Gå til innhold

Mensen, BMI og undervekt


esaeb

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har vært undervektig pga spiseforstyrrelse i mange år, og mistet mensen da jeg ble syk i 2008.

Jeg har vært normalvektig (har en BMI på ca 20) i ca 1,5 år nå, men har fortsatt ikke fått den tilbake. Altså er det nesten 10 år siden jeg har hatt mensen, og det har begynt å stresse meg en del. Frem til jeg begynte i behandling for spiseforstyrrelse, for 2 år siden, og kom opp på normal vekt, hadde jeg en BMI på 14-15.

Jeg bruker ikke p-piller eller annen hormonprevensjon, og har heller aldri gjort det.

Jeg er 24 år nå, og var altså 14 da jeg mistet mensen. Fikk den første gang da jeg var 12, så jeg hadde bare mensen i ca 2 år før den forsvant.

Når kan jeg forvente å få mensen tilbake etter å ha vært undervektig? 

Kan manglende menstruasjon ha sammenheng med sexlyst? Jeg har aldri vært forelsket, og aldri hatt kjæreste, noe som ikke føles helt normalt sammenliknet med andre 24-åringer. Jeg har hatt sex, men kun uforpliktende og i forbindelse med inntak av alkohol. Ellers er jeg veldig lite "opptak" av sex og av menn generelt. 

På forhånd takk for svar!

Endret av esaeb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Spiseforstyrrelser med vekttap medfører i mange tilfeller at menstruasjonene stopper opp. Hypofysen (hjernevedhenget) utsender ikke stimulasjon til eggstokkene så egg kan modnes og hormoner produseres. Eggstokkene går i dvale. Dessverre er det ca en tredel som ikke får igjen eggstokkfunksjonen selv om tilstanden normaliseres med hensyn til kost og vekt. Manglende hormonproduksjon og manglende menstruasjoner kan bli en permanent tilstand. Hormonmangel kan ha en del uheldige følger som f.eks. svakere skjelett, dårligere blodkar og som du merker det, bortfall av libido (sexlyst).

Du bør oppsøke din fastlege og evt få henvisning til gynekolog. Det kan være lurt om legen måler disse hormonene: FSH, LH, østradiol, prolaktin, TSH og fritt-T-4. Jeg gjetter at ditt østrogennivå er lavt, og du bør få tilført hormoner, Behandlingen er det samme som gis til kvinner etter overgangsalderen. Gynekologen kan sammen med deg finne frem til den behandlingen som best passer deg.

Med hensyn til å bli gravid, så må eggstokkene sannsynligvis stimuleres med hormonene FSH og LH, evt i et prøverørsopplegg. Det er gode sjanser for at det vil lykkes.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei. 

Vil bare nevne at etter å ha mistet mensen pga lav bmi hender det ikke rent så sjelden at man må opp i bmi 21-23 for å få tilbake mensen. 

(Hilsen en som har vært der selv) 

Anonymkode: 9d42b...1c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Ja, men høyere BMI er langt fra garanti for at menstruasjonen kommer tilbake. Tilstanden bør etter min mening behandles med østrogentilskudd. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...