Gå til innhold

Råd til god « slankemat» ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg prøver å gå ned i vekt. Har kuttet ut søtsaker og chips. Etter en mnd med salat , havregrøt, knekkebrød, kylling, fisk begynner jeg å få kommentarer på at jeg har blitt tynnere. Buksene som jeg hadde lagt vekk passer og det er jo veldig oppmuntrende. Men jeg er så lei av salat ol. Er det noen som har noen  gode råd til kalorifattig men god mat?. Hva spiser dere andre som er på slanking. ? Noe som er enkelt å lage i hverdagen. 

Anonymkode: eb457...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke på slanker’n, men spiser sunn mat som jeg tror slankere med fordel kan spise også. Jeg spiser mye laks, torsk og reker/krabbe til middags foreksempel, og lager enten grønnsakspurréer av blomkål eller brokkoli, søtpotet eller jordskokk, alt etter hva som passer til resten. De to første er mindre kaloririke en resten, og kjempegode som puré. Ellers damper jeg grønnsaker som brokkoli, paprika, sopp (som jeg steker), scarlottløk, sukkererter etc, som jeg spiser istedenfor potet (som jeg ikke er så glad i, annet enn til juleaftenribba eller mors kjøttkaker :)). For tiden digger jeg ertesuppe som jeg lager av en pose frosne erter, et par sharlottløk, et fedd hvitløk, en dæsj sitron, kyllingkraft, salt og pepper, mmmmm :) Denne tar jeg med på jobb og varmer til lunsj også, med et knekkebrød til. Hjemmelagde supper er forresten digg, det spiser jeg en del. 

Til frokost går det mye i egg, enten stekt og i lompe eller kokt og på knekkebrød med et lag kaviar under. Ikke bacon og ikke smør (som jeg heller ikke er så glad i). Og så spiser jeg en yoghurt med ganola innimellom, men det er som regel når jeg har sovet for lenge og har det travelt... :P 

Jeg spiser små porsjoner men ofte, gjerne 5-6 ganger pr dag. Men små porsjoner, så små at en kompis rett som det er inviterer meg på «et par frø eller tre», som han syns er passende beskrivelse :D 

Ellers spiser jeg ofte pasta, men har alltid like mye «fyll» som pasta, med noen unntak. Jeg spiser som regel alltid fullkornpasta hjemme og til hverdags. 

Jeg spiser lite søtt, men gumler i meg minst en pose potetgull hver helg- minst. Men så er ikke jeg på slanker’n da, i såfall måtte jeg nok redusere mengden der :o:D 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Kayia skrev:

Jeg er ikke på slanker’n, men spiser sunn mat som jeg tror slankere med fordel kan spise også. Jeg spiser mye laks, torsk og reker/krabbe til middags foreksempel, og lager enten grønnsakspurréer av blomkål eller brokkoli, søtpotet eller jordskokk, alt etter hva som passer til resten. De to første er mindre kaloririke en resten, og kjempegode som puré. Ellers damper jeg grønnsaker som brokkoli, paprika, sopp (som jeg steker), scarlottløk, sukkererter etc, som jeg spiser istedenfor potet (som jeg ikke er så glad i, annet enn til juleaftenribba eller mors kjøttkaker :)). For tiden digger jeg ertesuppe som jeg lager av en pose frosne erter, et par sharlottløk, et fedd hvitløk, en dæsj sitron, kyllingkraft, salt og pepper, mmmmm :) Denne tar jeg med på jobb og varmer til lunsj også, med et knekkebrød til. Hjemmelagde supper er forresten digg, det spiser jeg en del. 

Til frokost går det mye i egg, enten stekt og i lompe eller kokt og på knekkebrød med et lag kaviar under. Ikke bacon og ikke smør (som jeg heller ikke er så glad i). Og så spiser jeg en yoghurt med ganola innimellom, men det er som regel når jeg har sovet for lenge og har det travelt... :P 

Jeg spiser små porsjoner men ofte, gjerne 5-6 ganger pr dag. Men små porsjoner, så små at en kompis rett som det er inviterer meg på «et par frø eller tre», som han syns er passende beskrivelse :D 

Ellers spiser jeg ofte pasta, men har alltid like mye «fyll» som pasta, med noen unntak. Jeg spiser som regel alltid fullkornpasta hjemme og til hverdags. 

