Gå til innhold

Lamictal og p-piller


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har hørt at p-piller minsker serumkonsentrasjonen av lamictal. Stemmer dette? I så fall, bør jeg ta mer enn 200mg til dagen av lamictal når jeg starter opp med p-pillene igjen (sluttet på den før jeg begynte på lamictal)? 

Anonymkode: 68225...19d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hørt at p-piller minsker serumkonsentrasjonen av lamictal. Stemmer dette? I så fall, bør jeg ta mer enn 200mg til dagen av lamictal når jeg starter opp med p-pillene igjen (sluttet på den før jeg begynte på lamictal)? 

Anonymkode: 68225...19d

Kombinasjonspille? I såfall bør du sikkert måle serumkonsentrasjon av lamotrigin en tid etter du har begynt på p-piller igjen. 

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, kupton skrev:

Det kommer an på hvilken ppille. 

1 time siden, Villanda skrev:

Kombinasjonspille? I såfall bør du sikkert måle serumkonsentrasjon av lamotrigin en tid etter du har begynt på p-piller igjen. 

Det er snakk om cerazette (minipille). Er litt bekymret for å miste effekten av lamictal. Å måle serumkonsentrasjonen var ingen dum idé, dog er jeg bekymret for hva som kan hende før jeg får gjort dette. Har en tendens til å falle rett ned i alvorlige depresjoner som tidvis kan føre med seg sterke selvmordsimpulser.

Anonymkode: 68225...19d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette sier interaksjonsanalysen:

Progestogener som prevensjonsmiddel(utvid)  (søkeinput cerazette)

G03A C - Progestogener

G03A C01 - Noretisteron

G03A C02 - Lynestrenol

G03A C03 - Levonorgestrel

G03A C04 - Kingestanol

G03A C05 - Megestrol

G03A C06 - Medroksyprogesteron

G03A C07 - Norgestrienon

G03A C08 - Etonogestrel

G03A C09 - Desogestrel

G03A C10 - Drospirenon

Lamotrigin N03A X09 (søkeinput lamictal)
 

Situasjonskriterium

Gjelder for lavdoserte gestagenpiller (tradisjonelle «minipiller»), ikke for tabletter med 75 mikrogram desogestrel eller annen type gestagenprevensjon (spiral, implantat, depotinjeksjoner).
 

Klinisk konsekvens

Mulig nedsatt serumkonsentrasjon av gestagenet (20 %, vist for levonorgestrel). For preparater med høye gestagendoser spiller dette ingen rolle, men for lavdoserte gestagenpiller (tradisjonelle «minipiller») kan det eventuelt være en risiko for nedsatt graviditetsbeskyttelse.
 
Ytterligere informasjon(minimer) 

Interaksjonsmekanisme

Ukjent. Kan skyldes enzyminduksjon.
 

Legemiddelalternativer

Det enkleste er å unngå bruk av tradisjonelle «minipiller». Tabletter med 75 mikrogram desogestrel er et godt alternativ. Gestagenspiral, implantat og depotinjeksjoner forventes ikke å interagere signifikant..
 

Kildegrunnlag

Interaksjonsstudier

.......

Som du kan lese over, er det ikke et problem med Cerazette. Du bør uansett diskutere dette med legen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, kupton skrev:

Dette sier interaksjonsanalysen:

Progestogener som prevensjonsmiddel(utvid)  (søkeinput cerazette)

G03A C - Progestogener

G03A C01 - Noretisteron

G03A C02 - Lynestrenol

G03A C03 - Levonorgestrel

G03A C04 - Kingestanol

G03A C05 - Megestrol

G03A C06 - Medroksyprogesteron

G03A C07 - Norgestrienon

G03A C08 - Etonogestrel

G03A C09 - Desogestrel

G03A C10 - Drospirenon

Lamotrigin N03A X09 (søkeinput lamictal)
 

Situasjonskriterium

Gjelder for lavdoserte gestagenpiller (tradisjonelle «minipiller»), ikke for tabletter med 75 mikrogram desogestrel eller annen type gestagenprevensjon (spiral, implantat, depotinjeksjoner).
 

Klinisk konsekvens

Mulig nedsatt serumkonsentrasjon av gestagenet (20 %, vist for levonorgestrel). For preparater med høye gestagendoser spiller dette ingen rolle, men for lavdoserte gestagenpiller (tradisjonelle «minipiller») kan det eventuelt være en risiko for nedsatt graviditetsbeskyttelse.
 
Ytterligere informasjon(minimer) 

Interaksjonsmekanisme

Ukjent. Kan skyldes enzyminduksjon.
 

Legemiddelalternativer

Det enkleste er å unngå bruk av tradisjonelle «minipiller». Tabletter med 75 mikrogram desogestrel er et godt alternativ. Gestagenspiral, implantat og depotinjeksjoner forventes ikke å interagere signifikant..
 

Kildegrunnlag

Interaksjonsstudier

.......

Som du kan lese over, er det ikke et problem med Cerazette. Du bør uansett diskutere dette med legen din.

Tusen takk for godt svar!

Anonymkode: 68225...19d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...