Gå til innhold

– Vanvittig høye selvmordstall


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
24 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg håper på en viss saklighet vedrørende sistnevnte. Nei, selvfølgelig vet jeg at disse lidelsene ikke er sammenlignbare. Men med det sagt, det er mange med helseangst som er suicidale av symptombelastningen. Men sykdommen har jo en viss forebyggende effekt. 

Nei, jeg ønsker ikke et elitesamfunn der mange faller utenfor. Det har jeg heller aldri påstått. Men det er jo dessverre grenser for hva et helsevesen kan gjøre. Jeg antar du ikke mener at ti somatisk syke mennesker skal dø fordi en i psykiatrien skal reddes? Dette er satt på spissen, men ressursene skal jo fordeles. Og - jeg skjønner ikke hvorfor det er verre at noen dør av selvmord enn hjertestans? Det dør 15.000 mennesker i året av hjertestans, tretti ganger mer enn selvmord. Mange kunne vært reddet med implanterbar hjertestarter. Hvor er oppropene for disse?

Hjertemedisin er blant høyprestisjefeltene innen medisin, og hjerteinfarkt står helt på topp i rangordningen når det gjelder sykdomsprestisje. Det er ikke spesielt vanlig at folk som kommer på legevakt med symptomer på truende hjertesvikt avvises, så jeg tror det finnes andre pasientgrupper som mer vil trenge opprop;-) (For øvrig skal alle dø av et eller annet på et eller annet tidspunkt, men jeg skulle ønske at færre døde av selvmord. )

 

Anonymkode: 44811...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
4 timer siden, issomethingwrong skrev:

Jeg mener at psykiatrien er noe skjevt bemannet mht. hvem som får prioritet.

Utgangspunktet mitt er at det bør foreligge veldig gode grunner til at man skal være innlagt. Noen ganger er det nødvendig, men psykiatriske sykehus bør ikke fungere som de gamle asylene, der pasienter ble oppbevart. Jeg reagerer også på at så mange bruker suicidalitet (sitt eget liv) som et gissel for å oppnå viljen sin, og jeg skjønner faktisk en overlege som sender pasienten hjem når denne argumentasjonen kommer for femtende gang fra samme person i løpet av et år. Hvis man heller hadde sagt at man hadde det helt jævlig pga årsak X og spurte hvordan man best skulle få hjelp, tror jeg man ville fått mer kvalifisert hjelp enn å bare bli "oppbevart" noen dager og så kastet ut igjen. Det er en dårlig strategi.

Hvis man i større grad brukte fastlegen sin FØR man ble så dårlig at innleggelse var nødvendig, tror jeg også det kunne hjulpet mye.

Noen er så psyke at de ikke kan forutse sitt eget sykdomsmønster. Noen er så psyke er nettopp psyke fordi de ikke kan sette ord på hvorfor det er som det er. Det eneste de vet er at ønsket om å dø er der. Hvorfor er alle ærlige utsagn om selvmord nødvendigvis selvmordstrusler? Det er for lengst kommet frem at de som snakker om selvmord gjennomfører det omtrent like ofte som de som ikke sier noe. Og mener du at det er greit å ikke ta selvmords "trusler" på alvor? Det er faktisk en enorm byrde å ha selvmordstanker og ønske. Derfor blir en faktisk rådet om å snakke om slike tanker til en betrodd. Mange vil ikke uro familie og venner og oppsøker lege. Skal altså vedkommende blir avvist der også? Er det rart folk gjennomfører selvmord? Og hvor arrogant må en lege være for å si at en pasient "lyver og vil ha opomerksomhet" for så å hive ut pasienten? Det finnes ikke noe tydeligere måte å fortelle noen som allerede ligger nede at vedkommende er verdiløs, bortvist og avvist. 

For å bruke meg selv som eksempel. Jeg har utallige selvmordsfoesøk bak meg. Jeg ville dø, så mange ganger. Og ofte ennå. Jada, hvis jeg virkelig ønsket det ville jeg klart det. Men mange mange ganger har livet mitt vært så smertefullt, så brutalt og skrekkinngytende at jeg virkelig ville dø. Det er faktisk et under at jeg lever. Det går an å ha to ulike følelser, ambivalens. Alle, absolutt alle som har tatt sitt eget liv har vært ambivalent på forhånd. Det er ofte "små" ting som avgjør hvilken vei det bikker. Som en avvisning på legevakten. Eller en omtenksom sykepleier.

