Gå til innhold

Endometriose


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er en dame på 29 som sliter med kraftige menstruasjonssmerter (har ingen barn).

Var hos gynekolog i februar, og den innvendige ultralyden avslørte at jeg hadde cyster på begge eggstokkene (4 stykker på 1-3 cm). De tok også en blodprøve fordi de mistenker endometriose, ca125 verdien min lå på 85. Utover dette fikk jeg ikke vite noe mer om situasjonen min, jeg er redd for at cystene kan ødelegge eggstokkene? Og hva er sannsynligheten for at jeg har endometriose?

Anonymkode: f1898...895

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det kan være endometriose på eggstokkene som forklarer den lett forhøyde verdien av CA-125 (normalt skal verdien være under 35). Du bør også få målt HE-4 for å utelukke noe mer alvorlig på eggstokkene. Sannsynligheten for at du har endometriose er ganske stor. Du bør diskutere med gynekologen om du skal starte med behandling som hormonspiral eller p-pille, eller om du bør ha utført en laparoskopi (kikkhullsoperasjon) som er eneste sikre måte for å stille diagnosen. Ca 1/3 av de som har endometriose vil ha problem med å bli gravid, men da er prøverørsbehandling ofte effektiv.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
53 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Det kan være endometriose på eggstokkene som forklarer den lett forhøyde verdien av CA-125 (normalt skal verdien være under 35). Du bør også få målt HE-4 for å utelukke noe mer alvorlig på eggstokkene. Sannsynligheten for at du har endometriose er ganske stor. Du bør diskutere med gynekologen om du skal starte med behandling som hormonspiral eller p-pille, eller om du bør ha utført en laparoskopi (kikkhullsoperasjon) som er eneste sikre måte for å stille diagnosen. Ca 1/3 av de som har endometriose vil ha problem med å bli gravid, men da er prøverørsbehandling ofte effektiv.

Vennlig hilsen Mette

Takker for så raskt svar. Jeg ble tilbudt laproskopi, men med tanke på at prøver å bli gravid ønsker de ikke å utføre oprasjon. Min mor har endometriose, hun var såpass hardt rammet at de var nødt til å fjerne livmoren og begge eggstokkene/egglederene da hun var 45 år.

Jeg er livredd for at jeg skal gå problemer med å bli gravid, hadde jeg visst dette før ville jeg blitt gravid tidligere. Jeg skal til gynekolog igjen i mai og jeg vil da spørre om å få målt HE-4, takk for tips.

Anonymkode: f1898...895

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

I dag er det uvanlig å fjerne livmor og eggstokker på grunn av endometriose. Det er helt klart en arvelig risiko for å bli angrepet.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker

Da har jeg vært på en ny undersøkelse, jeg har tatt ca125 prøver, og slik er resultatene: verdi i februar lå på 84, og verdi i mars var på 96. Den øker. Det ble foretatt en vevsprøve av livmorshulen med en pipelle. Venter på svar og er meget nervøs for at babydrømmen går i grus.

De har funnet et intramuralt myom på 4 cm som er fast i livmoren og vender mot endetarm. Jeg har hatt økende og kraftige menssmerter det siste året, har problemer noen ganger med forstoppelse og en fornemmelse av tyngde (syklus er helt normal ellers, 28 dager, blør normalt i 4-5 dager).

Jeg lurer på om menssmertene og økt ca125 er pga myomet? Jeg har aldri vært gravid før, og er snart 30.

Svaret jeg fikk av gynekologen på mandag var at jeg nå er satt opp til prøverør på UNN i Tromsø fordi myomet kan gjøre det vanskelig å bli gravid. De vil også utføre embolosering av myomet, noe jeg er skeptisk til. Hva tenker du om dette i forhold til sterkt barneønske?

Anonymkode: f1898...895

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Forhøyet CA-125 er ikke så vanlig ved muskelknute (myom) som ved adenomyose som er en slags endometriose inne i muskellaget i livmoren. Det kan gi sterke menstruasjonssmerter. Det kan på ultralyd se ut som et myom. Jeg vil foreslå MR for å få det avklart før man starter behandlingsforsøk

Det har vært diskutert om embolisering kan svekke livmorveggen ved evt graviditet, og at man kanskje skal velge kirurgisk fjerning hos de som har barneønske? Det vil bli en vurdering.

