Gå til innhold

Slås ut med gass før blodprøver


Hagazussa

Anbefalte innlegg

Jeg har slitt med et helseproblem en stund nå og de finner ikke ut hva det er men det affekterer livskvaliteten enormnt. Nå vil ene legen jeg går til ha blodprøver men jeg har ekstrem nålefobi, vi snakker om at å bare se en nål å får jeg panikk og flykter gråtende ut av rommet. Vet noen om det er mulig enten offentlig eller privad å slås ut med gass før blodprøver tas og i såfall hvorden jeg kan få til dette for hvis ikke det gjøres så vil ikke prøvene tas og mitt eneste håp er at alternativ behandling kan gjøre noe med sykdommen min.

Jeg har også blitt henvist til genetisk avdeling ved Haukeland fordi legen min tror at kanskje problemet skyldes en genetisk feil som skaper ubalanse i kroppen sine enzymer. Er det en gang noen grunn for meg å takke ja til den timen? Kan de gjøre noe som helst uten blodprøver?

Jeg er ikke ute etter råd av typen bare tenk på noe annet eller selv små barn tar jo blodprøver. Vi snakker om en klinisk fobi så nei jeg kan ikke bare ta meg sammen. Jeg spørr om råd på om det er noe som helst som kan gjøres for at jeg skal kunne ta de testene som trengs for jeg er ganske desperat, jeg tviler på om sykdommen er farlig men den reduserer liskvaliteten min enormnt og bland det med angst og depresjoner så har jeg et problem.

Jeg har blitt spurt om jeg tror å bare ta noe beroligende vil hjelpe og nei, det er enda mer skremmende for jeg vil føle like mye og oppleve like mye men ha mindre kontroll, jeg må være så dopet ned at jeg sover så tungt at jeg garantert ikke vokner av at de gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd beroligende før, eller bare har du det for deg at det ikke er nok, uten at du egentlig har grunn til å mene det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med sånn Embla plaster?

Da vil du hvertfall ikke kjenne noe til stikket.. Beroligende i form av Sobril/Vival er også å anbefale..

Anonymkode: 2685e...823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det narkosegass eller lystgass du tenker på? Narkosegass krever ganske mye mtp personale og ledig operasjonsrom. Lystgass...tror ikke de har det på laboratoriet heller. Embla plaster og ett eller annet sobril eller noe gjør mye og de bruker gjerne helt andre nåler i dag enn før. De små sommerfuglnålene er bittesmå og  laget så du ikke skal kjenne når de bytter reagensrør. Uansett anbefaler jeg deg å spørre på legekontoret ditt om du kan få komme inn og se og ta på utstyret selv uten å ta prøver. Jeg har hatt mange runder hos tannlegen hvor jeg fikk holde sprøyta og bli kjent med den. Etter noen ganger virket det ikke så skummelt lengre men jeg var 40 år før jeg turte å stikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/18/2018 den 6.48, Hagazussa skrev:

Jeg har slitt med et helseproblem en stund nå og de finner ikke ut hva det er men det affekterer livskvaliteten enormnt. Nå vil ene legen jeg går til ha blodprøver men jeg har ekstrem nålefobi, vi snakker om at å bare se en nål å får jeg panikk og flykter gråtende ut av rommet. Vet noen om det er mulig enten offentlig eller privad å slås ut med gass før blodprøver tas og i såfall hvorden jeg kan få til dette for hvis ikke det gjøres så vil ikke prøvene tas og mitt eneste håp er at alternativ behandling kan gjøre noe med sykdommen min.

Jeg har også blitt henvist til genetisk avdeling ved Haukeland fordi legen min tror at kanskje problemet skyldes en genetisk feil som skaper ubalanse i kroppen sine enzymer. Er det en gang noen grunn for meg å takke ja til den timen? Kan de gjøre noe som helst uten blodprøver?

Jeg er ikke ute etter råd av typen bare tenk på noe annet eller selv små barn tar jo blodprøver. Vi snakker om en klinisk fobi så nei jeg kan ikke bare ta meg sammen. Jeg spørr om råd på om det er noe som helst som kan gjøres for at jeg skal kunne ta de testene som trengs for jeg er ganske desperat, jeg tviler på om sykdommen er farlig men den reduserer liskvaliteten min enormnt og bland det med angst og depresjoner så har jeg et problem.

