Gå til innhold

Quetiapin -mange navn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvorfor er det så mange "navn" på Quetiapin? Sandos, amneal, depot, m.fl. 

Er det bare fabrikknavnet, altså navnet på de ulike fabrikantene? 

Er det noen forskjell i virkning på de ulike, eller er det samme oppskrift og virkningsmekanismer på dem alle?

Anonymkode: f0259...286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Worrisome Plenty

Depot er forskjellig fra vanlig. Ellers er det bare variasjoner på navnet etter hvem som lager det. Før het alt seroquelle. patenten  løp ut etterhvert slik att alle som vil kan kopiere medisinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Seroquel er det originale medikamentnavnet, evt. Seroquel depot - som da er en slow release versjon som er ment å gi en jevnere blodkonsentrasjon igjennom døgnet. Quetiapin er virkestoffet, og flere produsenter selger preparatet under det såkalte generiske navnet. Accord blir brukt som erstatning for "Depot" på de jeg får - altså Quetiapin Accord (også produsentens navn som jeg ikke husker). Tror det er en del konkurranse om å få selge de generiske variantene. De er mye billigere i innkjøp, men det er folk som får reaksjoner på disse som de ikke opplever på originalen. I så fall kan man få utskrivende lege til å reservere mot såkalt generisk bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Seroquel er det originale medikamentnavnet, evt. Seroquel depot - som da er en slow release versjon som er ment å gi en jevnere blodkonsentrasjon igjennom døgnet. Quetiapin er virkestoffet, og flere produsenter selger preparatet under det såkalte generiske navnet. Accord blir brukt som erstatning for "Depot" på de jeg får - altså Quetiapin Accord (også produsentens navn som jeg ikke husker). Tror det er en del konkurranse om å få selge de generiske variantene. De er mye billigere i innkjøp, men det er folk som får reaksjoner på disse som de ikke opplever på originalen. I så fall kan man få utskrivende lege til å reservere mot såkalt generisk bytte.

Jeg har alltid fått spørsmål om jeg ønsker en billigere varianten eller ei når jeg er på apoteket for å hente ut seroquel, har forøvrig alltid svart ja. Så går ut ifra at det er opp til hver enkelt pasient?

Anonymkode: 20c42...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Hvis legen ikke har huket av nei til generisk bytte, må du betale et mellomlegg for å få originalen fordi den er mye dyrere i innkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Okei.. Så da kan jeg f.eks. a 300 mg kvetiapin accord, 200 mg kvetiapin sandos, og 100 mg kvetiapin amneal, og 50 mg kvetiapin depot. Fordi det er kvetiapin alt sammen?

Same shit, liksom?

Skjønner ikke dette, jeg.

Anonymkode: f0259...286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Okei.. Så da kan jeg f.eks. a 300 mg kvetiapin accord, 200 mg kvetiapin sandos, og 100 mg kvetiapin amneal, og 50 mg kvetiapin depot. Fordi det er kvetiapin alt sammen?

Same shit, liksom?

Skjønner ikke dette, jeg.

Anonymkode: f0259...286

Korrekt. Pass dog på at det blir riktig døgndose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...