Gå til innhold

Fete blir negativt fremstilt på tv - og det virker som om det er greit


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skjønner at programmer om skadelig fedme er til for å inspirere andre fete til å gå ned i vekt og skal være ment som skrekk og advarsel, men synes samtidig de er med på å fremme mobbing av fete fordi de blir fremstilt på en negativ måte. De må kle av seg og vise seg frem på tv i bare undertøy. Det synes jeg er unødvendig. De skal liksom vise hvor fæl kroppen deres har blitt. Dette mener jeg bare vil føre til at flere ser ned på og forakter fete. Mange av dem er i en desperat situasjon og stiller opp på tv fordi de da får gratis hjelp til å gå ned i vekt eller for å få operasjon. Da må de også gjøre det som kreves av dem, som å vise seg i bare undertøyet. Selv normalvektige menn og kvinner kvier seg for dette, men de fete må det virker det som, eller de er ikke bevisst på hvordan det kan påvirke synet på andre overvektige.

Tv2 kommer med en nyhet på nyhetene om en svært overvektig kvinne som endelig greide å gå ned i vekt etter at kjæresten var utro, som en slags hevn. Å sette utroskap opp mot fedme, kan være forståelig, men så er det mange slanke, vakre kvinner som også opplever det, så det trenger ikke være en sammenheng, men heller handle om mannen og hans moral. 

 

Anonymkode: 302b7...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har ikke TV lenger. Alt er helkommersiellt der nå. Så langt står TV i stua som et gammelt møbel. I det siste har jeg tenkt mye på hvordan alt er helt omskiftelig og av liten varighet i vår tid. Sikkert derfor mange klamrer seg til politiske partier uten flyteevne og gamle antikviteter av forskjellige arter.

Disse som står bak disse operasjonene og botox infeksjonene i maven er neppe å komme i kontakt med hvis ikke alt forløper som forventet. Da er alt overlatt til den stakkars pasienten som kanskje har holdt noe av sin elendighet tilbake eller ikke har " oppfylt" hva som stod med liten skrift. TV termer er over alle hauger Og noen rettshjelp tror jeg ikke på lenger for min del.

Jeg vil ikke skjære alt over en kam men jeg tror man skal være svært ressursterk for å gi seg i kast med sånne ting. Jeg synes også det er et trekk ved vår tid at er man i kontakt med noen instanser i dag så skal man nærmest legge til rette for deres forskning helt gratis. Kanskje det nettopp er den opplevelsen av å være verdiløs som har brakt pasienten der den er. Men sånne programmer føyer seg vel inn i rekken av reality TV som Farmen osv. Det er leit det er kommet så langt for unge mennesker spesielt.

Om det finnes trygg og bra hjelp å få vet jeg ikke. 

Makt virker helt på preforskningsstadiet synes jeg men jeg er ingen ekspert bare sliter selv.😊

Anonymkode: 58944...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fete er alltid blitt negativt fremstilt og nærmest bare utet mer enn bare verbalt også av personens nærmeste så lenge jeg husker. Det er et trekk ved vår kultur og ikke noe artspesifikt eller genetisk. En annen sak er at fortvilelsen er svært stor over å ikke være blant de " klarerte" i livet spesielt for ungdommer. Men ting er ofte ikke så enkelt.Jeg tror fedmen er personens reaksjon på omgivelsene som ikke føles bra. Andre barn eller unge reagerer kanskje med skolevegrung eller annet på mange av de samme interpersonelle problemene.I nedgangstider som nå skrus skruen dypere ned og nå sies det jo rett ut av politikerene at de eier mer enn sannheten.

Enkelte mennesker rammes gjennomgående mye hardere i livet men tro ikke at det nytter å slå tilbake for også " det norske prosjektet" var bare  løgn og bedrag så noe rettsystem å falle tilbake på er bare sterk overdrivelse.

