Gå til innhold

Spørsmål om blødning og p-pille


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er 43 år og gikk i januar til gynekolog for å forhøre meg om hormonspiral, da jeg er redd for å få lignende "styrtblødninger" som min mor hadde da hun nærmet seg overgangsalder. Hadde også fått kortere sykluser den siste tiden, men ingen plager ellers, foruten kraftig og regelmessig blødning. Siden jeg ikke har født vaginalt og har bakovervendt livmor, ble gynekologen og jeg enige om at jeg først skulle prøve Cerazette som jeg tidligere (da jeg var i 30-årene) har brukt i en årrekke og vært fornøyd med (ble tilnærmet blødningsfri). Hun understreket at jeg måtte gi det minst 4 mndrs prøvetid for å se om jeg ble blødningsfri. Startet med denne ved mensens første dag, og fikk deretter en menslignende blødning etter 24 dager, varighet ca 8 dager. De to neste gangene har det vært etter 31 dager jeg har fått blødning. Første gang varighet ca 8 dager. Nå har jeg blødd i 12 dager, kun liten til moderat mengde brunt "gammelt" blod men slik at jeg må bruke tampong eit truseinnlegg. Ingen smerter eller ubehag ellers. Det kommer ingenting på natten, kun på dagtid. Jeg lurer på om jeg fortsatt skal se an dette litt til? Er dette mønsteret vanlig med denne pillen? Jeg husker da jeg brukte den sist at jeg også kunne ha over en ukes brunlig utflod annenhver måned ca. Eller, bør jeg slutte med Cerazette og vente til jeg får en vanlig mens og så forsøke å starte om igjen? Jeg er nå midt i fjerde brettet med piller, og gynekologen sa jo fire måneder minst... På forhånd takk for svaret.

Anonymkode: 72506...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Med Cerazette kan menstruasjonen bli mindre/stoppe opp, bli omtrent normal eller bli rikeligere. Med tiden blir det gjerne mindre blødning. Dine tidligere erfaringer vil ikke nødvendigvis gjenta seg. Det jeg kan telle meg frem til er at du har hatt tre menstruasjoner på pillen. Det er opp til deg selv å bestemme hvor lenge du vil se det an. Det er ikke grunn til å holde pause. Jeg kan ikke se at det skal være problem med å legge opp en hormonspiral. Hvis du ikke har behov for prevensjon, kan du se det an og evt få behandling, hvis det skulle komme ‘styrtblødning’. Se forrige svar 'blødning uten system' hos 42 åring med småblødninger.

Vennlig hilsen Mette

PS litt kortere syklus er første tegn på at overgangsalderen nærmer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her. Det stemmer at jeg nå har tredje menstruasjon med Cerazette. Da velger jeg å fortsette litt til med pillen og krysse fingrene for at blødningen avtar. Ellers får jeg vurdere hormonspiral på nytt, selv om jeg kvier meg for det pga redd for smerter når den legges inn. Jeg kan kanskje be om lokalbedøvelse, eventuelt..? Har også lest med interesse svaret ditt under "blødning uten system" og tar med meg det. Min største skrekk er jo kjempeblødninger som kommer helt uten forvarsel, tilsvarende de min mor hadde. 

Takk for svaret og hjelpen. Det er interessant å lese svarene dine, og jeg er imponert over kunnskapen og erfaringen du har!

Anonymkode: 72506...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Takk for hyggelig tilbakemelding. Jeg har vært gynekolog i mer enn 40 år og bare morsomt som pensjonist å holde seg oppdatert og gi videre av sin erfaring.

Hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her igjen. Lite spørsmål i denne sammenhengen: Dersom jeg prøver en tre dagers pause fra Cerazette og dobbel dose fjerde dagen, som jeg har lest noen har gjort for å stoppe blødning på Cerazette - når vil jeg være beskyttet mot graviditet igjen?

Anonymkode: 72506...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke testet ut. Etter en uke skulle du i all fal være sikker igjen, men egentlig tror jeg at du vil være beskyttet hele tiden. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Takk for svaret. Da skal jeg teste og se om det virker. Hvis ikke, tror jeg ikke at jeg orker å bruke Cerazette lenger. Synd, for jeg har ingen andre bivirkninger av den.

Anonymkode: 72506...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...