Folk som har selvmordstanker har det nettopp fordi de er fullstendig rådville og ser ingen vei ut. Og mange av disse har en fortid. Og en fortid kan bestå av alt mulig og gi oss svært ulike forutsetninger i livet. Mange kan ikke sette ord på sin indre intense smerte. Men de vet at det å dø kan slippe en fri. Hvorfor i all verden skal man ikke da si det som det er til legen? Jeg har liten tro på at noen truer kun for å få oppmerksonhet. Det er et veldig negativt menneskesyn mener jeg. Hvorfor skulle det være så rasende festlig? Det sier heller noe om hvor syk man faktisk kan bli.... når det er den eneste uttrykksformen en har! 

Unnskyld meg men du fremstår som en uvitende, ignirant og arrogant hobby-synser.

Heldigvis fikk jeg så og si alltid tilbud om innleggelse etter et selvmordsforsøk. Mange ganger takket jeg nei. Og alltid benektet jeg at det var et selvmordsforsøk. Men de så at de nettopp VAR det. Og "heldigvis" for det. Uten det hadde jeg ikke vært i live i dag.

Vi er alle fanget i livet. Enten vi vil eller ikke. 

Anonymkode: d9ccc...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke til å kommentere denne tråden noe mer. Mange av dere synes det er greit med personangrep som jeg ikke synes hører hjemme i en diskusjon.

Forstår at mange med EUPF kommenterer her, men det er lov å oppføre seg som folk likevel. Er ikke så lei meg for dette, men da velger jeg heller å gjøre noe mer konstruktivt enn å tilbakevise personangrep. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg kommer ikke til å kommentere denne tråden noe mer. Mange av dere synes det er greit med personangrep som jeg ikke synes hører hjemme i en diskusjon.

Forstår at mange med EUPF kommenterer her, men det er lov å oppføre seg som folk likevel. Er ikke så lei meg for dette, men da velger jeg heller å gjøre noe mer konstruktivt enn å tilbakevise personangrep. 

Hvorfor drar du inn EUPF? 

Anonymkode: 07272...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 19.4.2018 den 18.13, issomethingwrong skrev:

Jeg synes egentlig at å skylde på psykiatrien alene for dette er det samme som å skylde på sykehusene for at noen dør av hjerteinfarkt.

Gitt antallet i Norge med psykiske lidelser synes jeg egentlig tallet er lavt. Misforstå meg rett, jeg synes det er veldig trist at folk dør. Men alle skal dø av noe, og for meg er det ikke verre at noen dør av selvmord enn at de dør i trafikken eller av hjerneslag. Sykdommer (og trafikk) dreper dessverre.

Rimelig råttent sagt av deg. . Det er stor forskjell på en kropp som er syk ,og da som oftest hos eldre mennesker.Enn at en 20 åring tar livet sitt gjerne etter å ha blitt misbruk eller mobbet. Ekstra ille blir det å tenke på at noen tar livet sitt på grunn av at psykiatrien i alle år har fått mins midler til både forskning og behandling. Og dermed ikke har nok kunnskap og midler til å behandle syke mennesker .

Uff, ikke ofte jeg blir sint over ting folk skriver på nett ,men nå ble jeg.

Har selv en i familien på 12 år som nå skal inn på BUP etter alvorlig mobbing på skolen, håper ikke du regner h*n som litt svinn vi må regne med vis h*n tar livet sitt.

Anonymkode: 6ef83...cb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rimelig råttent sagt av deg. . Det er stor forskjell på en kropp som er syk ,og da som oftest hos eldre mennesker.Enn at en 20 åring tar livet sitt gjerne etter å ha blitt misbruk eller mobbet. Ekstra ille blir det å tenke på at noen tar livet sitt på grunn av at psykiatrien i alle år har fått mins midler til både forskning og behandling. Og dermed ikke har nok kunnskap og midler til å behandle syke mennesker .

Uff, ikke ofte jeg blir sint over ting folk skriver på nett ,men nå ble jeg.

Har selv en i familien på 12 år som nå skal inn på BUP etter alvorlig mobbing på skolen, håper ikke du regner h*n som litt svinn vi må regne med vis h*n tar livet sitt.

Anonymkode: 6ef83...cb9

Nei, det er ikke det, men tolkningen din er noe helt annet enn det jeg skriver (og som tidligere nevnt, det er helt ufattelig mange ømme tær her). 

Jeg er enig i at tidspunktet for når noen dør er avgjørende. Men også av unge mennesker er det mange som dør. Det kan være ulykker, kreft, hjertestans, selvmord, osv. Min mening er i alle fall at det er like trist uavhengig av hva man dør av. 

