Gå til innhold

39år og IVF - 10% sjanse for å lykkes(?)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, 

Jeg er 39 år, har fra tidligere ingen barn/aldri vært gravid. Etter å ha prøvd i over ett år, har vi nå henvendt oss til privat klinikk med ønske om IVF. Jeg har lav AMH på 4, ellers normale blodprøver. Min samboer har god sædkvalitet. Ved UL fant legen kun tre eggposer. Vi fikk beskjed om at det var kun ca 10% sjans for å lykkes ved IVF. 

Etter konsultasjonen sitter jeg igjen med masse spørsmål, som jeg dessverre ikke fikk summet meg til å spørre om når vi var der.. f.eks bør vi heller gå for eggdonasjon, hva er ev sjansen for å lykkes da? Hvor mange eggposer er «normalt» for min alder?(Legen sa bare at jeg lå under gjennomsnittet). Betyr dette at jeg er kommet/kommer tidligere i overgangalderen? 

Legen foreslo vi skulle prøve en runde IVF. Fikk et opplegg med bl.a DHEA som supplement til div. hormoner i forkant av forsøket. Noen som har erfaring med DHEA? 

Noen med erfaring fra lignende utgangspunkt? 

Mvh 39

 

Anonymkode: 130b6...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ja, det er dessverre ikke så enkelt å bli gravid når kvinnen nærmer seg 40 år, men det er ikke umulig. Man regner med at fruktbarheten er sterkt redusert i 10 år før menopausen ( =siste menstruasjon). Dine resultater av blodprøven er bortsett fra AMH fine, det tolker jeg som dine hormoner er i orden og at det altså ikke her er tegn på overgangsalder.

AMH sier noe om å lykkes i IVF-program, og her har du fått et klart svar. Jeg har sett spontane graviditeter med lav AMH, så ikke gi opp håpet. Det legges ikke stor vekt på eggposer og ulike laboratorier har ulike ‘verdier’ Under 4 anses for lavt.

Fra faglig hold er det usikkerhet om effekten av DHEA (et binyrebarkhormon), men skade kan det neppe gjøre.

Eggdonasjon er foreløpig ikke tillatt i Norge. Hvis det doneres egg fra en kvinne på 25, vil sjansen for graviditet være som hos en på 25 år, altså veldig bra.

Kanskje dere først skulle forsøke IVF ? dere kan vel kjøpe en pakke med tre forsøk?

Uansett hva dere velger, ønsker jeg lykke til.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar;)

Vi tenker å prøve en runde eller to med ivf først, men med 10% sjans bør vi vel overveie andre alternativer først som sist (?)😳. Vil jo så gjerne være optimistisk oppi dette, heller enn realistisk, men det er lettere sagt enn gjort kjenner jeg🦋 

Eggdonasjon er ikke lov i Norge nei, men man hører jo historier om eldre kvinner som har lykkes med dette ved å reise til utlandet. Er det sånn at leger i Norge ikke kan/bør anbefale dette - da det enda ikke er lovlig her, eller får man hjelp og info dersom det er akruelt?  

Blodprøver tatt syklusdag ca 21 - Disse ble regnet som normale av legen vi var hos: TSH (1,7), fritt T-4 (14), FSH (4,2), LH (5,2), prolaktin (465), østradiol (0,38), (testosteron (0,6), SHBG (48), FTI (0,1). 

Lurer litt på hva legene baserer sin utregning (10 %) på .. er det AMH, alder, antall eggposer og blodprøver i kombinasjon, eller kan det være andre ting også som de ser på UL f.eks? 

Noen som har tanker å dele? 

Mvh 39🌸 

 

Anonymkode: 130b6...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Suksess ved IVF er betinget av gode egg. Man stimulerer til modning av mange egg som tas ut til befruktning. Av egg som lot seg befrukte, blir  1 (evt 2 egg på grunn av høy alder) satt  tilbake i livmoren, og så får man håpe, men abortrisikoen øker med alderen. Det er det tatt høyde for i de 10%. Jeg vet ikke hvordan de beregner prosenten, det må du høre med legene om.

Blodprøve dag 21 sier ikke så mye, den må tas dag 2-3 for å gi informasjon.

Leger kan ikke nekte å svare på dine spørsmål ang eggdonasjon, men direkte å henvise til klinikk i utlandet er på grensen. Foreningen for barnløshet kan sikkert hjelpe deg med informasjon. Igjen, suksess med eggdonasjon avhenger ikke av din alder, men av donors alder! så her har du 'god tid', men ikke til IVF.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar Mette;)

Det var godt å høre, da ser jeg et håp omkring eggdonasjon om ikke annet🤗 

mvh 39🌸

Anonymkode: 130b6...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Annonse

Hei igjen🌸 

Snart gått et år siden innlegget mitt her, og vil bare oppdatere hvordan har gått med oss så langt. Vi gikk for IVF-forsøk på Klinikk Hausken i Oslo. Jeg er nå gravid i uke 19+3, og venter en liten jente i aug:) Det gikk på 2. forsøk - tross forespeilet ods på 10%. 

Så.. det er mulig:) 

mvh 40🌸 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...