Gå til innhold

2,5 uker forsinket menstruasjon, negative tester, konstant trøtt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Kanskje du har råd eller forslag til hva i all verden kroppen min holder på med.
Prøver å oppsummere med punkter slikt at det er mest oversiktlig.

- 8. mars: første dag av siste menstruasjon. 

- 19. mars til 24. mars: hadde ubeskyttet sex med partner, og ut i fra kalender så skulle dette være rundt eggløsning.

- 30 - 31. mars: fikk en kjempe liten blødning. Var bare noen dråper lyst friskt blod den ene dagen, og litt brun utflod neste dagen. Det varte altså ikke over to dager, det kom bare litt den ene dagen og litt den andre dagen. Ikke engang nok til å fylle et truseinnlegg. Har aldri hatt noe liknende tidligere.

- 31. mars - 7. april: mye mensen-liknende smerter. Kom og gikk, nesten hver eneste dag. Hadde også mye vondt i nedre del av ryggen. Trodde hele tiden at jeg kom til å få mensen fordi jeg ofte får den litt sånn ekle følelsen av å ha vondt i magen ca en dag før jeg får mensen, eller samme dagen. Men i disse dagene var det mer stikking og murringer i magen, men det var til å bli gal av.

- 6/7. april: forventet å få mensen, men ingenting har skjedd. Har følt meg veldig mye oppblåst og helt ekstremt trøtt, noe som ikke er typisk meg. Stikkingen og murringen i magen har gått over, men jeg har et mye større behov for søvn. Kjenner ikke igjen meg selv. Jeg er veldig aktiv og trener mye, men i det siste har jeg ikke helt overskudd til det. Dette har pågått helt til nå (24. april). 

Så jeg er altså godt over 2 uker (nesten 3 uker) over forventet menstruasjon, noe som ikke har skjedd meg tidligere. Trodde jo kanskje at jeg var gravid, men alle testene jeg har tatt (senest i dag tidlig!) har vært negative, så da vet jeg ikke hva som skjer. I hele forrige uke hadde jeg en konstant våt følelse nedentil, som om jeg hadde veldig mye utflod, eller som om jeg akkurat hadde fått mensen. Løp til toalettet stadig vekk, men ingenting, bare veldig våt nedentil. Dette ser ut til å ha gått over nå.

Vet du om noen annen grunn til at man kan bli så trøtt/sliten og ha alle disse mensen-liknende symptomene, samt være så forsinket med menstruasjon? Kanskje mangel på noe?

Jeg er 25 år og jeg går ikke på p-piller. Har normalt en syklus på 28 dager, men noen ganger har den vært på 29 eller 30. Men så er jeg på syklus dag 48, uten tegn til verken menstruasjon eller positiv test. 


Burde jeg dra til lege og ta en blodprøve? Vet du om noen som har fått negativ urinprøve men positiv blodprøve? Det virker jo veldig rart, spesielt fordi jeg allerede burde ha testet positivt hvis jeg faktisk er gravid, så jeg tviler jo sterkt på det. Men kroppen min føles så annerledes, og dette har skjedd så fort. 





 

Anonymkode: 3f76d...1d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det var ikke så enkelt å komme med forklaring på dine symptomer. Du har gitt en veldig fin oversikt over din syklus, så la oss se litt på den.

Du hadde ubeskyttet samleie i den mest fruktbare periode som er seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen. Det gir stor sjanse for graviditet, spesielt med tanke på din unge alder. Dine symptomer kunne passe med graviditet, men testen er negativ. Blodprøve er mer pålitelig enn urinprøve, men med så lang tiden uten menstruasjon, burde urinprøven gi utslag. Kan det ha vært en meget tidlig abort? Kan det ha vært en graviditet utenfor livmoren som har gitt deg smerter, men hvor det har vært abort?

Vanligvis ville man råde deg til å se det an, men i og med at du ikke er i form, så foreslår jeg at du tar en tur til legen og får tatt en blodprøve (HCG, prolaktin, TSH, FSH, LH og østradiol). Så vil man se om det kan være hormonforstyrrelse på gang, evt lavt stoffskifte som kan medfører tretthet.

Vennlig hilsen  Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei Mette, takk for svar. 

Jeg har fått bestilt time hos fastlegen i morgen. Veide meg selv i dag tidlig og er helt sjokkert over at jeg nå veier 58+ kg. Jeg har ligget på 55 - 56 kg det siste året, kanskje opp mot 57 kg i julen og 54 kg i lettere perioder på høsten. Føler meg så oppblåst og stygg, spesielt rundt nedre del av magen. Det er dette og den ekstreme slappheten/trøttheten som plager meg mest, for jeg har jo ikke noe vondt, bare ubehag i korsryggen og i magen som kommer og går. :(

Hvis det hadde vært abort så hadde jeg vel blødd noe mer? Den kjempe lille blødningen som jeg hadde ca. 10-11 dager etter samleie minnet ikke om abort, og gjorde ikke vondt heller. Den var så liten, og lys rosa / brun i fargen, ikke rød eller mørk. Og etter dette har jeg verken hatt noen flere blødninger eller menstruasjon. 

Er det noe spesielt som du synes at jeg burde spørre legen min om i morgen? Og hvor lang tid bør det ta før jeg får svar på en blodprøve? Må jeg spesifikt be legen min om å sjekke HCG, prolaktin, TSH, FSH, LH og østradiol?

Og et siste spørsmål, har du noen gang opplevd at noen har vært gravide til tross for negative graviditetstester av urin som har vært tatt såpass sent (2,5 - 3 uker etter uteblitt menstruasjon) og som har blitt utført på riktig måte / med tester som det ikke er noe feil med? Tror jo ikke at det er dette, men hadde det vært tilfelle så hadde det utgjort ganske store forskjeller både for planlegging av sommeren og masterstudiet som jeg starter på i september. Man hører jo noen ganger om noen som kjenner til en eller som har hørt om en som dette har skjedd med, men jeg vet ikke hvor troverdig dette er. 

Anonymkode: 3f76d...1d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er veldig ulikt hvor fort man får svar på blodprøver, høyst et par dager. Du kan foreslå legen nevnte prøver. Det 'siste' spørsmålet kan jeg ikke svare konkret på, men jeg mener at det er usannsynlig at du har en pågående graviditet. Ta med en morgenurinprøve for en ordens skyld.

Fint at du fikk time så fort. Gi tilbakemelding om resultatet. Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...