Skjønner at det du vil høre er at ingen burde dø som kunne vært reddet. At alle skal få hjelp. Det er en fin tanke, men utopisk. Da måtte nok alle i landet hatt sin egne lege som fotfulgte en til enhver tid. Og selv da ville man ikke vært 100% trygg. Du må forstå at det er en balanse hvor flest mulig skal få hjelp innen rimelighetens grenser. Og som pårørende har man selvsagt sin preferanse. Du mener psykiatri er viktigst? En annen kan mene noe annet.

Men derfra til å tillegge meg å se på selvmord som naturlig svinn, er ganske drøyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.4.2018 den 21.48, AnonymBruker skrev:

Den harde nedbyggingen av psykiatrien gjør at selvmordstallene øker, og dette skjønner ikke politikerne?.
Ett par tips til bedring:

1. Økt budsjettene til psykiatrien kraftig.
2. Ikke "pakke" behandle pasientene, alle er forskjellige og ikke alle kan følge 1 time i uken oppsettet for å bli friske.
3. Øk antall døgnplasser og bygg nye psykiatriske institusjoner som er mennesker verdige.
4. Gjør det mere attraktivt å jobbe i psykiatrien, idag er psykiatrien lav status sammen med fibromyalgi etc. Dette må endres.

Merker selv hvor håpløst det er pr. idag. Er heldigvis ikke suicidal pr. idag, men etter mange år med nesten total isolasjon grunnet angst og ingen form for hjelp er jeg redd for hvor lenge jeg holder ut :(.

Anonymkode: 801ce...947

Liker ikke, men skjønner at du er redd for hvor lenge du holder ut. Er der selv dessverre. Er midt i kampen om nok tilbud selv. Det sliter meg helt ut. 

Men støtter deg fullstendig på tipsene til forbedring! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, issomethingwrong skrev:

Nei, det er ikke det, men tolkningen din er noe helt annet enn det jeg skriver (og som tidligere nevnt, det er helt ufattelig mange ømme tær her). 

Jeg er enig i at tidspunktet for når noen dør er avgjørende. Men også av unge mennesker er det mange som dør. Det kan være ulykker, kreft, hjertestans, selvmord, osv. Min mening er i alle fall at det er like trist uavhengig av hva man dør av. 

Skjønner at det du vil høre er at ingen burde dø som kunne vært reddet. At alle skal få hjelp. Det er en fin tanke, men utopisk. Da måtte nok alle i landet hatt sin egne lege som fotfulgte en til enhver tid. Og selv da ville man ikke vært 100% trygg. Du må forstå at det er en balanse hvor flest mulig skal få hjelp innen rimelighetens grenser. Og som pårørende har man selvsagt sin preferanse. Du mener psykiatri er viktigst? En annen kan mene noe annet.

Men derfra til å tillegge meg å se på selvmord som naturlig svinn, er ganske drøyt.

Jeg tolker deg helt rett når du mener at vi må regne med at noen dør i selvmord på samme måte som folk dør av hjerteinfarkt. 

Og nei jeg har ingen urealistisk tanke om at alle kan reddes, nå er det du som tolker. Og nei alle kan ikke ha sin egen egen lege ved sin side hele tiden ,hva er det for en sprø tanke?.

Og ja når du mener at selvmord er en akkurat like legitimdødsårsak som kreft så er det noe galt med tankegangen din. Ved kreft gjør helsevesenet alt de kan for å hjelpe deg ,ventetiden er minst mulig og behandlingen er FORSKNINGSBASERT. Derfor så lenge psykiatrien ikke har den samme  kvaliteten som i somatikken så får vi disse høye selvmords tallene. Rettferdig? 

Du må huske ordtaket " man skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer en selv" 

Anonymkode: 6ef83...cb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tolker deg helt rett når du mener at vi må regne med at noen dør i selvmord på samme måte som folk dør av hjerteinfarkt. 

Og nei jeg har ingen urealistisk tanke om at alle kan reddes, nå er det du som tolker. Og nei alle kan ikke ha sin egen egen lege ved sin side hele tiden ,hva er det for en sprø tanke?.

Og ja når du mener at selvmord er en akkurat like legitimdødsårsak som kreft så er det noe galt med tankegangen din. Ved kreft gjør helsevesenet alt de kan for å hjelpe deg ,ventetiden er minst mulig og behandlingen er FORSKNINGSBASERT. Derfor så lenge psykiatrien ikke har den samme  kvaliteten som i somatikken så får vi disse høye selvmords tallene. Rettferdig? 