Jeg har blitt spurt om jeg tror å bare ta noe beroligende vil hjelpe og nei, det er enda mer skremmende for jeg vil føle like mye og oppleve like mye men ha mindre kontroll, jeg må være så dopet ned at jeg sover så tungt at jeg garantert ikke vokner av at de gjør det.

Hva med å ta tak i sprøyteskrekken først og gjøre noe med den? For innerst inne vet du jo at det ikke er noe farlig å ta en blodprøve. Hva er det som er så himla skummelt med bare det å SE en sprøyte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Har man skikkelig fobi mot noe, så kan selv det å se det man er redd for være svært angstfremmende. Behandling mot fobier er å eksponere seg gradvis for det man er redd for. Første steg for en del kan være å se på bilder av det man har angst for. Så fobier er kjempereelle for de som har dem. Sprøyteskrekk, tannlegeskrekk, flyskrekk, edderkoppskrekk. Alt er veldig vanlig, men for noen er det helt jævlig og da må man finne noen veier rundt hvis man MÅ stirre skrekken i hvitøyet.

Jeg ville nok begynt med å snakke med legen som angsten og event. viktigheten av blodprøver i ditt tilfelle. Ut ifra det du beskriver, så virker det slik. Lystgass er nok ikke fast inventar på fastlegekontorer, men det vet jeg ikke sikkert. Det vil nok være lettere å få ordnet på sykehus. Beroligende kan jo hjelpe mange det, men jeg kan skjønne angsten for kontrolltap. Men om man ikke tar så stor dose, men nok til å ta brodden av angsten - så kan det være forsøket verdt. Legen kan jo evt. skrive ut noe Sobril også kan du først teste hjemme hvordan du reagerer på det.

Det kan nok være lurt å søke hjelp for å få jobbet med fobien, så den ikke blir et problem på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Hvis du skal teste ut sobril hjemme bør du forsøke å ha en sprøyte der så du har fobien tilstede. Du kan kjøpe en på apoteket, den minste de har med den minste kanylen. Be de pakke den skikkelig inn. Så kan du ta sobril og se på pakken litt først. Så åpne, åpne litt til og til slutt ta det helt ut av emballasjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På ‎18‎.‎04‎.‎2018 den 6.48, Hagazussa skrev:

Jeg har slitt med et helseproblem en stund nå og de finner ikke ut hva det er men det affekterer livskvaliteten enormnt. Nå vil ene legen jeg går til ha blodprøver men jeg har ekstrem nålefobi, vi snakker om at å bare se en nål å får jeg panikk og flykter gråtende ut av rommet. Vet noen om det er mulig enten offentlig eller privad å slås ut med gass før blodprøver tas og i såfall hvorden jeg kan få til dette for hvis ikke det gjøres så vil ikke prøvene tas og mitt eneste håp er at alternativ behandling kan gjøre noe med sykdommen min.

Jeg har også blitt henvist til genetisk avdeling ved Haukeland fordi legen min tror at kanskje problemet skyldes en genetisk feil som skaper ubalanse i kroppen sine enzymer. Er det en gang noen grunn for meg å takke ja til den timen? Kan de gjøre noe som helst uten blodprøver?

Jeg er ikke ute etter råd av typen bare tenk på noe annet eller selv små barn tar jo blodprøver. Vi snakker om en klinisk fobi så nei jeg kan ikke bare ta meg sammen. Jeg spørr om råd på om det er noe som helst som kan gjøres for at jeg skal kunne ta de testene som trengs for jeg er ganske desperat, jeg tviler på om sykdommen er farlig men den reduserer liskvaliteten min enormnt og bland det med angst og depresjoner så har jeg et problem.

Jeg har blitt spurt om jeg tror å bare ta noe beroligende vil hjelpe og nei, det er enda mer skremmende for jeg vil føle like mye og oppleve like mye men ha mindre kontroll, jeg må være så dopet ned at jeg sover så tungt at jeg garantert ikke vokner av at de gjør det.

Eksponeringsterapi kan fjerne fobien din og tar ikke lang tid å gjennomføre. Diskuter muligheten til å få hjelp til dette fra din fastlege. Forutsetningen er at du er interessert i å bli kvitt fobien.

Anonymkode: 3efc3...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...