Gå til innhold

Miljøbevist? Svar meg gjerne på dette (plast).


Worrisome Plenty

Anbefalte innlegg

Worrisome Plenty

Er det ille å bruke plastposer, plastglass og slike ting, hvis man kildesorterer det? Altså i de kommunene som har det i renovasjonsordningen?

 

Jeg Spør for jeg vil jo ikke være en miljøgris.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

Er det ille å bruke plastposer, plastglass og slike ting, hvis man kildesorterer det? Altså i de kommunene som har det i renovasjonsordningen?

Jeg Spør for jeg vil jo ikke være en miljøgris.

Jeg kildesorterer så mye som mulig, men prøver allikevel å bruke mindre plast. Engangsting er noe dritt og det bruker jeg så lite som overhodet mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
2 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg kildesorterer så mye som mulig, men prøver allikevel å bruke mindre plast. Engangsting er noe dritt og det bruker jeg så lite som overhodet mulig. 

Jo, men har det negative konsekvenser for naturen? Dersom man kildesorterer? Jeg regner med det blir til ny plast? Eller blir det utslipp allikevel? I havet havner det vel i allelall ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Worrysome plenty skrev:

Jo, men har det negative konsekvenser for naturen? Dersom man kildesorterer? Jeg regner med det blir til ny plast? Eller blir det utslipp allikevel? I havet havner det vel i allelall ikke?

Det resirkuleres jo, om man kildesorterer ren plast. Men det forurenser jo når det lages både i utgangspunktet og når det lages noe nytt av det (vil jeg tro). Det beste er jo om vi bruker så lite vi kan av det slik at vi ikke trenger å produsere så mye og dermed forurense mindre og lage mindre søppel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
17 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

Er det ille å bruke plastposer, plastglass og slike ting, hvis man kildesorterer det? Altså i de kommunene som har det i renovasjonsordningen?

 

Jeg Spør for jeg vil jo ikke være en miljøgris.

 

 

 

Vi sorterte her en stund, men så at søppelbilen kastet alt sammen likevel. Hva var da vitsen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, Lillemus skrev:

Det resirkuleres jo, om man kildesorterer ren plast. Men det forurenser jo når det lages både i utgangspunktet og når det lages noe nytt av det (vil jeg tro). Det beste er jo om vi bruker så lite vi kan av det slik at vi ikke trenger å produsere så mye og dermed forurense mindre og lage mindre søppel.

Men brenner de ikke opp alt uansett? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Men brenner de ikke opp alt uansett? 

Nei, plasten kjøres nedover i Europa for gjenvinning, i alle fall noe av den. Så kan man jo spørre seg hvor miljøvennlig DET er... Var en episode på Newton (?) om det en gang, eller muligens et annet program, var på norsk tv i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, Lillemus skrev:

Nei, plasten kjøres nedover i Europa for gjenvinning, i alle fall noe av den. Så kan man jo spørre seg hvor miljøvennlig DET er... Var en episode på Newton (?) om det en gang, eller muligens et annet program, var på norsk tv i alle fall.

