Gå til innhold

Katten halter, hva skal jeg gjøre?


Gjest Haltekatt

Anbefalte innlegg

Gjest Haltekatt

Min katt var ute hele natt i går, og i dag halter den litt.

Har sjekket potene, de var fine, og ingenting virker knekt.

Hva skal jeg gjøre? Har nesten ikke råd til dyrlege (om helgen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den har kanskje en betennelse i poten som er vanskelig å se. Det vil lege seg selv.

kjøpe opphøyd sko? tulla

Se det an til mandag, og ring dyrlegen. Av og til får du faktisk veldig gode råd på telefonen, det sparer dyrlegen for tid, og deg for penger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker det som om det plager den veldig? Det kan være at den har revet ut en klo. Har du sett etter om alle klørne er på plass? Hannkatter er i hvertfall utsatt for dette :-) Det blir selvfølgelig vondt for dem. Men jeg ville ikke løpt til dyrlegen i helgen. Hvis det er dette, så ville jeg prøvd å dynke poten med pyrisept. Ville sett det ann og sjekket innimellom etter evt. betennelse. Så til slutt ta den til dyrlegen, hvis den fortsetter med haltingen selvfølgelig. En forstuving er jo også mulig, men der har jeg absolutt ingen erfaring :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den bare halter litt og ellers virker i grei form - spiser og drikker og virker normal forøvrig - kan du se det an fra dag til dag. Men dersom den halter mer og mer bør du få noen til å se på den på mandag i hvertfall. Katter som slåss har en lei tendens til å få stygge betennelser i bittsårene, selv om sårene kan være så små at du ikke finner dem engang. Bare en liten tann som har gått inn og ut gjennom huden en gang og lagt igjen masse sinte bakterier. Det kan bli utrolig stygge byller av det som da medfører at katten må bedøves, byllene må spaltes opp og katten må gå på antibiotika. Hvis du kommer tidlig kan det greie seg med en antibiotikakur, og da sparer du dyret for smerter, og pengepungen for utgifter til bedøvelse og rensing og spalting av byll i tillegg.

Tro meg, katteabscesser er ikke til å spøke med. Kattebitt kan gi stygge betennelser hos mennesker også - jeg har prøvd det.

"Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med dyrlege eller annet kvalifisert veterinærmedisinsk personell og rådene må derfor ikke anses som en diagnose eller forslag til behandling. For en sikker vurdering av problemstillingen bør du rådføre deg med din lokale veterinær". ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katten har spist kjempemye og virker fin. Skal sjekke om den har mistet klor.

*litt lettet*

eljo har gitt deg et perfekt veterinær-svar. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...