Gå til innhold

Smerter helt fra hofte /korsrygg og ned hele beinet


Gjest Mina1

Anbefalte innlegg

Jeg har så smerter at det minner om tannverk på det verste fra korsrygg og ut mot hofte og ned hele høyre bein. Noen som har hatt noe lignende? Måtte kjøre på med Paracetter. Får ikke sove. Gjør så vondt. Noen tips ? Jeg tror det må være treningen. Belastninger... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sliter selv med å sove pga store smerter i korsryggen, hofta og ned i begge beina. 

Tidligere har jeg fått påvist prolaps når jeg har hatt slike smerter, men nå har jeg fått påvist et ødem rundt noen skiver i ryggen. Vondt er det uansett.  Nå er det verste for meg å ligge og å stå, mens det å gå er minst vondt. Har fått beskjed om å bevege meg det jeg greier. Det er forøvrig det som gir minst smerter også.

Du må bare holde ut så blir det nok etterhvert bedre.

God bedring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Mina1 skrev:

Jeg har så smerter at det minner om tannverk på det verste fra korsrygg og ut mot hofte og ned hele høyre bein. Noen som har hatt noe lignende? Måtte kjøre på med Paracetter. Får ikke sove. Gjør så vondt. Noen tips ? Jeg tror det må være treningen. Belastninger... 

Litt voldsomt til å være en belastningsskadet vel? Har det kommet brått eller oppstått over tid? Om det har oppstått over tid kan jeg være enig, men det høres uansett litt voldsomt ut til å komme av litt for mange løpeturer (men jeg er ingen lege!). Prolaps som emilie123 er inne på er nærliggende, eller isjias - det begynner i korsryggen og går ned i beinet og kan være innmari vondt.

Bestill legetime i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Mina1 skrev:

Jeg har så smerter at det minner om tannverk på det verste fra korsrygg og ut mot hofte og ned hele høyre bein. Noen som har hatt noe lignende? Måtte kjøre på med Paracetter. Får ikke sove. Gjør så vondt. Noen tips ? Jeg tror det må være treningen. Belastninger... 

Er du nøye med å strekke godt ut etter treningen? Det er viktig for å unngå skader/plager, særlig når en ikke er helt ung lenger (kremt, jeg mener; du er ikke tenåring).

 

Jeg tipper du har fått en låsning som lett kan korrigeres av kiropraktor/naprapat, og som må følges opp med daglige tøyinger/øvelser.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
8 timer siden, Mina1 skrev:

Jeg har så smerter at det minner om tannverk på det verste fra korsrygg og ut mot hofte og ned hele høyre bein. Noen som har hatt noe lignende? Måtte kjøre på med Paracetter. Får ikke sove. Gjør så vondt. Noen tips ? Jeg tror det må være treningen. Belastninger... 

Høres ut som isjas, som faren min har slitt med. Det er irritasjon av en stor nerve som starter i korsryggen og går helt ned til tærne.

https://no.wikipedia.org/wiki/Isjias

Du får vel gå til legen og finne ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Gargamel skrev:

Høres ut som isjas, som faren min har slitt med. Det er irritasjon av en stor nerve som starter i korsryggen og går helt ned til tærne.

https://no.wikipedia.org/wiki/Isjias

Du får vel gå til legen og finne ut av det.

Du har rett i at det kan høres ut som det, og uansett er det sikkert lurt å begynne hos lege.

 

Pussig med isjias, som man hørte så mye om for 20-30 år siden, mon hvor den har blitt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
8 minutter siden, Xtra skrev:

Du har rett i at det kan høres ut som det, og uansett er det sikkert lurt å begynne hos lege.

 

Pussig med isjias, som man hørte så mye om for 20-30 år siden, mon hvor den har blitt av.

Det gikk vel av moten da forskerne fant ut at det beste for folk med ryggsmerter er å være aktiv og dra på jobb. Før lå folk rett ut for å spare ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Gargamel skrev:

Høres ut som isjas, som faren min har slitt med. Det er irritasjon av en stor nerve som starter i korsryggen og går helt ned til tærne.

https://no.wikipedia.org/wiki/Isjias

Du får vel gå til legen og finne ut av det.

Har hatt store problemer med å sove i natt. Veldig kjedelig for jeg hadde planer om en lang løpetur i dag. 

