Gå til innhold

Cerazette og mensen


sussie

Anbefalte innlegg

Jeg er 43 år og har brukt Cerazette siden nyttår. Er fornøyd med dem, da mine store mensblødninger er blitt mye mindre og jeg nå er helt uten smerter under mensen. At jeg blør noen dager ekstra er derfor til å leve med. Syklusen har også økt fra 25 dager til nå 32 (det samme som forrige måned), så kanskje jeg på sikt kan bli helt blødningsfri. Så alt i alt er dette bra. Men: Jeg lurer på hvordan mensen, som i mitt tilfelle,  kan være regelmessig med Cerazette, når den skal hemme eggløsning? Er klar over at det meste av blødninger og blødningsforstyrrelser kan skje på denne pillen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det var et veldig godt spørsmål som jeg også har stillet meg selv og som jeg ikke har funnet forklaring på, så her er mine tanker.

Cerazette inneholder hormonet gestagen som har følgende effekter, avhengig av hvor sterkt det er:

  • Svakt gestagen, som i minipillen

    • hemmer sædceller i å komme gjennom livmorhalsen. Som regel har det bare denne effekten

    • ingen effekt på hormonforholdene for øvrig

  • Middels sterkt gestagen som i Cerazette og prevensjonsstaven:

    • Effekt på sekret i livmorhalsen som med minipillen

    • Hemmer hypofysen som styrer syklus med utsending av FSH for eggmodning (med østrogenproduksjon) og utsending av LH for eggløsning. Eggmodningen hemmes kun delvis, det blir en viss østrogenproduksjon, men LH hemmes så det ikke blir eggløsning.

  • Sterkt gestagen som i prevensjonssprøyten, eller i p-pillen sammen med et kunstig østrogen.

    • Effekt på sekret i livmorhalsen som med minipillen

    • Eggmodning hemmes, ingen/meget lav østrogenproduksjon, men p-pillen kompenserer for østrogentapet da den inneholder østrogen

      • P-sprøyte: etter hvert ingen blødning

      • P-pille med pause hver 4.uke: normal, men svakere menstruasjon

      • P-pille uten pause: etter hvert ingen blødning.

Ved Cerazette kan det skje vekst av livmorslimhinnen, men det er meget individuelt hvor meget den vokser. Ingen vekst: ingen blødning. Middels vekst: noen blødning som kan ha mønster som en menstruasjon. Sterk påvirkning: Mer og uforutsigbar blødning.

Du hører altså til den tredel som har omtrent normal menstruasjon, men det kan endre seg til mindre og mindre blødning.

Det var mine tanker. Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret! Nå er jeg på tiende dagen med blødning - kun liten mengde, men nok til å måtte bruke ihvertfall truseinnlegg eller liten tampong. Veldig leit om det skulle bli bare tull nå etter snart 4 mndr på denne pillen, da jeg er så fornøyd ellers og ikke merker noen andre bivirkninger i det hele tatt. Vet du om det er forsket på om det å ta to Cerazette-piller vil stoppe blødningen - eller vil det bare gjøre mer krøll i systemet? Bare nysgjerrig her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er veldig vanskelig å forske på slikt, så det er bare å prøve seg frem. Var det p-pille, ville man ha anbefalt å stoppe i tre dager og så starte igjen. Kan du prøve det og gi tilbakemelding? Takk, hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk, da skal jeg forsøke det. Gir tilbakemelding om det fungerer.

Bare et siste spørsmål som kanskje burde vært stilt lenger opp, beklager det så mye; vil store psykiske påkjenninger kunne føre til blødningsforstyrrelser også når man bruker hormonell prevensjon. Hvis det er tilfelle, kan det være grunnen her. Burde kanskje også ha lagt til at jeg hadde celleprøve og innvendig ultralyd for halvannet år siden; alt OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Sterke psykiske påvirkninger, spesielt hos unge, kan stoppe menstruasjoner, men ikke gi langvarige blødninger. Hormonell prevensjon vi overstyre forholdene.  Du startet tråden med at stille spørsmålet om hvordan syklus kunne være regelmessig med Cerazette, men etter hvert i tråden ble det snakk om langvarig blødning. Hvis blødningen plutselig endrer seg under hormonbehandling, så er det grunn til gynekologisk undersøkelse for å utelukke andre årsaker. Celleprøve og innvendig ultralyd for 1,5 år siden gir ikke årelang garanti.

Vennlig hilsen Mette

PS nå er tråden så lang at det blir tungvint for meg å følge opp, så det må evt bli ny tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...