Jeg spiser lite søtt, men gumler i meg minst en pose potetgull hver helg- minst. Men så er ikke jeg på slanker’n da, i såfall måtte jeg nok redusere mengden der :o:D 

Tusen takk for gode råd. Dette skal jeg prøve. Den suppen hørtes god ut:)

Anonymkode: eb457...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
På 21.4.2018 den 10.48, AnonymBruker skrev:

Jeg prøver å gå ned i vekt. Har kuttet ut søtsaker og chips. Etter en mnd med salat , havregrøt, knekkebrød, kylling, fisk begynner jeg å få kommentarer på at jeg har blitt tynnere. Buksene som jeg hadde lagt vekk passer og det er jo veldig oppmuntrende. Men jeg er så lei av salat ol. Er det noen som har noen  gode råd til kalorifattig men god mat?. Hva spiser dere andre som er på slanking. ? Noe som er enkelt å lage i hverdagen. 

Anonymkode: eb457...e52

Jeg spiser sunt hele året. 

Forskjellen er bare at når jeg skal gå ned noen kilo, slutter jeg å skeie ut med helgekos. Jeg tenker at alt jeg putter i munnen skal være næringsrikt og prøver å få i meg lite karbohydrater og mye proteiner, men ingen karbodiett på meg. 

Derfor går det mye i kylling, fisk , egg, ost, skummet melk. Lite brød, men mye knekkebrød. Mye grønnsaker. 

I dag har jeg spist slik : 

Ingen frokost. 

Lunsj : 2 havre knekkebrød med 1 kokt egg på og litt kaviar. Te til drikke. 

Middag : skinkesalat , ikke pasta, bare grøntfor.  ( ingen brød til ) Jeg passer på å velge skinke som er nøkkelmerket. 

Kveldsmat : 3 havre knekkebrød. 2 stk med makrell i tomat og ett med hvitost og masse paprika og purreløk. Har cherrytomater ved siden av. Et glass skummet melk. 

Det går altså mye i knekkebrød hos meg med variert og næringsrikt pålegg. 

Middagen er skjelden kun salat som i dag, men salat eller grønnsaker er alltid en del av middagen. 

I morgen skal jeg lage grønnsakssuppe med kyllingboller Nøkkelmerket de også. Det er viktig :)

 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg spiser sunt hele året. 

Forskjellen er bare at når jeg skal gå ned noen kilo, slutter jeg å skeie ut med helgekos. Jeg tenker at alt jeg putter i munnen skal være næringsrikt og prøver å få i meg lite karbohydrater og mye proteiner, men ingen karbodiett på meg. 

Derfor går det mye i kylling, fisk , egg, ost, skummet melk. Lite brød, men mye knekkebrød. Mye grønnsaker. 

I dag har jeg spist slik : 

Ingen frokost. 

Lunsj : 2 havre knekkebrød med 1 kokt egg på og litt kaviar. Te til drikke. 

Middag : skinkesalat , ikke pasta, bare grøntfor.  ( ingen brød til ) Jeg passer på å velge skinke som er nøkkelmerket. 

Kveldsmat : 3 havre knekkebrød. 2 stk med makrell i tomat og ett med hvitost og masse paprika og purreløk. Har cherrytomater ved siden av. Et glass skummet melk. 

Det går altså mye i knekkebrød hos meg med variert og næringsrikt pålegg. 

Middagen er skjelden kun salat som i dag, men salat eller grønnsaker er alltid en del av middagen. 

I morgen skal jeg lage grønnsakssuppe med kyllingboller Nøkkelmerket de også. Det er viktig :)

 

Gosh, kjenner jeg ville "crave" brød, pasta, sjokolade og chips på en slik diett :rolleyes:. Kanskje en grunn til at jeg har noen kilo ekstra og ikke du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Nicklusheletida skrev:

I morgen skal jeg lage grønnsakssuppe med kyllingboller Nøkkelmerket de også. Det er viktig :)

Hvorfor er nøkkelhullmerket så viktig for deg? Det viser jo ikke på noen måte om matvaren er sunn eller ikke, bare at den er et sunt alternativ i den varegruppen. Jeg mistet totalt troen på den da en av grandiosa-pizzaene ble nøkkelhullmerket i sin tid. Jeg mener det merket er å lure folk til å tro at de spiser sunt rett og slett. Jeg sier ikke at dine valg er usunne altså. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
7 timer siden, Xtra skrev:

Gosh, kjenner jeg ville "crave" brød, pasta, sjokolade og chips på en slik diett :rolleyes:. Kanskje en grunn til at jeg har noen kilo ekstra og ikke du.

Men dette var i går da. I dag spiste jeg biff stroganoff i lunsjen. Da droppet jeg risen ( er ikke så glad i ris heller ) og tok masse salat til heller. 

