Gå til innhold

Smerter nederst i magen ved p-pillebruk


christiie89

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 28 år. Jeg har en periode ikke brukt p-piller siden jeg ikke har hatt noen parter så ikke hatt sex heller. Den 16.mars var jeg hos Gynekologen og det ble tatt klamydia prøve, celleprøve og andre prøver for å sjekke infeksjon/bakterie. Jeg fikk påvist lette celleforandringer og HPV viruset. Fikk også påvist en bakterie som kan gi økt utflod og lukt (husker ikke hva den heter)

Hadde menslignende smerter nederst i magen fra ca eggløsning og frem til jeg fikk mensen. Og jeg begynte med Microgynon på første menstruasjonsdag. Og på kvelden den 4.april hadde jeg sex og da kjente jeg sterke smerter under samleiet, føltes som støtsmerter. Og på natta våknet jeg av sterke smerter på høyre side nederst i magen, og smertene vedvarte uttover dagen for så å bli helt borte. 

Har merket menslignende smerter nederst i magen i ca 2 uker nå, og jeg har begynt å bli litt engstelig for hva dette kan komme av siden jeg bruker p-piller nå. Tankene mine har gått til tarmkreft, eggstokk kreft, eller at jeg har livmorhalskreft som kun ga utslag som lette celleforandringer på celleprøve. Er litt redd de menslignende smertene jeg har kjent i nedre delen av magen den siste tiden ikke er normalt.. Tok forresten siste hormon pille på brettet søndag 15.april (altså søndagen som var) så venter på mensen nå. Men den har ikke kommet enda, men har ubehag i rygg, og underlivet så føles som den kanskje kommer snart. 

Håper jeg kan få noen svar på det jeg lurer på 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Smerter i perioden før menstruasjon, menstruasjonssmerter og smerter ved samleie kan skyldes tilstanden endometriose. Det er en godartet tilstand hvor livmorslimhinne finnes utenfor livmoren. Det gir typisk smerter som du beskriver, og det kan være smerter lenge etter et samleie. Jeg er ikke helt klar over hvor lenge du har hatt smertene, vanligvis kan man først etter ca et halvt år se et mønster som tyder på endometriose. Diagnose kan som regel bare stilles ved kikkhullsoperasjon (laparoskopi) i narkose. Noen typer kan man operere bort, men i de fleste tilfeller er det langvarig hormonbehandling som må til, f.eks. p-pille.  Microgynon er et godt valg av p-pille, og den bør som behandling for endometriose tas uten opphold så du helt slipper menstruasjon. Hvis du ikke har fått menstruasjon innen en uke, bør du ta en graviditetstest.

De kreftformer du nevner gir ikke smerter, så det skal du ikke tenke på som en mulighet.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...