Du må huske ordtaket " man skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer en selv" 

Anonymkode: 6ef83...cb9

Har lest det du skriver og er helt uenig med deg både i faktum og dine tolkninger, men jeg har ikke tid og kapasitet til å spille denne ballen over nettet fram og tilbake flere ganger.

Vi får leve med å være uenige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, issomethingwrong skrev:

Nei, det er ikke det, men tolkningen din er noe helt annet enn det jeg skriver (og som tidligere nevnt, det er helt ufattelig mange ømme tær her). 

Jeg er enig i at tidspunktet for når noen dør er avgjørende. Men også av unge mennesker er det mange som dør. Det kan være ulykker, kreft, hjertestans, selvmord, osv. Min mening er i alle fall at det er like trist uavhengig av hva man dør av. 

Skjønner at det du vil høre er at ingen burde dø som kunne vært reddet. At alle skal få hjelp. Det er en fin tanke, men utopisk. Da måtte nok alle i landet hatt sin egne lege som fotfulgte en til enhver tid. Og selv da ville man ikke vært 100% trygg. Du må forstå at det er en balanse hvor flest mulig skal få hjelp innen rimelighetens grenser. Og som pårørende har man selvsagt sin preferanse. Du mener psykiatri er viktigst? En annen kan mene noe annet.

Men derfra til å tillegge meg å se på selvmord som naturlig svinn, er ganske drøyt.

Ømme tær og EUPF, du. Fordi det er noe galt og sykt ved folk som ikke deler ditt syn. Det er en ganske drøy retorikk og hersketeknikk i kommunikasjon med andre. 

Anonymkode: a1dd9...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 timer siden, issomethingwrong skrev:

Jeg kommer ikke til å kommentere denne tråden noe mer. Mange av dere synes det er greit med personangrep som jeg ikke synes hører hjemme i en diskusjon.

Forstår at mange med EUPF kommenterer her, men det er lov å oppføre seg som folk likevel. Er ikke så lei meg for dette, men da velger jeg heller å gjøre noe mer konstruktivt enn å tilbakevise personangrep. 

Litt leit at denne tråden nesten har sporet av, da tematikken er viktig. Jeg mener at personangrep er ugreit, men synes nok du også bidrar ganske mye i så måte. Det er jo også litt sånn at dersom man vet at noe er følsomt for andre (kall det gjerne såre tær, hvis du ønsker det), så trenger man vel ikke akkurat tråkke så hardt man klarer på de tærne.

Anonymkode: 881ae...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt leit at denne tråden nesten har sporet av, da tematikken er viktig. Jeg mener at personangrep er ugreit, men synes nok du også bidrar ganske mye i så måte. Det er jo også litt sånn at dersom man vet at noe er følsomt for andre (kall det gjerne såre tær, hvis du ønsker det), så trenger man vel ikke akkurat tråkke så hardt man klarer på de tærne.

Anonymkode: 881ae...f17

Enig i at dette er et ømtåelig og følsomt tema. ISW forsøker slik jeg ser det å gi rasjonelle synspunkter og nyanseringer og blir dermed oppfattet som kald og kynisk.

Jeg tenker det er viktig å bruke både hodet og hjertet når det gjelder selvmord og forebygging.  Vi må erkjenne at det finnes grenser for hva hjelpeapparatet kan bidra med samtidig som man så absolutt skal gjøre det man kan for å hjelpe. Sånn sett har både rasjonelle og følelsesmessige synspunkt «rett». 

Vi kan aldri forhindre at enkelte tar livet sitt, og det vil alltid være tragisk når det skjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Mari- skrev:

Enig i at dette er et ømtåelig og følsomt tema. ISW forsøker slik jeg ser det å gi rasjonelle synspunkter og nyanseringer og blir dermed oppfattet som kald og kynisk.

Jeg tenker det er viktig å bruke både hodet og hjertet når det gjelder selvmord og forebygging.  Vi må erkjenne at det finnes grenser for hva hjelpeapparatet kan bidra med samtidig som man så absolutt skal gjøre det man kan for å hjelpe. Sånn sett har både rasjonelle og følelsesmessige synspunkt «rett». 

Vi kan aldri forhindre at enkelte tar livet sitt, og det vil alltid være tragisk når det skjer. 

Takk for fornuftig svar.

Jeg opplever at enkelte her omtrent mener at jeg støtter at folk tar livet sitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her med mange tanker etter å ha lest tråden.