Dette ble mye trist og leit. Fint at du indirekte tok opp dette med mat. Skal se i fryseren etter noe til søndagsmiddag hvis jeg orker så stort et måltid nå som man er redd for å bevege seg særlig ut på grunn av så mye. Fisk og potet og issalat og tomat synes jeg er godt. Ellers litt eggerøre  og tomat eller en god salat med mye hakket agurk.

En fet person har mye mistet matlysta tror jeg på grunn av andre kroppslige plager som selvsagt henger sammen med overvekt. Men det kan være lett å ende opp med et enda mer ødelagt liv.Ting kan alltid bli værre som det heter. Vel egentlig hva man vet. Tror det( problemene) sitter mye i samfunnet og ikke så mye " mellom ørene eller i troen".

Om vi eldre virker som bremseklosser så husk at vi gjerne så at dere yngre nådde en bedre skjebne.😊

Anonymkode: 58944...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man må kanskje bare lære seg å bli enda mere kritisk og selektiv( utvelgende) til hva man fester lit til i vårt konglomerat av en verden og samfunn enn tidligere og spesielt til hva man spiser.

Sjokolade og honning er visst av de tingene som er børssensitive og bare øker i pengeverdi nå har jeg hørt. Men for privathusholdninger har jo også dette begrenset holdbarhet. Kanskje derfor vi skynder oss å putte det i munnen. Husker de som kom fra hvalfangst hadde med sjokolade som var ganske hvit i kantene men som smakte så godt. Og fylte drops som ble tygget ned sammen med lakris. De delte alltid når man spurte.

Nå hører jeg svarttrosten dere tror jeg. Selv om det er tidlig tidlig på morgenen. Men snart vår.😊

Anonymkode: 58944...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvforakten både fra de fete selv og mobbing fra samfunnet går igjen i alle programmene. Det er lite fokus på at samfunnet vi lever i i dag nærmest kaster 3 for 2 boller etter folk, pølser til 25 kr, cheeseburgere til 15 kr og tilbud på godteri og store sjokoladeplater. Godt at økt sukkeravgift endelig har kommet. Som fedmeforskeren selv sier: det er ikke de fete som skal skamme seg, men samfunnsstrukturene vi lever med hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den store magen som hun i Viten og viljen viste frem for hele Norge og verden og som hun slo nevene i, inneholdt faktisk kreft! Burde man ikke vise mer egenomsorg i slike situasjoner enn å slå seg selv i magen? Det virker som at det er selvforakten som skal drive folk til fornuftige valg, ikke egenomsorgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
13 timer siden, tjohei1 skrev:

Selvforakten både fra de fete selv og mobbing fra samfunnet går igjen i alle programmene. Det er lite fokus på at samfunnet vi lever i i dag nærmest kaster 3 for 2 boller etter folk, pølser til 25 kr, cheeseburgere til 15 kr og tilbud på godteri og store sjokoladeplater. Godt at økt sukkeravgift endelig har kommet. Som fedmeforskeren selv sier: det er ikke de fete som skal skamme seg, men samfunnsstrukturene vi lever med hver dag. 

er det flere fete folk i sverige, der smågodt og brus er billig? hva med personlig ansvar? Noe så dumt som sukkeravgift, er en skam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, tjohei1 skrev:

Selvforakten både fra de fete selv og mobbing fra samfunnet går igjen i alle programmene. Det er lite fokus på at samfunnet vi lever i i dag nærmest kaster 3 for 2 boller etter folk, pølser til 25 kr, cheeseburgere til 15 kr og tilbud på godteri og store sjokoladeplater. Godt at økt sukkeravgift endelig har kommet. Som fedmeforskeren selv sier: det er ikke de fete som skal skamme seg, men samfunnsstrukturene vi lever med hver dag. 

Det er ingen som tvinger deg til å spise så mye av dette. Hva med å ta litt ansvar selv?

Anonymkode: e9063...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fedme er selvforsynt med mindre du er 10år gammel og har blitt trykka i deg masse fet mat av foreldra dine.

 

Anonymkode: f8398...140

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fedme er selvforsynt med mindre du er 10år gammel og har blitt trykka i deg masse fet mat av foreldra dine.

