Gå til innhold

Spørsmål til Solveig Vennesland


Gjest har en mann som er ego

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Ingen kan forandre andre enn seg selv.

Det er det første jeg tenker når jeg leser innlegget ditt.

Jeg forstår at du både er lei deg og skuffet over mannen din. Likvel må jeg nok si at jeg har dårlig erfaring med å dirigere folk til oppgaver som de ikke ser vitsen med selv. Tror du mannen din føler det slik - at du kommanderer han?

Du lister opp bare negative sider ved han. Hva med å gå en annen vei:

Kunne du tenke deg å avsette tid selv til å møte han (også på hans premisser) for å jobbe med sakene? Hvis du er betatt av mannen din og vil satse på forholdet, er det vel verdt å prøve nye innfallsvinkler. Det er mulig at du er forbi dette stadiet. I så fall er du kanskje på vei bort fra mannen din.

Men for å slutte med begynnelsen: Ingen kan forandre enn seg selv. Jeg tror ikke du greier å dytte empati og omsorg inn i mannen din. Det må komme fra hans eget. Du kan imidlertid bidra til at han starter prosessen. Det innebærer å vise respekt og forståelse for han slik at han føler seg godkjent av deg og evt. vil se sakene også fra din side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest har en mann som er ego

Ingen kan forandre andre enn seg selv.

Det er det første jeg tenker når jeg leser innlegget ditt.

Jeg forstår at du både er lei deg og skuffet over mannen din. Likvel må jeg nok si at jeg har dårlig erfaring med å dirigere folk til oppgaver som de ikke ser vitsen med selv. Tror du mannen din føler det slik - at du kommanderer han?

Du lister opp bare negative sider ved han. Hva med å gå en annen vei:

Kunne du tenke deg å avsette tid selv til å møte han (også på hans premisser) for å jobbe med sakene? Hvis du er betatt av mannen din og vil satse på forholdet, er det vel verdt å prøve nye innfallsvinkler. Det er mulig at du er forbi dette stadiet. I så fall er du kanskje på vei bort fra mannen din.

Men for å slutte med begynnelsen: Ingen kan forandre enn seg selv. Jeg tror ikke du greier å dytte empati og omsorg inn i mannen din. Det må komme fra hans eget. Du kan imidlertid bidra til at han starter prosessen. Det innebærer å vise respekt og forståelse for han slik at han føler seg godkjent av deg og evt. vil se sakene også fra din side.

Takk for gode svar. Nye innfallsvinkler skal prøves, du har rett i at det blir feil å bare stille krav uten å gi mer..Igjen, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...