Gå til innhold

Avhengig av å klemme kviser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Altså... jeg vil påstå at jeg er avhengig av å klemme kviser. Det er ikke snakk om å klemme en kvise eller to i løpet av dagen, eller å sitte å se på Dr. Pimple popper i ørten timer. Her er det mer sånn der det er speil, der stopper jeg for å lete etter kviser. Klarer å holde meg til lukkede steder som toalett. Jeg kan godt stå flere timer foran speilet hver dag for å lete etter kviser å klemme. Slik har det vært i ca ti år nå (er 21). Ryggen, skuldrene, halsen og ansiktet er full av arr. Ryggen og skuldrene er verst.  Jeg klarer ikke å holde meg om jeg kjenner en kvise/hudorm er på vei. Har hatt perioder der jeg har roet meg ned. Men er stadig vekk at lysten blusser opp igjen. Jeg ser jo helt klart at huden min har det bedre når jeg ikke klemmer, men jeg klarer aldri å slutte helt. Har prøvd å google meg fram til dette, men finner aldri noen artikler med det jeg ser etter.  Hva skal jeg gjøre? Er dette nok til å være en form for mani/avhengighet? Har tidligere vært diagnostisert med hårnappingsmani(husker ikke hva heter) men det har jeg så og si nesten sluttet helt med.

Anonymkode: f370e...c85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, skal prøve å se om jeg får tatt det opp med fastlegen min. Og dermatillomani er vel det nærmeste jeg kommer . Takker for svar^^

Anonymkode: f370e...c85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest franklyscarlet

Det er sant. Det er definitivt ikke bare å slutte. Jeg begynte med klemmingen da jeg var 11. Nå er jeg 27, og har fortsatt problemer, selv om jeg har blitt bedre de to siste årene. En ting som har hjulpet meg litt, er å stelle meg uten å ha på lyset på badet. Jeg har klemt mest før jeg skal legge meg, rett etter jeg har vasket av sminken. Har gjerne "gått løs på" ansiktet mitt i en times tid hver kveld, ofte fordi jeg ser EN liten ting som fanger oppmerksomheten min, og jeg tenker at jeg KUN skal klemme den ene. -Men plutselig har jeg altså klemt på hver eneste lille pore, og gjort om ansiktet mitt til en battlefield. Det er så sykt tilfredsstillende å gjøre det, men etterpå angrer jeg. Noen ganger har jeg ikke turt å gå ut fordi jeg har ødelagt ansiktet for mye. Kanskje det kan funke for deg å ikke skru på baderomslyset? Og også prøve å holde en meter avstand til speilet. Det er ikke så lett, men hver gang man klarer det hjelper det i alle fall litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er utrolig hva man klarer med litt viljestrykre.

Anonymkode: c4678...f0f

Kanskje et noe unyttig råd? Har du viljestyrke til å prøve å forstå trådstarters situasjon, da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, franklyscarlet skrev:

Det er sant. Det er definitivt ikke bare å slutte. Jeg begynte med klemmingen da jeg var 11. Nå er jeg 27, og har fortsatt problemer, selv om jeg har blitt bedre de to siste årene. En ting som har hjulpet meg litt, er å stelle meg uten å ha på lyset på badet. Jeg har klemt mest før jeg skal legge meg, rett etter jeg har vasket av sminken. Har gjerne "gått løs på" ansiktet mitt i en times tid hver kveld, ofte fordi jeg ser EN liten ting som fanger oppmerksomheten min, og jeg tenker at jeg KUN skal klemme den ene. -Men plutselig har jeg altså klemt på hver eneste lille pore, og gjort om ansiktet mitt til en battlefield. Det er så sykt tilfredsstillende å gjøre det, men etterpå angrer jeg. Noen ganger har jeg ikke turt å gå ut fordi jeg har ødelagt ansiktet for mye. Kanskje det kan funke for deg å ikke skru på baderomslyset? Og også prøve å holde en meter avstand til speilet. Det er ikke så lett, men hver gang man klarer det hjelper det i alle fall litt. 

Åh. Litt lettet over å vite at jeg ikke er den eneste o:  jeg har prøvd. Jeg klemmer selv uten speil. Da går det veldig utover ryggen min. Etter mange år med å strekke armene mine bak når jeg faktisk nesten alle områdene på ryggen min.  Det eneste som hjelper for meg er å klippe neglene mine helt. Da får jeg vondt i fingertuppene mine av å klemme. Det er jo heller ikke ideelt. 

Anonymkode: f370e...c85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åh. Litt lettet over å vite at jeg ikke er den eneste o:  jeg har prøvd. Jeg klemmer selv uten speil. Da går det veldig utover ryggen min. Etter mange år med å strekke armene mine bak når jeg faktisk nesten alle områdene på ryggen min.  Det eneste som hjelper for meg er å klippe neglene mine helt. Da får jeg vondt i fingertuppene mine av å klemme. Det er jo heller ikke ideelt. 

Anonymkode: f370e...c85

Hehe, jeg gjør det samme. Klorer, plukker og klemmer på ryggen, skuldrene og brystet. Har sikkert hundrevis av små hvite arr på overkroppen. Jeg synes ansiktet er viktigst å prøve å holde seg unna. Overkroppen "ødelegger" jeg mest i vinterhalvåret, siden litt brunfarge på sommeren skjuler ting jeg får lyst til å klemme på litt mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...