Vennlig hilsen Mette

PS gi gjerne tilbakemelding om hva man kommer frem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

AnonymBruker
På 3.5.2018 den 10.45, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Forhøyet CA-125 er ikke så vanlig ved muskelknute (myom) som ved adenomyose som er en slags endometriose inne i muskellaget i livmoren. Det kan gi sterke menstruasjonssmerter. Det kan på ultralyd se ut som et myom. Jeg vil foreslå MR for å få det avklart før man starter behandlingsforsøk

Det har vært diskutert om embolisering kan svekke livmorveggen ved evt graviditet, og at man kanskje skal velge kirurgisk fjerning hos de som har barneønske? Det vil bli en vurdering.

Vennlig hilsen Mette

PS gi gjerne tilbakemelding om hva man kommer frem til.

Hei Mette. Du spurte om oppdatering underveis, og her kommer den.

Jeg har vært til utallige kontroller de siste månedene, det har blitt foretatt en MR røntgen av hele bekkenet og mageregionen og jeg venter på resultatene nå. Ca125 verdien har steget fra 96 til 160 siden sist vi skrev med hverandre. Dette bekymrer meg. hva tenker du er årsaken til økende ca125?

Jeg kommer til å nekte embolisering av muskelknuten viss det viser seg at det er et myom, jeg og samboer har barneønske. Vi har forøvrig også fått time til ivf behandling ved offentlig sykehus i sommer.

Også lurer jeg på om sjansen er stor for at jeg har adenomyose istedenfor myom? (mtp at de tror de har oppdaget et intramuralt myom på 4cm). Jeg er veldig bekymret å redd for å bli tvunget til en operasjon av livmor, når jeg ikke har fått sjansen til å oppleve en graviditet ennå.

mvh bekymret 27 åring

Anonymkode: f1898...895

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Takk for oppdatering. Muskelknute og myom er samme sak. Fint at IVF-avdeling vurderer deg. Man burde på MR kunne avgjøre om det er myom/muskelknute eller adenomyose. Adenomyose kan gi utslag på CA-125. Eggstokkene er vel vurdert? og du har tatt HE-4?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Takk for oppdatering. Muskelknute og myom er samme sak. Fint at IVF-avdeling vurderer deg. Man burde på MR kunne avgjøre om det er myom/muskelknute eller adenomyose. Adenomyose kan gi utslag på CA-125. Eggstokkene er vel vurdert? og du har tatt HE-4?

Vennlig hilsen Mette

Okei jeg forstår. Nei, de har ikke tatt HE-4, skulle jo ha fått tatt den blodprøven også mtp situasjonen nå. Er det noe jeg kan få gjort hos fastlege? Bor landlig og veldig langt unna sykehus.

Eggstokkene er ikke vurdert med annet enn ultralyd, gynekolog sier at de ikke vet hvilke cyste typer jeg har. Viss MR viser uvanlige "funn" må jeg vel inn for laporoskopi? Jeg er livredd for oprasjon.

Anonymkode: f1898...895

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Var vi ikke enige om- i april- at du skulle få målt HE-4? Hilsen Mette

Ja du har anbefalt meg om å ta denne. Jeg har ikke spurt gynekologen om å ta he-4 blodprøve, redd de skal tro jeg er hysterisk.

Jeg ordner fastlegetime til uka å tar den prøven. Uansett rart at de ikke har målt he-4 tidligere, de har ikke nevnt den blodprøven på sykehuset.

Anonymkode: f1898...895

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det kan være mange årsaker til forhøyet CA-125, både godartede og ondartede forandringer i eggstokker (og livmor), men HE-4 gir bare utslag ved kreft i eggstokker. Derfor er det viktig å ta begge prøvene. Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker
På 30.6.2018 den 9.56, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Det kan være mange årsaker til forhøyet CA-125, både godartede og ondartede forandringer i eggstokker (og livmor), men HE-4 gir bare utslag ved kreft i eggstokker. Derfor er det viktig å ta begge prøvene. Vennlig hilsen Mette

Har tatt opptil flere MR røntgen den siste mnd, både med å uten kontrastveske. Jeg  fikk svar raskt, har endometriose og/eller adenomyose i følge bildene, men de sier at kun laporoskopi kan stille helt korrekt diagnose. En oprasjon er uaktuelt på dette tidspunkt, verken jeg eller legene ønsker å rote rundt i bekkenet før ivf behandlingen er gjennomført.

Den gode nyheten er at ca125 har gått ned fra 160 til 80, og dette var visst veldig typisk for endometriose pasienter. Det var derfor ikke behov for å ta flere blodprøver. Jeg takker for all veiledning, er evig takknemlig for at det finnes slike som deg.

Anonymkode: f1898...895

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...