Jeg er nok ganske streng med meg selv, men hver dag er ikke lik. Jeg har ingen regler på at noe ikke kan spises, bare mengde og hvor ofte det skjer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
6 timer siden, Lillemus skrev:

Hvorfor er nøkkelhullmerket så viktig for deg? Det viser jo ikke på noen måte om matvaren er sunn eller ikke, bare at den er et sunt alternativ i den varegruppen. Jeg mistet totalt troen på den da en av grandiosa-pizzaene ble nøkkelhullmerket i sin tid. Jeg mener det merket er å lure folk til å tro at de spiser sunt rett og slett. Jeg sier ikke at dine valg er usunne altså. :) 

Du missforsto meg :)

Jeg velger nøkkelmerket hvis det er et alternativ i den varegruppen jeg skal ha . 

Dvs at jeg spiser jo ikke kun nøkkelmerkede varer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.4.2018 den 8.56, Xtra skrev:

Gosh, kjenner jeg ville "crave" brød, pasta, sjokolade og chips på en slik diett :rolleyes:. Kanskje en grunn til at jeg har noen kilo ekstra og ikke du.

Jeg spiser også som Nickløs gjennom hele året, næringsrikt, variert, smaksrikt men nokså kalorifattig. Som du sier tror jeg dette er grunnen til at Nickløs og jeg ikke trenger delta i slankertrådene og gå på DIETT i rykk og napp HELE året slik mange av dere doldamer gjør :P 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
9 timer siden, Kayia skrev:

Jeg spiser også som Nickløs gjennom hele året, næringsrikt, variert, smaksrikt men nokså kalorifattig. Som du sier tror jeg dette er grunnen til at Nickløs og jeg ikke trenger delta i slankertrådene og gå på DIETT i rykk og napp HELE året slik mange av dere doldamer gjør :P 

Jeg har jo begynt å bidra litt i slanketrådene da, men det er jo mest for å være med på det sosiale som foregår her inne :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
32 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg har jo begynt å bidra litt i slanketrådene da, men det er jo mest for å være med på det sosiale som foregår her inne :D

 

Men du har selvfølgelig rett Kayia. Det har gjerne en sammenheng. Nå synes jeg jo både Elextra og påskelije er både sporty og normalvektige da. De andre vet jeg ikke . 

Men jeg får noen kommentarer av og til. Spesielt i lunsjpausen.

F.eks : -Skal du spise ALT det der ? 

Eller på vaffel-fredagene : - Skal du ikke ha vaffel i dag heller ? - Du trenger da ikke å tenke på vekta du som er så slank.

Hva svarer man da ? Jeg pleier bare å svare helt kort slik : - Jeg står over. 

Mange tror at slanke bare kan spise det de vil og skjønner ikke at det er viljestyrke som holder en slank. Selvfølgelig har jeg også lyst på den vaffelen. Jeg har bare veldig lite lyst til å måtte melde meg på Grethe Rode eller ta slankeoperasjon. 

Jeg tillater meg selv å gå opp litt hver vinter, men jeg tillater ikke meg selv og gå opp mer enn at jeg med letthet kan ta de av igjen fra nyttår og frem til våren. 

Jeg tror at hvis jobben blir for stor, synker motivasjonen deretter. Man blir bare frustrert og deppa. 

 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Egentlig forundrer det meg hele dette greiene med slanking. Det sies at tidligere var de som mente seg å være « litt bedre enn andre» i samfunnet de velutdannede og rike. I dag er det de velltrente og sunne. Jeg startet denne tråen med er ærlig spørsmål om kostråd. La på meg pga antidepressiva og overgangsalder. Slet led anorexia i mange år i min ungdom så jeg har bare vært glad for å være frisk i voksen alder. Jeg hadde en frykt for å gå inn på dette forumet rett og slett fordi man lett vil oppleve typiske kommentarer ( arrogante og selvgode?) og fordømmelse hvis man er litt overvektig eller også det motsatte tydeligvis.  I vårt land i dag har folk merkelig nok rett til å kommentere andres vekt. Jeg har en overvektig datter og får virkelig høre det. Alt fra læreren på skolen, naboen , butikkdamen og hvem som helst kommenterer hennes vekt. Skal fortelle meg SELVFØLGELIGHETER som at hun må spise mindre eller trene mer.

