Gå til innhold

Kjøpe seg ut av dugnad


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en gutt som spiller fotball og vært år er det dugnad, der vi selger toalettpapir. Men de siste årene er det flere som vil betale seg ut av dugnaden. Vil betale det som klubben tjener inn på at dem selger toalettpapir. Jeg synes ikke at det er gøy å selge dette heller, men hva lærer vi barna med å kjøpe seg ut av sånne ting? 

Anonymkode: f9d00...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en gutt som spiller fotball og vært år er det dugnad, der vi selger toalettpapir. Men de siste årene er det flere som vil betale seg ut av dugnaden. Vil betale det som klubben tjener inn på at dem selger toalettpapir. Jeg synes ikke at det er gøy å selge dette heller, men hva lærer vi barna med å kjøpe seg ut av sånne ting? 

Anonymkode: f9d00...164

Hiv ut en annonse på facebook-siden din. Dopapir er noe vi alle trenger, kjøper gjerne av en elev for å sponse tur jeg altså ;-) Bare et tips!

Anonymkode: d4f82...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en gutt som spiller fotball og vært år er det dugnad, der vi selger toalettpapir. Men de siste årene er det flere som vil betale seg ut av dugnaden. Vil betale det som klubben tjener inn på at dem selger toalettpapir. Jeg synes ikke at det er gøy å selge dette heller, men hva lærer vi barna med å kjøpe seg ut av sånne ting? 

Anonymkode: f9d00...164

Jeg har kjøpt mye dopapir fra idrettslagene til tanteungene, men nå er det slutt. De tar 350,- for 42-48 ruller. Koster ca. 160,- for 48 ruller på Europris og de er minst like gode på kvalitet. Idrettslagene har rett og slett priset seg ut for min del.

Ungene lærer vel at om man har penger nok så kan man kjøpe seg ut av ting man ikke liker. Sånn er det jo. :) Om det er rett er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
58 minutes ago, Lillemus said:

Jeg har kjøpt mye dopapir fra idrettslagene til tanteungene, men nå er det slutt. De tar 350,- for 42-48 ruller. Koster ca. 160,- for 48 ruller på Europris og de er minst like gode på kvalitet. Idrettslagene har rett og slett priset seg ut for min del.

 

 

Er ikke poenget å støtte en god sak?

Anonymkode: adc0b...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Er ikke poenget å støtte en god sak?

Anonymkode: adc0b...8ca

Jo, og det er derfor jeg har kjøpt dopapir fra idrettslaget i flere år, men nå sist hadde de altså satt opp prisen til 350,- og når det koster over det dobbelte av det det gjør i butikken så gidder jeg ikke altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt fair.

Det er en viktig lærdom at ens kompetanse kan være verdt mer enn det en tjener på å selge dassruller. Eller på å rake løv. Forutsatt at man i den aktuelle tiden gjør et annet arbeid, eventuelt gjør lekser for å bedre karakterer og studiekompetanse.

Mitt soleklare ståsted er at enhver burde jobbe og tjene penger på det DE kan, og betale litt for at profesjonelle gjør dugnadsarbeidet raskere og mer effektivt. Sånn blir det verdiskapning av. 

I stedet for å bruke tre timer på å rake løv (som jeg ikke liker eller er god til), kan jeg heller jobbe, tjene 1500 kr, og betale en gartner 2 timer a 500 kr, altså 1000 kr for arbeidet. Da går jeg 500 kr i pluss, gartneren går 1000 kr i pluss, samfunnet tjener skatt og den sosialistiske dugnadsånden fra tidlig 1900-tall kan brenne :) 

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
19 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Helt fair.

Det er en viktig lærdom at ens kompetanse kan være verdt mer enn det en tjener på å selge dassruller. Eller på å rake løv. Forutsatt at man i den aktuelle tiden gjør et annet arbeid, eventuelt gjør lekser for å bedre karakterer og studiekompetanse.

Mitt soleklare ståsted er at enhver burde jobbe og tjene penger på det DE kan, og betale litt for at profesjonelle gjør dugnadsarbeidet raskere og mer effektivt. Sånn blir det verdiskapning av. 

I stedet for å bruke tre timer på å rake løv (som jeg ikke liker eller er god til), kan jeg heller jobbe, tjene 1500 kr, og betale en gartner 2 timer a 500 kr, altså 1000 kr for arbeidet. Da går jeg 500 kr i pluss, gartneren går 1000 kr i pluss, samfunnet tjener skatt og den sosialistiske dugnadsånden fra tidlig 1900-tall kan brenne :) 

Jeg tjener bare 170 kr timen så da lønner det seg ikke å betale for gartner. Men ikke har jeg hage heller så da går det opp i opp. 

Anonymkode: 0f6e2...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en gutt som spiller fotball og hvert år er det dugnad, der vi selger toalettpapir. Men de siste årene er det flere som vil betale seg ut av dugnaden. Vil betale det som klubben tjener inn på at dem selger toalettpapir. Jeg synes ikke at det er gøy å selge dette heller, men hva lærer vi barna med å kjøpe seg ut av sånne ting? 

Anonymkode: f9d00...164

Akkurat en sånn salgsdugnad synes jeg ikke det er så ille å kjøpe seg ut av.  Noen ender jo opp med å kjøpe alle disse produktene selv (kanskje ikke akkurat dopapiret, men ved f.eks. loddsalg).  Vel å merke hvis det er greit for idrettslaget at man heller betaler.

