Gå til innhold

Råd til god « slankemat» ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg laget gratinert broccoli i går, og det ble kjempegodt. Ikke helt fattig på kalorier pga osten, men sunt likevel pga mye grønnsaker:

1,5 broccoli (i små biter og buketter)

2 rødløk

1 vanlig løk

1/2 liten sellerirot

Hvit saus - ca 1 liter (laget av litt smør, hvetemel og ekstra lett melk)

Ost

Krydder

Stod i ovnen i 30-40 minutter - ble kjempegodt!

 

En annen dag laget jeg en tomatsaus i full fart, kokte pasta, og hadde oppi kjøttboller til de av oss som spiser kjøtt, og noen veggisboller til vegetarianerne:

2 fedd hvitløk + 1-2 løk hakkes og stekes forsiktig i litt olje

En pakke med crusha tomater (sånne på Kiwi til 5-6 kr) has oppi

3 ferske tomater i småbiter has oppi

Grønnkål hakkes i småbiter og has oppi

2 gulrøtter hakkes og has oppi.

Krydder

Dette kokes i ca 10 minutter, mens pastaen kokes. De siste minuttene has kjøttbollene oppi.

Ble knallgodt!

 

Forrige uke hadde vi wok en dag med masse grønnsaker (strimlet kål, gulrøtter, purre, spinat, løk etc) og litt steinbitfilet og laksefilet i små biter. Hadde ris til, og tykk balsamicoeddik oppå. Mmmmmmmm!

Endret av påskelilje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
9 timer siden, emilie321 skrev:

Ja, det er godt :)

Jeg blir iallefall mer mett av cottage cheese enn yoghurt. Selv bruker jeg frosne bær som jeg tiner. De er mye billigere enn ferske. 

Hei. Mange gode råd innpå her. Jeg skal prøve dem alle 😊. Jeg har hørt at man må koke frosne bær før man bruker dem. Stemmer det? 

Anonymkode: eb457...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
41 minutter siden, cilie skrev:

Vektproblematikk rommer langt mer enn kalorier inn og ut. 

Veldig viktig det du sier der. Kjenner en som gikk på poliklinikk for overvektige. Det var mye fokus på veiing, kalorier og aktivitet. Ikke noe samtale rundt den psykiske problematikken en del har rundt spising. I det siste har jeg lest at de på poliklinikken har tatt mer tak i dette og sier at det må bli en viktig del av behandlingen. 

Anonymkode: eb457...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hei. Mange gode råd innpå her. Jeg skal prøve dem alle 😊. Jeg har hørt at man må koke frosne bær før man bruker dem. Stemmer det? 

Anonymkode: eb457...e52

Før sto det plakat ved de frosne bærene at de måtte kokes, med de har gått bort fra det nå. Jeg har aldri kokt de bærene og har heller aldri blitt syk av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Lillemus skrev:

Nam! Bortsett fra at jeg ikke makter cottage cheese. ;) Men godt å høre at det er flere som lesser på med bær - noen ganger når man leser i sånne fitnessblogger om det de spiser så har de på 1 ss blåbær eller 30 g bringebær liksom. Det er jo ingenting! Jeg spiser en sånn eske på 125 g bær i slengen når jeg spiser bær... Det er jo så godt! Og mer eller mindre kalorifritt. :D 

30 g bær er bare til den ene hjørnetanna jo.....:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

En vaffel i uka er ikke nok til å gå fra å være slank til å trenge slankeoperasjon

Anonymkode: eac81...a60

Neida, ikke av en hvetebolle heller eller av en sjokolade, en pose smågodt, en potetgullpose, en is, et glass vin, en øl, et glass juice, en pølsemiddag osv osv. 

Tenker man sånn for hver usunne ting, kan det bli mye drit man putter i seg i løpet av uka. 

Litt avsporing, men kantinedama så med store øyne på meg i dag da jeg valgte fish and chips i lunsjen og fleipet litt med meg. -Skal du ha det ?-  Det er usunt :)

Jeg er ikke fanatisk, men jeg prøver å la unntak være unntak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
6 timer siden, påskelilje skrev:

Tjihiii :D Ja, vi er jo en hyggelig gjeng - så det er bare henge rundt sammen med oss :P

Jepp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har innført lørdagsgodt igjen og prøver så godt jeg kan å holde meg til det. Når noen byr meg kake, sjokolade o.l midt i uka, så sier jeg bare nei takk, det er ikke lørdag idag. Fortsetter de å insistere, skylder jeg på at jeg har diabetes og helst ikke skal ha slikt. Da gir de seg som regel, men det burde være unødvendig.

Hva er det egentlig med noen som absolutt skal ha andre til å spise usunt titt og ofte? Særlig når de vet at jeg sliter med vekta. Nå har jeg heldigvis flere rundt meg som respekterer et nei enn folk som ikke gjør det.

En annen ting er at hvis jeg skal kose meg med noe ekstra, så har jeg lyst til å kose meg med noe jeg virkelig har lyst på. Ikke bare spise for syns skyld. Mulig det er jeg som er rar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, emilie321 skrev:

Jeg har innført lørdagsgodt igjen og prøver så godt jeg kan å holde meg til det. Når noen byr meg kake, sjokolade o.l midt i uka, så sier jeg bare nei takk, det er ikke lørdag idag. Fortsetter de å insistere, skylder jeg på at jeg har diabetes og helst ikke skal ha slikt. Da gir de seg som regel, men det burde være unødvendig.

Hva er det egentlig med noen som absolutt skal ha andre til å spise usunt titt og ofte? Særlig når de vet at jeg sliter med vekta. Nå har jeg heldigvis flere rundt meg som respekterer et nei enn folk som ikke gjør det.

En annen ting er at hvis jeg skal kose meg med noe ekstra, så har jeg lyst til å kose meg med noe jeg virkelig har lyst på. Ikke bare spise for syns skyld. Mulig det er jeg som er rar.

Jeg husker at var ei her inne for en del år siden (Valnøtt?) som forklarte litt om akkurat det der med å tilby andre kaker og godterier. For ofte er det jo slik at man vil dele noe med andre, da gjerne noen man er glad i og da vil man jo veldig gjerne dele noe man selv synes er veldig, veldig godt! Og selv om man innerst inne vet at verken en selv eller de andre har godt av kaker på en onsdag så klarer ikke hjernen å la være, fordi man av (misforstått) kjærlighet vil dele det beste man vet med noen man er glad i.

Hun sa det på en mye bedre måte, men jeg går ut fra at du skjønner hva jeg mener. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...