Gå til innhold

Mister jeg førerkortet nå, eller?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Gikk til fastlegen min pga depresjon. Valgte å legge alle kortene på bordet, og sa at jeg drakk 3-6 halvlitere hver kveld pga søvn (med unntak), noe som har foregått i 1 år. Legen sa da at han anbefalte totalavhold i 6 mnd frem i tid. I tillegg måtte jeg ta en såkalt peth-test. Ble da veldig redd for at jeg kan risikere å miste lappen, selv om jeg aldri har kjørt i ruspåvirket tilstand. Legen sa at vi måtte unngå at førerkortet ble dratt inn, men at det er noen nye regler vedr alkohol og førerkort.

Så nå sitter jeg her og er livredd for hva Peth-testen kommer til å vise, og hva som skjer fremover. Noen med erfaringer rundt dette? Er helt avhengig av bil i jobben min, og angrer nå voldsomt på at jeg nevnte alkoholen....

Anonymkode: 906e9...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så nå sitter jeg her og er livredd for hva Peth-testen kommer til å vise, og hva som skjer fremover. Noen med erfaringer rundt dette? Er helt avhengig av bil i jobben min, og angrer nå voldsomt på at jeg nevnte alkoholen....

Anonymkode: 906e9...29f

Siden du er avhengig av bil i jobben så vet du godt at du ikke skal drikke så mye kvelden før du må ut og kjøre. Du må høre på legen din og slutte med drikkingen, om du ikke klarer det på egenhånd så be om hjelp. Tenk om du en dag kjører på et lite skolebarn mens du er beruset bak rattet?

Endret av Lillemus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At du ikke skaffer en slik" alkolås" så er du 100% sikker. Da får man ikke kjørt bilen dersom man ikke tåler å bli stoppet å må blåse. 

Rart at det vistnok er 9 av 10 av de som blir tatt i trafikkforseelser som er menn? Er det fordi de ofte har så mange flere biler enn kvinner. Eller i større grad har bil eller tilgang på bil undrer jeg?

Anonymkode: 62048...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her. Som jeg har skrevet i innlegget, drikker jeg kun kveldstid for søvn. Har aldri kjørt tidlig dagen derpå, og jeg heller ikke i meg 1 liter vin hver kveld. Er fullstendig klar over at jeg drikker for mye likevel, men føler det nesten som et overtramp, da jeg endelig klarte å fortelle et menneske om mitt alkoholforbruk, og dermed kan risikere at lappen ryker. Det hjelper ihvertfall ikke på depresjonen min, selv om det er velkjent at et høyt alkoholforbruk kan gi depresjon. Har forsøkt å lese meg opp på peth-test, og slik jeg forstår det viser denne testen alkoholforbruk 2-4 uker tilbake i tid. Hvordan kan man da vite at dette har foregått i lengre tid, kun basert på en prøve og på hva jeg sier?

Anonymkode: 906e9...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å hindre at det å fortelle om alkoholproblemer til helsepersonell skal føre til umiddelbar inndragning av førerkort, har følgende praksis blitt en sedvane: Dersom personen/pasienten aksepterer umiddelbart å avstå fra all alkoholbruk, kan legen kontrollere dette med prøver og da la være å sende melding til Fylkeslegen.

Så nå må du ta utfordringen: Totalavhold fra i dag. Total betyr total og ikke bare når en skal kjøre bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
1 time siden, AnonymBruker skrev:

(...) Hvordan kan man da vite at dette har foregått i lengre tid, kun basert på en prøve og på hva jeg sier?

Anonymkode: 906e9...29f

Det er ikke perfekt, men det er vel det beste legen har å gå etter. Testen vil fortelle om du grovt sett snakker sant om forbruket ditt. Regner med det er vanlig å underrapportere litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Som jeg har skrevet i innlegget, drikker jeg kun kveldstid for søvn. Har aldri kjørt tidlig dagen derpå, og jeg heller ikke i meg 1 liter vin hver kveld. Er fullstendig klar over at jeg drikker for mye likevel, men føler det nesten som et overtramp, da jeg endelig klarte å fortelle et menneske om mitt alkoholforbruk, og dermed kan risikere at lappen ryker. Det hjelper ihvertfall ikke på depresjonen min, selv om det er velkjent at et høyt alkoholforbruk kan gi depresjon. Har forsøkt å lese meg opp på peth-test, og slik jeg forstår det viser denne testen alkoholforbruk 2-4 uker tilbake i tid. Hvordan kan man da vite at dette har foregått i lengre tid, kun basert på en prøve og på hva jeg sier?

Anonymkode: 906e9...29f

Hvis du tar en slik prøve jevnlig de kommende 6 månedene, så vil jo legen kunne se om du slutter å drikke eller ikke. 

Det er lett å forstå at du synes det er vanskelig at sertifikatet ditt kan bli inndratt, men fastlegene plikter å følge regelverket som er laget for dette med hva som skal føre til inndragelse. Disse reglene er ikke laget for å ta hensyn til deg primært, men for å skjerme andre for at mennesker kjører bil i alkoholpåvirket tilstand. 

Anonymkode: 33c9b...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøven nå er for å ha en utgangsverdi å sammenligne med når du tar de kommende prøvene.

Det er jo helt uinteressant for trafikksikkerheten om du drakk for en måned siden eller et år siden. Kjørt er kjørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde bekymre deg mer for drikkingen din enn testen. Du er på ville veier.

Det som er rart er at de som sliter med noe begynner å ruse seg  i tillegg, så problemene blir dobbelt så store. Merkelig tankegang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...