Åja sånn å forstå. Forstår ikke hvordan all plast havner i sjøen,det er jo ikke lite som havner der. En skam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg er aldri på sjøen og har aldri kastet noe i havet. Men nå hørte jeg statsministeren si at mye kommer inn til vår kyst via havstrømmer. Jeg synes det er veldig fint at så mange tar initiativ til å rydde opp i dette problemet men synes vel at hvis alle bare ryddet opp etter seg så var mye vunnet. Men det er ikke lett. Vi har alle vært ubetenksomme helt sikkert. Men jeg tror mye skjer ved produksjonsprosessene våre. Plast er vel også et fordelaktig materiale på pris vil jeg tro. Det er sikkert blitt fremstilt for å møte et behov i markedet det også. Men det er jo ikke det samme som at noen behøver starte opp produksjon av plastartikler i Øvre- Gauldal eller noe bare for å tjene masse penger. Å ta vare på naturen er viktig men ofte går man et skritt frem og fem tilbake synes jeg. Miljøteknologien er like kapitalist orientert som alle andre merkevarer synes jeg. Deres konsepter subsidieres kanskje også noe. Alle er mest opptatt av " sin egen syke mor" i markedet og kampen om varer og tjenester. Er ikke så sikker på at miljøforkjemperene og miljøprodusentene er " the good gays" i ett og alt bestandig. De som var fattige i min oppvekst isolerte veggene med avispapir. I dag vil jeg tro det er plast. Alle saker har ofte så mange sider. Men natur og miljø er veldig gode interesser å dyrke tror jeg og jeg tror ungdom blir godt ivaretatt i den type miljøer. Og det burde telle alt synes jeg. Jeg tror vel mye at mye er så uutforsket i verden men det betyr jo ikke at man ta gode valg når man kan og alle partier har nå flere grønne grener fått synes jeg. Bare positivt. Pekefinger og moral synes jeg bare er å legge fra seg hjemme.Preller av som vann på gåsa på meg iallefall men nå er jeg i den eldre del av skalaen. Men klart alle tenker jo ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som havner i sjøen er gjerne det som blir kastet fra skip. Så nettopp en film hvor sjøfartstilsynet(?) filmet et skip som kastet enorme mengder søppel, rett i sjøen. Så havner det i sjøen, det som måkebilen drar med seg av søppel. Kunstgress er visst også skikkelig ille. Det er små gummikuler i gresset, og det havner også i sjøen.

Leste nylig at i Norge er papirposer verre enn plastposer. Da er det vel helst produksjonen som gjør det verre. Også måtte papirposer være veldig mye tykkere og tyngre, så det krever mer plass i frakt bl.a. Vi gjennbruker poser mye mer enn nedover i europa, så vi har ikke det samme poseproblemet, visst nok. Men det er ikke all plast som kan resirkuleres, om jeg har forstått det rett. Selv om vi kildesorterer, er det ikke alt som kan brukes på nytt. Plastflasker kan kun brukes til å lage klær. Men når vi vasker klærne havner det små plastfibre i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg svarte visst ikke ordentlig på spørsmålet. Jeg er fortsatt ikke særlig miljøbevisst og tror aldri jeg blir det. De daglige gjøremål tar all min tid og energi til det. Men jeg vil igrunn si jeg har mye sympati for naturen og god opplevelse av å ha naturen tett på. Men jeg har også stor respekt for at mennesket blir veldig lite i naturkreftenes vold. Beveg deg bare ute i storbyen når været er stormfullt. Avstander du trodde var greie kan bli maratonløp mellom lynnedslagene. Jeg bruker sykkel en del og har ikke bil og kjører kollektivt. Noe som i min ungdom var et politisk valg jeg var mye alene om. Synes det er fint å tenke på st jeg sikkert har bidratt til innsparing der selv om jeg røker som en skorstein og ikke er så god på mye annet. Synes plastposene var greie søppelposer til søppelsjakten. Men alt har sin tid. Bare bra med ressurssparende løsninger tror jeg de fleste synes. Og jeg har kjøpt handlenett bare jeg husker å ta dem med i farta. Jeg tror folk flest har så mye " administrasjon" i dagliglivet at mange rygger litt tilbake på ting av den grunn. Det blir mye å huske på liksom.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Men som alle andre mennesker i vår tid  er jeg opptatt av å ikke omgi meg med en masse ting og mennesker jeg ikke trenger om de er aldri så begavede og vellykkede. Så på en måte tror jeg at jeg kan kalles også miljøbevisst. Hvis det er å være miljøbevisst da? Men jeg har inntrykk og har observert at dette er hva som skjer i sånne miljø Og er syretesten på om folk er innenfor eller utenfor. Mye virker da også bare sykt synes jeg også i dag. De fleste saker har mer enn en side.I våre dager handler alt om penger om logoen er aldri så fin. Men flott med frivillighet og fokus på alt som hjelper.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
18 timer siden, stjernestøv skrev:

Vi sorterte her en stund, men så at søppelbilen kastet alt sammen likevel. Hva var da vitsen? 