 

Anonymkode: f8398...140

Når mange titalls prosent av befolkningen i store deler av verdens land er overvektige, er det ikke lenger mulig å snakke om at dette kun handler om den enkelte.

Å identifisere det som et samfunnsproblem er helt nødvendig, skal vi kunne treffe de riktige tiltakene. Det innebærer at vi må se på de strukturelle faktorene som gjør at så mange blir overvektige. Det tror jeg vi finner ut av, slik at vi om noen tiår ikke lenger har problemet i den utstrekning vi har i dag.

I motsatt fall måtte vi stole på at evolusjonen ordnet opp. Da tar det noen hundre tusen år, i beste fall.

Et siste scenario, som vel ikke er helt usannsynlig, er at våre levekår på jorda blir drastisk forværret, slik at færre får tilgang på nok kalorier til å bli overvektige. Men det er en annen debatt.

PS: Antok at du mente "selvforskyldt", og ikke "selvforsynt". Sistnevnte regner jeg absolutt med de fleste er når de er eldre enn ti 😝

Endret av Caprioli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fedme er selvforsynt med mindre du er 10år gammel og har blitt trykka i deg masse fet mat av foreldra dine.

 

Anonymkode: f8398...140

Jeg tror vi skal lytte mer til en fedmeforsker enn deg. Selvfølgelig har man ansvar for hva man putter i munnen, men det er så mye mer som gjør at noen blir fete og andre ikke. Noen mennesker er ikke så glad i sjokolade, bare det kan hindre dem i å bli overvektig. Andre er rett og slett ikke så glad i mat eller er mer opptatt av hvordan de ser ut. Selv så er jeg ikke interessert i alkohol og røyking. Får skryt av legen min for det. Hadde jeg vært mer interessert i festing og rus, kunne jeg endt opp som rusmisbruker. Det har mye med hva som er viktig for en. Mange bruker mat som regulering av følelser, på samme måte som at noen havner i luksusfellen. De som havner i luksusfellen, jeg synes synd på dem. Jeg fordømmer dem ikke. Å hate seg selv fordi man er slik man er, har ingen godt av.

Anonymkode: 302b7...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

øJeg tror vi skal lytte mer til en fedmeforsker enn deg. Selvfølgelig har man ansvar for hva man putter i munnen, men det er så mye mer som gjør at noen blir fete og andre ikke. Noen mennesker er ikke så glad i sjokolade, bare det kan hindre dem i å bli overvektig. Andre er rett og slett ikke så glad i mat eller er mer opptatt av hvordan de ser ut. Selv så er jeg ikke interessert i alkohol og røyking. Får skryt av legen min for det. Hadde jeg vært mer interessert i festing og rus, kunne jeg endt opp som rusmisbruker. Det har mye med hva som er viktig for en. Mange bruker mat som regulering av følelser, på samme måte som at noen havner i luksusfellen. De som havner i luksusfellen, jeg synes synd på dem. Jeg fordømmer dem ikke. Å hate seg selv fordi man er slik man er, har ingen godt av.

Anonymkode: 302b7...932

Ja det er synd på dem, så lenge de prøver å gjøre noe med det , som for eksempel lytte til gode praktiske råd. Skjønner ikke hvorfor sjokolade stadig blir nevnt i forbindelse med fedme ? Vet om mange som er veldig glad i sjokolade, og de er tynne som åler. Fedme er en kombinasjon av flere ting. Selvfølgelig overspising, men også manglende mosjon, dårlige spisevaner over tid, som  feil kosthold, eller ubalansert kosthold. osv.  Også dårlig forbrenning, kan også være et arvelig element i bilde.  

Endret av FGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vel helst det at man sammenlikner seg for mye med alle andre. Stadig er de på TV skjermen med glitrende og innsiktsfulle kommentarer eller i svev over bakken. Det virker så lett alt sammen for enkelte. Men det er sikkert så mye svette og tårer vi tilskuere aldri hører om og sikkert også bitter urett for de fleste medaljer har sikkert en bakside.

Anonymkode: 58944...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...