Selv ville jeg ikke kjøpt meg ut, jeg klarte å selge ganske mye dopapir da junior skulle på skoletur - han solgte på dørene i nabolaget, og jeg brukte mitt eget nettverk.  Jeg lover alltid å støtte de kjøperne som selv er foreldre, når de kommer i tilsvarende situasjon, og det virker ;)

Andre dugnader der man gjør en arbeidsinnsats, altså ikke salg, synes jeg signaleffekten overfor barna er viktigere.  Jeg synes det blir feil når det ser ut som om dugnader er for de fattige, mens de rike betaler seg ut - særlig når det er en dugnadstype der barna / ungdommene kan være med selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, laban skrev:

 

Andre dugnader der man gjør en arbeidsinnsats, altså ikke salg, synes jeg signaleffekten overfor barna er viktigere.  Jeg synes det blir feil når det ser ut som om dugnader er for de fattige, mens de rike betaler seg ut - særlig når det er en dugnadstype der barna / ungdommene kan være med selv. 

Veldig enig, slik har vi tenkt også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det ikke handler om fattig eller rik, men om effektiv utnyttelse av egne ressurser. 

Hvis jeg er god til å rake løv eller sette opp et gjerde, så er det greit. Hvis jeg ikke er god til det, så må det da være bedre at jeg går på jobb (forutsatt at jeg er god i jobben min) og heller betaler noen med det jeg tjener, enn at jeg skal knote i ti timer med et gjerde som ikke engang blir bra?

Men dette er noe annet enn at rike foreldre betaler barna for at de ikke gidder.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg mener det ikke handler om fattig eller rik, men om effektiv utnyttelse av egne ressurser. 

Hvis jeg er god til å rake løv eller sette opp et gjerde, så er det greit. Hvis jeg ikke er god til det, så må det da være bedre at jeg går på jobb (forutsatt at jeg er god i jobben min) og heller betaler noen med det jeg tjener, enn at jeg skal knote i ti timer med et gjerde som ikke engang blir bra?

Men dette er noe annet enn at rike foreldre betaler barna for at de ikke gidder.

Dette vil i praksis tilsi at de med høyt betalte jobber betaler seg fri. Uansett hvor effektivt det totalt sett er (må innrømme at jeg selv har tenkt tanken når jeg har arbeidet hele helger på loppemarked) blir det et feil signal å sende barna. Dugnad = fellesskap. Alle stiller - uansett forutsetninger og bakgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ikke så mange dugnader som handler om at amatører gjør arbeid som profesjonelle burde gjort.  Det dreier seg ofte om ting som ville blitt arrangert mye sjeldnere eller ikke i det hele tatt, hvis alle involverte skulle hatt lønn (som loppemarked), eller som nesten hvem som helst kan gjøre med litt veiledning (som vareopptellinger). 

Hvis vi ser litt utover enkeltdugnader, er det mye her i landet som er basert på frivillig innsats:  Hver eneste dag gjennom hele året er det dugnadsånden som får mye av idretten og kulturen for barn til å gå rundt. Det traktes kaffe, stekes vafler, selges kaker, frukt og kioskvarer, avvikles kamper, konserter, skirenn og turneringer absolutt hele tiden. Jeg har selv hatt et verv (hallansvar under seriekamper, påbudt av sikkerhetshensyn) som teoretisk kunne vært overlatt til profesjonelle.  Det betydde to svært slitsomme helger pr. år. Men jeg synes det blir helt feil at når håndballaget spiller bortekamp på beste vestkant, er det innleide vakter i hallen, men når de spiller i enkelte andre deler av byen, er det foreldre som gjør samme jobben gratis.

Selvfølgelig kan vi klare oss uten loppemarkeder og heller handle brukte ting på nett, vi kan organisere barneidretten på en helt annen måte og la ildsjelene derfra finne seg en veldedig organisasjon å jobbe for i stedet, og vi kan la næringslivet overta salgsvirksomheten på 17. mai.  Men jeg tror egentlig at barna våre har godt av å se oss engasjert i noe annet enn egen jobb, egen familie og egne fritidsinteresser. Når dugnader og frivillighet fungerer, skaper det samhold, tilhørighet og lagånd - det er vårt korps, vårt lag, vår bane eller idrettshall, osv. Det er rikelig nok egoisme og individualisme på livets øvrige arenaer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Når det gjelder rene salg (dopapir, lodd etc) er det helt ok. Det blir dessuten lettere å selge for de som velger det.

Laget/foreningen bør dessuten lage et estimat for hva en tjener per time. I min tid som forelder hadde skolekorpset bingo på fredagskvelder med en timeinntekt på 6 kroner. Da det ble kjent, ville alle heller betale 25 kroner enn å bruke hele fredagskvelden i et røykfylt lokale.

Anonymkode: d4aa1...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Enkelte dugnader er en komplisert måte å samle inn penger. Altså gå rundt å selge ting folk ikke trenger til overpris. Naboer og venner kjøper, og så kjøper man til gjengjeld ting fra dem en annen gang. Masse jobb og mye av pengene går til tredjepart. Man kunne heller gitt pengene direkte. 

Vi har en del sånne ting. Selge et lass med kakebokser f.eks. Hvorfor ikke bare betale, uten å få huset fullt av kaker og godteri vi ikke trenger? Jeg skjønner at ikke alle vil eller kan betale seg ut, men det bør være mulig. Jeg synes ikke det er et mål i seg selv å fylle med enda flere plikter i hverdagen.

Jeg er ikke negativ til dugnad. Vi har jo også dugnader hvor vi gjør en reell, nyttig jobb som er ok betalt. Det ønsker jeg ikke å betale meg ut av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...