, ofte uten at man oppfatter det som annet enn en litt forsinket menstruasjon. Vi vet ikke noe om dine tidligere aborter.

  • Jeg anbefaler at du venter med graviditetstest til det har gått mer enn to uker etter eggløsning. Du må vente til du er 6-7 uker etter siste menstruasjon (4-5 uker etter eggløsning) til at man kan si noe sikkert ved ultralyd

  • Det er ikke skade på eggleder som fører til abort. Hvis du har hatt tre aborter på rekke, så kan man starte utredning hos gynekolog.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som sist skjedde også denne gangen. Endte i SA for tredje gang med karakteristisk klumpete og blodig mens like etter positiv test. Har kun EL hver andre mnd, så neste «sjans» er i juni.. er det slik at jeg har rett på utredning nå til tross for at det kun har gått 8 mnd siden p-pilleslutt? Hva blir da veien vidre? Hva har jeg «krav» på?

Til informasjon så er jeg en sunn og frisk jente som ikke står på noe slags medisin, normalvektig, et utredet for pco, noe jeg ikke hadde. Så skjønner ikke hva grunnen kan være..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Se mitt svar:

 Hvis du har hatt tre aborter på rekke, så kan man starte utredning hos gynekolog.

Det gjelder uavhengig av hvor lenge du har forsøkt å bli gravid. Leger har et fast program form utredning.

Lykke til.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...