Jeg har egentlig hatt smerte i høyre side av korsrygg og hofte lenge og den stråler som en tannpine ned i foten men den har som oftest kommet når jeg skal sove. Ellers har jeg klart å ignorere den. I natt ble den langt vondere enn vanlig.  Jeg måtte tilslutt opp å bevege meg. Et av barna var her og hørte meg jamre meg av sterke smerter. 

Paracet hjalp ikke... smertestillende krem hjalp ikke... Eneste som hjalp var å gå opp å gå. 

Litt bedre igjen. Jeg skal løpe halvmaraton om en uke så håper dette er noe som forsvinner igjen. Har så lyst å trene... 

Mulig det er isjas? Eller kan muskelsmerter stråle fra rygg og ned til tærne.. ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Gargamel skrev:

Det gikk vel av moten da forskerne fant ut at det beste for folk med ryggsmerter er å være aktiv og dra på jobb. Før lå folk rett ut for å spare ryggen.

Jeg måtte opp å bevege meg klokken halv fire i natt. Eneste som nytter var å bevege seg. Å ligge gjorde det langt verre. Klarte ikke å ligge på siden uten at smertene ble så intense at jeg hylte. Var skikkelig ubehagelig. Heldigvis litt bedre men kjenner det ennå. 

Og jeg som gledet meg til å løpe en lang løpetur på rundt 20 kilometer i dag..... :/

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, emilie321 skrev:

Sliter selv med å sove pga store smerter i korsryggen, hofta og ned i begge beina. 

Tidligere har jeg fått påvist prolaps når jeg har hatt slike smerter, men nå har jeg fått påvist et ødem rundt noen skiver i ryggen. Vondt er det uansett.  Nå er det verste for meg å ligge og å stå, mens det å gå er minst vondt. Har fått beskjed om å bevege meg det jeg greier. Det er forøvrig det som gir minst smerter også.

Du må bare holde ut så blir det nok etterhvert bedre.

God bedring

Emilie, gir smertene seg fort hos deg? Jeg håper på å kunne ta en løpetur men er redd for å ikke klare det fordi jeg klarer ikke å gå helt normalt uten å halte på foten.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
44 minutter siden, Mina1 skrev:

Emilie, gir smertene seg fort hos deg? Jeg håper på å kunne ta en løpetur men er redd for å ikke klare det fordi jeg klarer ikke å gå helt normalt uten å halte på foten.   

Hvis du må trene: tren noe annet som gir en annen belastning. Det er så lett for å løpe på seg mer langvarig skade når man først får vondt (jeg løper mye og har tabbet meg ut på dette mange ganger). Spesielt hvis planen er å løpe halvmaraton. 

Anonymkode: df045...675

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mina1 skrev:

Emilie, gir smertene seg fort hos deg? Jeg håper på å kunne ta en løpetur men er redd for å ikke klare det fordi jeg klarer ikke å gå helt normalt uten å halte på foten.   

Etter å ha ligget en stund i senga må jeg bruke krykker de første minuttene, så gir de verste smertene seg. Kan heller ikke sitte for lenge før jeg har problemer med å gå. Kan vel ikke si jeg er smertefri i løpet av dagen, men det er levelig. Nå kan ikke jeg løpe pga protese i hofta, men tror ikke jeg ville ha gjort det hvis jeg hadde kunnet.

Hadde jeg vært deg ville jeg nok ha gått meg en tur i dag framfor å løpe. Kroppen sier ifra når det er noe galt og det er viktig å lytte til den. Med de smertene du beskriver, så tror jeg de færreste hadde greid å løpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, emilie321 skrev:

Etter å ha ligget en stund i senga må jeg bruke krykker de første minuttene, så gir de verste smertene seg. Kan heller ikke sitte for lenge før jeg har problemer med å gå. Kan vel ikke si jeg er smertefri i løpet av dagen, men det er levelig. Nå kan ikke jeg løpe pga protese i hofta, men tror ikke jeg ville ha gjort det hvis jeg hadde kunnet.

Hadde jeg vært deg ville jeg nok ha gått meg en tur i dag framfor å løpe. Kroppen sier ifra når det er noe galt og det er viktig å lytte til den. Med de smertene du beskriver, så tror jeg de færreste hadde greid å løpe.

