Gå til innhold

Bo i utlandet i under svangerskapspermisjonen


Pernile

Anbefalte innlegg

Mannen min kan få mulighet til å jobbe et år i utlandet og da tenkte vi det kunne være praktisk å gjøre det under min neste svangerskapspermisjon som begynner i januar.

Men hvoradn er egentlig reglene vedr. dette: Må man ha adresse i Norge for å få fødselspenger eller kan man bo utenlands? Det burdte jo egentlig ikke spille noen rolle for Staten hvor jeg oppholder meg så lenge jeg passer barnet.

En annen ting: Mister man barnetrygden ved utenlandsopphold (er det noen max tid man kan bo ute og allikevel få den)?

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest IreneG

Dersom dere flytter til et EØS-land og han tar arbeid der, er det egne regler om hvem som skal utbetale barnetrygden. Barnet anses bosatt i Norge hvis meningen er at oppholdet i utlandet skal vare mindre enn 12 mndr. Jeg mener det er slik at dere får den norske barnetrygden, og hvis den utenlandske barnetrygden er høyere får dere mellom legget fra det aktuelle landet (EØS).

For å beholde fødselspengene må du være medlem i folketrygden. Du beholder medlemsskapet hvis oppholdet i utlandet er ment å vare i mindre enn 12 mndr. Dersom du begynner i arbeid i utlandet for en utenlandsk arbeidsgiver blir du automatisk medlem i det aktuelle landet, og altså ikke lengre i Norge. Dette gjelder også din mann.

Ta kontakt med trygdekontoret, eller [email protected].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...