Gå til innhold

Fjernet eggledere, ønsker å fjerne resten


Sasha84

Anbefalte innlegg

For ca 12 år siden opplevde jeg en ex.u, og den ene egglederen måtte fjernes pga komplikasjoner. 

Det viste seg i tillegg at jeg hadde mange cyster på eggstokkene, og jeg ble utredet for pco(s). Dette fikk jeg aldri bekreftet at jeg hadde, men jeg har «cysteslipp» månedlig.

Noen år senere må jeg gjennom ivf for å bli gravid, og vi får barn nr 1. Ett par år senere har vi et søskenforsøk, og barn nr 2 kommer. 

Når nr 2 er blitt ett år, oppdager vi til vår store overraskelse at jeg er gravid med nr 3.

Det ender i en abort, og jeg får beskjed av legen at jeg bør starte på en form for prevansjon. 

For noen måneder siden begynner jeg å få sterke smerter i venstre siden av magen, samt i venstre fot, men jeg tenker det bare er cyster som sprekker, men når jeg så starter med blødning to uker før forventet mens, og blør i over 14 dager, går jeg til legen. 

Der blir det bekreftet nok en ex.u, og den siste egglederen må fjernes. 

Eggstokkene og livmoren blir ikke fjernet, da legen som opererte ikke så noe grunn til å fjerne dette, men jeg ønsker å gjøre dette. 

Jeg vet at jeg vil komme i overgangsalderen hvis eggstokkene blir fjernet.

Det skal nevnes at jeg er 34 år, har veldig kraftige menstruasjoner (må bruke bleie de første tre dagene), sterke smerter, i tillegg til cysteslipp hver eneste måned når eggløsning nærmer seg. 

Mitt spørsmål er; må det foreligge en form for diagnose for å fjerne eggstokker/livmor, eller kan jeg søke om å få dette gjort? 

Jeg har hatt kraftige menstruasjoner (samt smerter) siden jeg fikk mensen som 12 åring, og pga min helse gjennom svangerskapene, ønsker jeg ikke flere barn. (Og i teorien er jeg jo nå sterilisert siden begge egglederne er tatt bort). 

Håper innlegget er forståelig, og at jeg kan få svar.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Med hensyn til de rikelige blødninger, så er det flere behandlingsmetoder. Man kan ta tabletter, Cyklokapron. Man kan få en hormonspiral. Det kan utføres et inngrep hvor livmorslimhinnen fjernes (ablasjon). Nevnte metoder kan halvere blødningsmengden. Du bør ha forsøkt minst en behandling før man evt fjerner livmoren.

Jeg vet ikke helt hva du mener med 'cysteslipp', mener du eggløsning? Før eggløsning dannes en vanncyste på ca 2 cm omkring egget, og den brister ved eggløsningen så egget skylles ut. Noen kan ha en kortvarig smerter i forbindelse med eggløsningen.

Du er bare 34 år, og er altså midt i den fruktbare periode og har nesten 20 år til overgangsalderen. Jeg tror ikke at du vil få en gynekolog til å fjerne dine eggstokker. Det vil føre deg inn i en brå overgangsalder,  sannsynligvis med sterke symptomer med hetetokter, nattesvette, dårlig nattesøvn og såre slimhinner i skjede og urinrør. Mer bekymringsfullt er langtidsvirkning: øket risiko for benskjørhet, hjertekarsykdommer, Parkinsons sykdom, demens og kortere levetid. (Men mindre risiko for brystkreft og eggstokkreft !).

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har cyster på eggstokken som sprekker hver måned, har vært innlagt pga smertene flere ganger. Det er ikke i forbindelse med eggløsning. 

Da skal jeg ta dette videre til min gynekolog, og nevne de forskjellige metodene du nevner øverst. 

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det har gynekologen nok god oversikt over, men fint om dere kan diskutere de ulike mulighetene.

Tar gjerne rapport om hva dere kommer frem til.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...