Er du sikker på det? Vi har restavfall og matavfall i samme dunke, men det er flere kamre inne i avfallsbilen. Så selv om det ser ut som om det går i samme bilen så går det if orskjellige kamre.

18 timer siden, stjernestøv skrev:

Men brenner de ikke opp alt uansett? 

Nei, å brenne plast er forferdelig farlig pga avgasser. Det resirkuleres og brukes om igjen til f.eks fleece gensere, plastposer (kiwi sine er laget av gjenvunnet plast) og annet.

18 timer siden, stjernestøv skrev:

Åja sånn å forstå. Forstår ikke hvordan all plast havner i sjøen,det er jo ikke lite som havner der. En skam!

Har sett mye bilder av det. Da er det gjerne fra skip, mye nett fra fisking og avfall fra skip. I Norge er vi faktisk så flinke at jeg selv sier nei til papirposer fordi de forurenser mer ved laging enn det plastposer gjør :)

 

Denne vidoen er artig å se mtp hvor mye ting i havet beveger seg. Lagd for barn, men liker den fordet :)

 

Anonymkode: f926c...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er konstant overoppheting av økonomien over lang tid som må ta mye av skylda mener jeg. Før så het det at forurenser må bære kostnad men mye av dette er jo lovlige produkter og redder jo mange liv så det er ikke bare.

Anonymkode: 8b2ad...467

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alt er ikke bare å forby alt man ikke liker. Enda det virker jo som plastbestandelene er "en skikkelig dødare".

Anonymkode: 8b2ad...467

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Urett straffer seg alltid og alle forstår mere og mere tror jeg at her er også en praktisk jobb som må gjøres for å ivareta natur og miljø på lang sikt. 

Jeg kjøper inn andre poser til søppelposer nå. Vi bidrar alle med hva vi kan. Flott at ungdommen tar tak. Ungdommen er ofte så mye bedre enn sitt rykte synes jeg.😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.4.2018 den 17.09, Worrysome plenty skrev:

Er det ille å bruke plastposer, plastglass og slike ting, hvis man kildesorterer det? Altså i de kommunene som har det i renovasjonsordningen?

 

Jeg Spør for jeg vil jo ikke være en miljøgris.

 

 

 

Det beste er å redusere på forbruket av unødvendig plast, for eksempel engangsbestikk og engangskopper etc.

Hvis du kaster plastemballasjen der den skal etter at du har brukt den, er du ingen miljøgris. Det avfallsselskapene er veldig opptatt av, er både reduksjon av den totale mengden avfall  (det er knyttet til forbruket vårt, hvor mye vi kjøper av ting), og hvor mye som materialgjenvinnes av avfallet. Hvis du bruker de ordningene som finnes der du bor, og kaster plastemballasje, papp, papir, glassemballasje, metallemballasje, matavfall og hageavfall i rett dunk, og leverer farlig avfall og EE avfall på gjenvinningsstasjonen, kan du kaste resten av søpla i restavfallet med god samvittighet og tenke at du gjør dn god jobb for samfunnet, ved at mest mulig av søpla di kan brukes igjen!

Ps! Det er bare plastemballasje som skal kastes i plastsekken/-dunken. Ikke engangsbestikk, kopper etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.4.2018 den 17.28, stjernestøv skrev:

Vi sorterte her en stund, men så at søppelbilen kastet alt sammen likevel. Hva var da vitsen? 

Søppelbilen har ofte to kammere. Slik at restavfallet og bioavfallet går til ulike steder. Hvis du er flik til å sortere, vil du få veldig lite restavfall, og det aller meste av søpla di kan bli til nye ting 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er konstant overoppheting av økonomien over lang tid som må ta mye av skylda mener jeg. Før så het det at forurenser må bære kostnad men mye av dette er jo lovlige produkter og redder jo mange liv så det er ikke bare.

Anonymkode: 8b2ad...467

Ja, det er det høye forbruket som er hovedårsaken til at vi "produserer" så mye søppel i Norge. Men folk flest kan bli flinkere til å kildesortere, slik at vi kan gjenbruke mest mulig av søpla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...