Jeg vet ikke hva som er årsaken. Sterke muskulatursmerter / strekk / eller annet men jeg har det langt bedre nå. Er helt utrolig hvordan jeg kunne gå fra ekstreme smerter til mild smerte. Skrek av smerter slik at sønnen våknet... og lurte på hva som skjedde. Nå er jeg langt bedre. Har gått en tur men smerten kjennes litt ennå fra hoften, og den iler helt ned i tærne. Kun høyre side/ høyre bein. Det er nok ikke så lurt å løpe halvmaraton men jeg har så lyst. Er en uke til men i natt trodde jeg at hele løpet var ødelagt. 

Har du så vondt at du vet ikke hvor du skal gjøre av deg når du har det på det verste? Har aldri opplevd en så intens smerte i beinet før. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, emilie321 skrev:

Etter å ha ligget en stund i senga må jeg bruke krykker de første minuttene, så gir de verste smertene seg. Kan heller ikke sitte for lenge før jeg har problemer med å gå. Kan vel ikke si jeg er smertefri i løpet av dagen, men det er levelig. Nå kan ikke jeg løpe pga protese i hofta, men tror ikke jeg ville ha gjort det hvis jeg hadde kunnet.

Hadde jeg vært deg ville jeg nok ha gått meg en tur i dag framfor å løpe. Kroppen sier ifra når det er noe galt og det er viktig å lytte til den. Med de smertene du beskriver, så tror jeg de færreste hadde greid å løpe.

Føles som om foten er hoven. Men den er nok ikke det. Ekkel følelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Mina1 skrev:

Føles som om foten er hoven. Men den er nok ikke det. Ekkel følelse. 

Jeg stusser over hvor mye energi og tid du bruker på tilstanden før du bestiller time hos lege eller annen behandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Xtra skrev:

Jeg stusser over hvor mye energi og tid du bruker på tilstanden før du bestiller time hos lege eller annen behandler.

Jeg regner med det går over. Har kun hatt slike smerter i natt. Det kan komme av at jeg løp 7 km motbakker dagen før det skjedde. Litt logisk! 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mina1 skrev:

Jeg vet ikke hva som er årsaken. Sterke muskulatursmerter / strekk / eller annet men jeg har det langt bedre nå. Er helt utrolig hvordan jeg kunne gå fra ekstreme smerter til mild smerte. Skrek av smerter slik at sønnen våknet... og lurte på hva som skjedde. Nå er jeg langt bedre. Har gått en tur men smerten kjennes litt ennå fra hoften, og den iler helt ned i tærne. Kun høyre side/ høyre bein. Det er nok ikke så lurt å løpe halvmaraton men jeg har så lyst. Er en uke til men i natt trodde jeg at hele løpet var ødelagt. 

Har du så vondt at du vet ikke hvor du skal gjøre av deg når du har det på det verste? Har aldri opplevd en så intens smerte i beinet før. .

Ja, da har jeg det så vondt at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Tror ikke det er uvanlig ved prolaps. Etterhvert som et prolaps tørker inn så forsvinner også smertene gradvis.

Nå er det fredag, men hvis dette fortsetter over helgen, så synes jeg du skal/bør ringe fastlegen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, emilie321 skrev:

Ja, da har jeg det så vondt at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Tror ikke det er uvanlig ved prolaps. Etterhvert som et prolaps tørker inn så forsvinner også smertene gradvis.

Nå er det fredag, men hvis dette fortsetter over helgen, så synes jeg du skal/bør ringe fastlegen din.

Ja sånn var det i natt. Jeg visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg. Jeg har følt nummenhet i beinet i lang tid under trening og litt når jeg går. Men jeg er så bra nå at det er fristende å ta en løpetur. Men jeg tror ikke det er lurt ... Så jeg har gått fra intense smerter pluss at jeg så vidt klarte å gå på foten i hele natt til å bli så bra at jeg føler at jeg kan løpe. Men jeg kjenner litt småsmerte iblant. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du hadde så vondt i natt, synes jeg det er galskap å løpe i dag. Gå heller en rolig tur, gjerne i skogen. Dersom det er like ille i natt, må du kontakte lege eller kiropraktor, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...