Gå til innhold

P-piller og fly


Gjest Trionettajenta

Anbefalte innlegg

Gjest Trionettajenta

Jeg skal ut og fly om en snau uke. Skal til Hellas. Jeg har gått på p-pillen Trionetta i 2 år.

Jeg har hørt at man bør unngå å sitte lenge stille, og passe på å bevege seg litt ved "lengre" flyturer osv. når man er gravid eller når man går på p-piller, dette for å unngå blodpropp.

Spørsmålet mitt er derfor: Hva regnes som en "lengre" flytur? Turen jeg skal ut på tar vel ikke mer enn 4-5 timer, bør jeg vandre rundt i midtgangen da? :)

Håper på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke du trenger å bekymre deg. Jeg har også gått på Trionetta og har tatt flyreiser som er flere ganger så lange som til Hellas uten problemer. Har heller aldri hørt at det er større fare for blodpropp når du tar fly enn vanlig dersom du ikke er spesielt disponert for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du trenger å bekymre deg. Jeg har også gått på Trionetta og har tatt flyreiser som er flere ganger så lange som til Hellas uten problemer. Har heller aldri hørt at det er større fare for blodpropp når du tar fly enn vanlig dersom du ikke er spesielt disponert for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Grimstad, lege

Jeg har ikke funnet noen sikre grenser for lengre flytur, men på 4-5 timer bør du nok prøve å få bevege deg litt. I tillegg kan det hjelpe å bevisst trekke sammen leggmusklene av og til. Du bør også drikke rikelig for å hindre uttørring. Lufta i kabinen er tørr, uttørking kan gjøre blodet seigere og øke faren for blodpropp.

Svartjenesten til Doktor Online kan ikke erstatte en legekonsultasjon. Dersom du ønsker sikrere svar bør du ta opp spørsmålet med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...