Har selv opplevd å ha blitt godt ivaretatt når jeg har vært syk og fått mye hjelp. Har også mange alvorlige selvmordsforsøk bak meg. Nå pleide ikke jeg å si ifra før jeg gjorde det, men de gangene jeg sa ifra så ble jeg godt ivartatt. Samtidig så har jeg opplevd på nært at en ba om hjelp uten å få annet enn en kald skulder. Vedkommende lever dessverre ikke lenger.

@issomethingwrong, jeg ser hva du sier og skjønner veldig godt hva du mener. Opplever heller ikke at du er kald og kynisk.  Er mye enig, men samtidig så har de anonyme rett i mye også. Tror nok det bla kan være avgjørende hvem du møter på veien til å få hjelp. Sånn bør det ikke være. Angående fastleger så er de så forskjellige i hvordan de praktiserer at det kan være som å spille bingo. Noen kan og skjønner seg på psykiatri, mens andre rett og slett ikke skjønner seg på det. 

Uansett så er det trist når noen opplever at de ikke får hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På ‎22‎.‎04‎.‎2018 den 17.56, issomethingwrong skrev:

Jeg sier ikke at disse menneskene er "bortskjemte drittunger" men jeg mener at man i så henseende har lagt seg til en dårlig vane. Kanskje fordi det har fungert før, hvem vet, men jeg synes egentlig at suicidalitet er et veldig dårlig argument for å presse seg framover i køen. Jeg forutsetter også at ressurskrevende innleggelser skal benyttes konstruktivt og ikke som brannslukking. 

Da jeg hadde helseangst, skulle jeg forvente at legevakten sto klar for å ta imot meg hver eneste kveld fordi jeg var redd for å være syk? Det hadde selvfølgelig vært mest behagelig for meg der og da å bli godt tatt imot og undersøkt, men i det lange løp ville effekten være dårlig. Nettopp fordi jeg ville lære meg til en dårlig vane. 

Nå er jo kanskje denne problemstillingen mest aktuell for de som har dramatiserende / cluster B personlighetsforstyrrelser. Jeg tror ikke det er så vanlig at noen med en engangsepisode av en alvorlig depresjon som knapt klarer å få i seg næring, blir avvist. Men jeg mener at med de fleste kroniske psykiske lidelser så må behandlingen inkludere at man tar ansvar for seg selv, prøver å jobbe, og mestrer livet sitt på best mulig måte etter forutsetningene. Som jeg innledningsvis sa, så hadde det sikkert i en periode for meg vært fint å være konstant EKG-overvåket. Men jeg lærte meg etter hvert at dette ikke er den beste løsningen.

Betyr dette at du tenker at selvskading, selvmordsforsøk og/eller tanker om dette, innebærer å ha lagt seg til en dårlig vane? Å dette neppe er gode mestringsstrategier for å leve et godt liv, er lett å være enig i - men dårlig vane? Det er jo veldig mange psykiske lidelser som kommer til uttrykk som det som da kan omtales som dårlige vaner, så som spiseforstyrrelser, tvangshandlinger, depressiv grubling mm. Når skal vi se på noe som uttrykk for psykisk lidelse og når skal vi se på det som dårlige vaner?

Anonymkode: 44811...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fraråder alle sårbare sjeler og ferdes her . Doktor online skulle vært meldt til medisin etisk råd , i alle fall når de kaller seg "doktor". 

Anonymkode: 83c13...d44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 timer siden, issomethingwrong skrev:

Har lest det du skriver og er helt uenig med deg både i faktum og dine tolkninger, men jeg har ikke tid og kapasitet til å spille denne ballen over nettet fram og tilbake flere ganger.

Vi får leve med å være uenige.

Det kan du godt være ,men det er jeg som har utdannelse og jobb i psykiatrien. Du bare sitter på din høye hest og synser

Anonymkode: 6ef83...cb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Man må bare prøve å ikke bry seg katta om alt selv om man får motbør i livet. Hjelpen er for langt unna i dag føler jeg. Dette er hvor skoen trykker føler jeg ofte men mitt perspektiv er som pasient og iallefall ikke som ekspert. Men synes ikke det er rart at mange om de kan velger å jobbe med noe annet hvor ikke målet helliggjør midlene i like stor grad. Som jeg forstår er det mange som slutter IG kompetansen svekkes jo så klart med det og flere havner i køene i kampen for sin sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi gjør oss alle våres tanker om hvor mye vondt som må skjule seg bak hver enkelt av disse tallene. Veldigviktig at vi alle gjør hva vi kan for å få dem ned tenker bare jeg.

Anonymkode: 2ac19...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...