Anonymkode: eb457...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Egentlig forundrer det meg hele dette greiene med slanking. Det sies at tidligere var de som mente seg å være « litt bedre enn andre» i samfunnet de velutdannede og rike. I dag er det de velltrente og sunne. Jeg startet denne tråen med er ærlig spørsmål om kostråd. La på meg pga antidepressiva og overgangsalder. Slet led anorexia i mange år i min ungdom så jeg har bare vært glad for å være frisk i voksen alder. Jeg hadde en frykt for å gå inn på dette forumet rett og slett fordi man lett vil oppleve typiske kommentarer ( arrogante og selvgode?) og fordømmelse hvis man er litt overvektig eller også det motsatte tydeligvis.  I vårt land i dag har folk merkelig nok rett til å kommentere andres vekt. Jeg har en overvektig datter og får virkelig høre det. Alt fra læreren på skolen, naboen , butikkdamen og hvem som helst kommenterer hennes vekt. Skal fortelle meg SELVFØLGELIGHETER som at hun må spise mindre eller trene mer.

Anonymkode: eb457...e52

Hva for slags svar er dette til oss som har bidratt ? Arrogante ? Vel, det sklei kanskje litt ut, men det var ikke meningen å være nedlatende mot deg. Det håper jeg du forstår. 

Både Kayia og jeg har bekreftet det du selv har erfart, at det kostholdet du allerede er i gang med, det funker. 

Det er det som fungerer for oss og det er det som tydeligvis fungerer for deg . 

Jeg har dessverre ikke noe alternativt kostholdsråd å gi deg, men kan jo nevne ( siden du er matlei ) at det finnes mange forskjellige fiske og kyllingretter. Du kan jo google og du finner mange oppskrifter. 

Taco er heller ikke usunt , men råder deg til å bruke karbonadedeig i steden for kjøttdeig. Den er magrere. 

Hvis du vil ha en litt sunnere pizza en disse med tykk deig, kan du bruke tacolefser og legge på masse sunne ting. En veldig fin måte og kvitte seg med grønnsaksrester på også. Så kan man jo bruke tunfisk eller reker f.eks i steden for pølse eller kjøttdeig. Bare å bruke fantasien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe jeg synes er digg: Blande 200 g jordbær med 125 g cottage cheese og 30 g havregryn + en skvett melk. Eller samme blandingen bare med blåbær istedenfor jordbær. Godt, sunt og mettende. Nå er jeg veldig glad i bær da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
11 minutter siden, emilie321 skrev:

Noe jeg synes er digg: Blande 200 g jordbær med 125 g cottage cheese og 30 g havregryn + en skvett melk. Eller samme blandingen bare med blåbær istedenfor jordbær. Godt, sunt og mettende. Nå er jeg veldig glad i bær da :)

Det høres godt ut :)

Jeg blander youghurt naturell og bær, men cottage cheese er nok magrere ? Havregryn i blandingen har jeg ikke prøvd, men det skal prøves. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Selvfølgelig har jeg også lyst på den vaffelen. Jeg har bare veldig lite lyst til å måtte melde meg på Grethe Rode eller ta slankeoperasjon. 

En vaffel i uka er ikke nok til å gå fra å være slank til å trenge slankeoperasjon

Anonymkode: eac81...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nicklusheletida skrev:

Det høres godt ut :)

Jeg blander youghurt naturell og bær, men cottage cheese er nok magrere ? Havregryn i blandingen har jeg ikke prøvd, men det skal prøves. 

Ja, det er godt :)

Jeg blir iallefall mer mett av cottage cheese enn yoghurt. Selv bruker jeg frosne bær som jeg tiner. De er mye billigere enn ferske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, emilie321 skrev:

Noe jeg synes er digg: Blande 200 g jordbær med 125 g cottage cheese og 30 g havregryn + en skvett melk. Eller samme blandingen bare med blåbær istedenfor jordbær. Godt, sunt og mettende. Nå er jeg veldig glad i bær da :)

Nam! Bortsett fra at jeg ikke makter cottage cheese. ;) Men godt å høre at det er flere som lesser på med bær - noen ganger når man leser i sånne fitnessblogger om det de spiser så har de på 1 ss blåbær eller 30 g bringebær liksom. Det er jo ingenting! Jeg spiser en sånn eske på 125 g bær i slengen når jeg spiser bær... Det er jo så godt! Og mer eller mindre kalorifritt. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg har jo begynt å bidra litt i slanketrådene da, men det er jo mest for å være med på det sosiale som foregår her inne :D

 

Tjihiii :D Ja, vi er jo en hyggelig gjeng - så det er bare henge rundt sammen med oss :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...