Gå til innhold

Noen som kan dele hvordan SSRI hjalp mot angst?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Som emne sier, noen som kan dele hvordan SSRI hjalp mot angst?. Lurer veldig på hvordan de virker mot f.eks panikkangst etc.?.

 

Anonymkode: dfaa4...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg vet bare at for min del dreier det seg litt om at SSRI tok vekk en del av tankekjøret. Følelsene er mer « nummen» og « koblet» fra tankene så derfor ble jeg mer likegyldig og mindre angstpreget. 

Anonymkode: 959ef...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar
På 20.4.2018 den 23.17, kupton skrev:

Mot panikkanfall er det enklest å forklare. En får ingen/færre anfall. Om en får anfall, blir de mildere. 

Eksakt slik er min erfaring. Og når anfallene kommer i dempet grad, vil de bli lettere å takle. Det er anbefalt å trappe langsomere opp mot panikkangst/angst generelt enn det som er vanlig for depresjon. Nettopp for å unngå den kjipe bivirkningen at man kan oppleve økt angst i en startfase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde at angsten forsvant helt.   

Fikk en alvorlig depresjon, og startet på Cipralex.  Da depresjonen ble bedre forsvant også angsten. Den generelle klumpen i magen som gjorde at jeg aldri slappet helt av ble borte.

Det samme gjorde redselen for å kjøre bil, flyskrekken, høydeskrekken og alle andre små redsler jeg har hatt.  De er bare ikke der lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Panikkangsten min har jeg nesten blitt kvitt helt med SSRI og det er virkelig godt!

Den generelle angsten kommer og går ennå litt, men er ikke så sterk lenger og kommer sjeldnere og er da mer knyttet til depressive faser. SSRI har faktisk gitt meg en ny og bedre hverdag.

Anonymkode: 4c5b0...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Eksakt slik er min erfaring. Og når anfallene kommer i dempet grad, vil de bli lettere å takle. Det er anbefalt å trappe langsomere opp mot panikkangst/angst generelt enn det som er vanlig for depresjon. Nettopp for å unngå den kjipe bivirkningen at man kan oppleve økt angst i en startfase.

Det stemmer på en såkalt prikk.

Anonymkode: cd5f7...711

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, sirop1365381324 skrev:

Hvilke SSRI preparat og dosering bruker de som har hatt god effekt mot angst?

Cipralex 10mg.

Anonymkode: cd5f7...711

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SSRI hjelper best mot «biologisk» angst. Panikkanfall, depresjonsutløst uklar angst, osv. 

Eksempelvis: Da jeg var redd for ekstraslag, kunne jeg bli like redd for et ekstraslag selv om jeg tok SSRI. Eller hvis du er redd for å fly eller redd for å få angst. I slike tilfeller er min klare mening at kognitiv/metakognitiv terapi (evt. andre medisiner) er best.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da legen la til 150 efexor så bedret mye seg. Det at jeg lå å kavet hele natta forsvant. Måtte snu dyna og puta flere ganger i løpet av natta fordi de var kliss våte. Plutselig var sengetøyet tørt hele natta. Panikkanfallene ble mildere. Det ble bedre å være meg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, issomethingwrong skrev:

SSRI hjelper best mot «biologisk» angst. Panikkanfall, depresjonsutløst uklar angst, osv. 

Eksempelvis: Da jeg var redd for ekstraslag, kunne jeg bli like redd for et ekstraslag selv om jeg tok SSRI. Eller hvis du er redd for å fly eller redd for å få angst. I slike tilfeller er min klare mening at kognitiv/metakognitiv terapi (evt. andre medisiner) er best.

Vet ikke hva det kalles slik jeg har det nå, før kom det snikende, men nå er det flere typer.
Kan sitte og plutselig få en akutt følelse av at jeg ikke kan svelge, hele kroppen fryser med rykning, nesten så det ser ut som om jeg har blitt skutt med en el pistol. Ellers kan det komme kastene over en med et slags følelsesmessig storm, akkurat som om man får alle de vonde følelser man noensinne har hatt på en gang. I tillegg er det den generelle anspentheten.

Anonymkode: dfaa4...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...