Gå til innhold

Blødninger uten system


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Jeg er 42 år og er plaget av småblødninger. 

I perioder har jeg det, men i andre perioder så og si regelmessig mens uten småblødninger .Menstruasjonen er ofte kraftig og langvarig .

denne mnd har jeg hatt tilbakevendende blødninger . Men bare litt blod en dag så er det litt opphold noen dager  og så blør jeg igjen, men ikke stor blødning. 

Hadde normal mens i Januar februar og mars. Ingen småblødninger da. 

Jeg var hos gynekolog i oktober og fikk Primolut . Dette regulerte blødningene .Fikk resept på tre måneder.

Kan jeg få mer av denne medisinen ?

Jeg er også litt redd for livmorhalskreft, selv om jeg i alle år har vært mer eller mindre plaget av dette , så blir jeg aldri vant til eller mindre bekymret når jeg blør utenom mens.

alle celleprøver jeg har tatt har allltid vært fine.

Tenker du at jeg igjen skal søke lege for blødningene mine ? Føler at jeg er hos lege ofte pga dette. De har aldri funnet noe alvorlig .Tre år siden siste celleprøve nå.

På forhånd takk for svar . 

Anonymkode: 734b8...df2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

En normal menstruasjonssyklus er betinget av et samspill mellom hormonene østrogen (som bygger opp livmorslimhinnen) og progesteron som dannes etter eggløsning (som forbereder livmorslimhinnen for graviditet). Hvis det ikke inntrer graviditet, vil progesteronproduksjonen stoppe opp, og det utløser en menstruasjon.

Hos kvinner som nærmer seg overgangsalderen kan eggløsningen av og til svikte, og da produseres ikke progesteron og en normal menstruasjon uteblir. I stedet kan det komme småblødninger eller større blødninger helt uten kontroll. Du har fått primolut som erstatter progesteronmangelen. Det er en god behandling. Det kan du gjerne fortsette med. Du kan ta primolut i 14 dager, og så holde pause i 14 dager hvor du kan forvente blødning (bortfallsblødning). Lettest å huske er å ta det fra 1.-14. i hver måned. Slik kan du fortsette til du ikke lenger får bortfallsblødning som tegn på at du nå ikke lenger produserer østrogen og er kommet i overgangsalderen. Det holder med 1 primolut daglig i 14 dager.

En hormonspiral er også en mulighet, det gir mindre blødning, men uforutsigbart.

Hvis alle celleprøver har vært negative, så er det liten risiko for livmorhalskreft, men det er tid for ny prøve, og da kan du be legen om ny resept på Primolut.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...